همشهری آنلاین: رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران به موضوع امر به معروف و نهی از منکر به طور جدی پرداخته و در قانون اساسی نیز نهادهایی برای این فریضه تعیین شده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی پیش از خطبه نمازجمعه امروز تهران افزود: سازمان بازرسی کل کشور مسئول است تا هر کجا که خلاف مقررات و دستورات الهی و شرع مشاهده شد آن را کنترل کند تا از مسیر تخطی نشود.

وی با بیان اینکه اگر در فضای جامعه خطایی صورت گیرد رسیدگی می‌شود، اضافه کرد: اگر در دستگاه‌ها و ادارات حکومتی تعدی و تجاوزی صورت گیرد این ظلم و تعدی فراگیر می‌شود و در این باره قانون اساسی برای آنکه تکلیف را روشن کند سازمان‌هایی مانند سازمان بازرسی کل کشور را در نظر گرفته است.

پورمحمدی گفت: در کنار این مسئله آنچه که در امر به معروف و نهی از منکر مهم است نظارت، توجه و نگاه عمومی است که در بندهای مختلف قانون اساسی موضوع نظارت به عنوان اصل جدی مورد توجه قرار دارد و هیچ مرجعی در مدیریت اجتماعی ما از چتر نظارتی مصون نیست.

وی افزود: نکته مهم در این باره این است که بتوانیم فرهنگ نظارت پذیری، امر به معروف و نهی از منکر، خیرخواهی و فرهنگ نقدپذیری را در جامعه نهادینه کنیم و تا کسی نقدی کرد نگوییم می خواهد تضعیف و مانع تراشی کند.

پورمحمدی گفت: باید فرهنگ انتقادپذیری را در جامعه ترویج دهیم و به ویژه مدیران و صاحبان قدرت و نفوذ باید مجال نقدپذیری، تذکردادن، نصیحت کردن و راهنمایی دادن را در جامعه هموار کنند چرا که این یک اصل اسلامی و بسیار مهم و رشد و حیات جامعه در این است.

وی افزود: در بسیاری از مجامع بیرونی درباره جامعه ما بدنمایی و سیاه نمایی و سعی می‌کنند فضای جامعه ما را بسته نشان دهند و این خلاف آن چیزی است که در قوانین، قانون اساسی و رویه های جاری در جامعه ما وجود دارد.

پورمحمدی با بیان اینکه دشمنان می خواهند از هر طریق ممکن به جامعه ما ضربه بزنند گفت: باید با احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر و همچنین نقدپذیری جامعه خود را احیا کنیم و با رشددادن آن، جامعه را از بدی‌ها و ناپاکی‌ها مصون کنیم و به دشمنان مجال ندهیم تا جامعه ما را تضعیف کنند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: هم اکنون چشم بسیاری از نهضت‌های مردمی به جامعه ما و اینکه ما چگونه قانون مداری و قوانین را رعایت می‌کنیم دوخته شده و در این میان امر به معروف و نهی از منکر برای سلامت اجتماعی ما یک ضرورت و امر حتمی است.

پورمحمدی ادامه داد: اگر می‌خواهیم الهام بخش باشیم باید آمر به معروف و ناهی از منکر باشیم و سنت احیای امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه رواج دهیم.

وی همچنین گفت: امام حسین (ع) هم در وصیت نامه شان و هم در سخنانشان در منی هدف از قیام خود را احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر و جلوگیری از انحراف مسلمانان از مسیر صحیح حرکت پیامبر گرامی اسلام (ص) بیان فرمودند .

پورمحمدی افزود: عده ای می گویند امر به معروف و نهی از منکر کردن و تذکر و هشدار دادن در جامعه موجب اختلاف و درگیری می‌شود اما آنچه از آیات قرآن بر می‌آید این است که اگر امر به معروف و نهی از منکر ترک شود جامعه دچار اختلاف و درگیری می شود و بدی‌ها بر جامعه مستولی خواهد شد.

کد خبر 153275
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز