همشهر‌ی‌آنلاین بنیانگذار شرکت مایکروسافت تایید کرد که با چین مذاکراتی مشترک برای ساخت نوعی ایمن‌تر و جدیدتر از رآکتورهای اتمی انجام داده است.

بنیانگذار مایکروسافت و چین

به گزارش خبرگزاری مهر، بیل گیتس در هنگام گفتگو با وزیر علوم و فناوری چین ایده اصلی این طرح را ارزان قیمت بودن و ایمن بودن این رآکتورها عنوان کرده است در عین حال که پسماندهای آنها نیز باید بسیار محدود باشند.

گیتس شرکتی را با نام TerraPower در آمریکا بنیانگذاری کرده است که قرار است به توسعه و ساخت نسل چهارم رآکتورهای هسته‌ای که از اورانیوم رقیق شده در آن استفاده می‌شود، بپردازد. سان کین مدیر عامل شرکت ملی اتمی چین هفته گذشته به رسانه‌های چینی اعلام کرده بود گیتس با چین برای مطالعه و تولید این رآکتورها همکاری می‌کند.

گیتس رقم احتمالی که طی پنج سال آینده برای انجام این مطالعات هزینه خواهد شد را در حدود یک میلیارد دلار اعلام کرده است. این رآکتورها می توانند با کمک اورانیوم رقیق شده برای چندین دهه به فعالیت خود ادامه دهند و نسبت به رآکتورهای کنونی، پسماندهای اتمی بسیار محدود تری را تولید کنند.

گیتس می گوید تمامی طرح های جدید رآکتورها از ایمنی بسیار بالایی برخوردارند و برای ایمن باقی ماندن به فعالیتهای انسانی نیازی نخواهند داشت. به گفته وی این رآکتورها حتی از شبیه سازهای زمین‌لرزه و شرایط جزر و مدی برخوردارند و می‌توانند سطح ایمنی رآکتورها را وارد مرحله‌ای جدید کنند.

بر اساس گزارش سی نت، گیتس از زمانی که مایکروسافت را ترک کرده است بر روی فعالیتهای بشردوستانه، سلامت عمومی، تحصیلات و انرژی متمرکز شده است.

وی با حضور در وزارت علوم و فناوری چین درباره اجرای پروژه‌ای مشترک میان چین و بنیاد بیل و ملیندا گیتس به منظور پشتیبانی از مطالعات نوآورانه و دستاوردهایی برای تخفیف دادن فقر با چینی‌ها به مذاکره پرداخت. گیتس می‌گوید این وزارتخانه در شناسایی کارآفرینان و شرکتهایی که محصولات جدید تولید می‌کنند به بنیاد گیتس کمک خواهد کرد.

کد خبر 153317
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز