گروه سیاسی: چهارشنبه هفته گذشته بود که یک مقام آگاه نظامی، خبر سرنگون کردن هواپیمای جاسوسی آمریکا توسط نیروهای مسلح را منتشر کرد و گفته شد که با کنترل مناسب فضای کشور و تسلط اطلاعاتی نیروهای مسلح، واحدهای جنگ الکترونیک و پدافند هوایی موفق شدند با اقدامات عملیاتی خود یک فروند هواپیمای بدون سرنشین پیشرفته جاسوسی آمریکایی از نوع RQ170 را که به‌طور محدود به مناطق مرزی شرق کشور تجاوز کرده بود، کشف و از کنترل متجاوزین خارج کنند و آن را با اندک خسارتی سرنگون کرده و در اختیار بگیرند.

هواپیما

این مقام نظامی تأکید کرد: نظر به وقوع تجاوز آشکار مرزی، اقدامات عملیاتی و الکترونیکی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران علیه پرنده‌های متجاوز، به مرزهای کشور محدود نخواهد ماند.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری نیز با بیان اینکه هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در مرزهای ایران به دست پرتوان متخصصان و مهندسان نیروهای مسلح و جوانان دانشمند متعهد و گمنام، سرنگون شد اظهار داشت: سرنگونی هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی توسط نیروهای مسلح ایران در شرق کشور به اعتراف خود غربی‌ها حرکت بزرگی بود چراکه سیستم این نوع هواپیماها غیرقابل نفوذ است.

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدی گلپایگانی سرنگونی هواپیمای جاسوسی آمریکا را یک حرکت بزرگ و نشانه توانمندی نیروهای مسلح در امر بازدارندگی دانست.

ساعاتی پس از سرنگونی یک فروند هواپیمای جاسوسی نیروهای آمریکایی توسط واحدهای جنگ الکترونیک نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، نیروهای ناتو با تأیید این نکته که این هواپیما متعلق به آمریکا بوده است، اعلام کردند که این پهپاد از کنترل خارج شده بود.

از سوی دیگر، روزنامه آمریکایی لس آنجلس تایمز به نقل از یک مقام نظامی که نخواسته نامش فاش شود، گفته است که این هواپیما در حال انجام عملیات تجسسی برای سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) بوده است. این روزنامه می‌گوید که مشخص نیست عملیات این هواپیما در خاک ایران بوده یا اینکه به‌صورت اتفاقی وارد حریم هوایی ایران شده است.

هواپیمای جاسوسی آمریکا

ارتش آمریکا و سرویس اطلاعات و جاسوسی این کشور (سیا) از این نوع هواپیماها در افغانستان برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده می‌کند تا حملاتی را در یمن و افغانستان و منطقه قبایلی پاکستان تدارک ببیند.

هواپیماهای تجسسی RQ170، نسل جدید هواپیماهای بدون سرنشین تجسسی هستند که قابلیت شنود تلفن‌های همراه را از ارتفاع زیاد دارند و همچنین می‌توانند بدون آنکه شناسایی شوند در کشور متخاصم به جمع‌آوری اطلاعات بپردازند. این هواپیما با دستگاه‌های بسیار پیچیده‌ای که روی آن نصب شده است می‌تواند بوی آزمایشگاه‌های هسته‌ای زیرزمینی را شناسایی کند و همچنین از سیستم‌های عکسبرداری بسیار پیشرفته‌ای بهره‌می‌برد.

طرح آمریکا برای بازپس‌گیری پهپاد

روزنامه وال استریت ژورنال دیروز به نقل از یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد: با وجود اینکه مقامات واشنگتن درصدد انجام طرحی پنهانی برای بازپس‌گیری هواپیمای بدون سرنشین کنترل از راه دور آمریکایی که به کنترل ارتش ایران درآمده است، بودند اما از بیم اتخاذ تدابیر تلافی‌جویانه از سوی ایران، این عملیات پنهانی را لغو کرده‌اند.

به گزارش پرس تی‌وی این مقام آمریکایی تصریح کرد: آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیدند که انجام چنین طرح مخفیانه‌ای به‌دلیل اینکه ممکن است به حادثه‌ای بزرگ‌تر تبدیل شود، ارزش ندارد. وی افزود: درصورت ورود یک تیم مهاجم به این کشور (ایران) برای بازپس‌گیری یا انهدام این پهپاد، آمریکا ممکن است از سوی ایران به انجام اقدامی جنگی متهم شود.

کد خبر 153226
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز