گروه شهری: در حالی‌که اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمانشاه در حال آماده‌سازی‌ پرونده محوطه باستانی طاق‌بستان برای ثبت جهانی است، براساس آنچه خبرگزاری ایسنا اعلام کرد اداره اوقاف و امور خیریه کرمانشاه نیز در حال مرمت و ایجاد سازه‌های جدید در مجموعه امامزاده ابراهیم واقع در این محوطه باستانی است که گفته می‌شود این اقدام ثبت جهانی طاق‌بستان را غیر ممکن می‌کند.

میراث فرهنگی

به گفته مسئولان اداره کل میراث فرهنگی کرمانشاه اگر اوقاف روی ساختمان امامزاده ابراهیم، گنبدی را نصب کند، از آنجا که براساس ضوابط جهانی، وجود سازه‌ای با ارتفاع بیش از7.5متر در حریم منظری آثار تاریخی ممنوع است، پرونده طاق‌بستان در یونسکو ثبت نمی‌شود. آنها مخالفت خود را با ایجاد چنین سازه‌ای اعلام کرده‌اند. از سوی دیگر، مسئولان اوقاف کرمانشاه بدون توجه به این ضوابط، در حال نصب گنبدی با ارتفاع بیش از7.5 متر روی ساختمان امامزاده ابراهیم هستند.

جلیل رحیمی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمانشاه به ایسنا گفت: متأسفانه تفکر بخشی‌نگری، تفکری مخرب و ناکارآمد است که در مواردی شاهد آن هستیم. حفاظت از میراث فرهنگی کشور وظیفه ذاتی و اصلی این سازمان است و امامزاده‌ها نیز به‌عنوان بنایی تاریخی ـ مذهبی جزئی از میراث فرهنگی ایران هستند که حفاظت از آنها بسیار اهمیت دارد.وی افزود: برای انجام چنین کارهایی باید 2سازمان با هم تعامل داشته باشند. مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: متأسفانه از گذشته، دید اوقاف نسبت به میراث فرهنگی منفی بود.

وی با اشاره به شرایط پیش‌آمده در محوطه تاریخی ـ فرهنگی طاق‌بستان، گفت: براساس ضوابط موجود، به اوقاف کرمانشاه اعلام کردیم که ساخت‌وساز در امامزاده ابراهیم نباید به ارتفاعی بیش از7.5 متر برسد اما آنها اقدام به ساختن 2گنبد روی هم کرده‌اند که درصورت نصب، ارتفاع آن از حد مجاز بیشتر می‌شود. بنابراین ما از طریق قانونی از انجام این کار جلوگیری کردیم.
رحیمی اضافه کرد: متأسفانه مسئولان اوقاف تا‌کنون نسبت به ضوابط قانونی میراث فرهنگی بی‌توجه بوده‌اند و همچنان به ساخت‌وساز ادامه می‌دهند. اگر آنها زیر بار نروند، ضوابط خود را به پیوست شکوائیه‌ای، به دستگاه قضایی استان ارجاع خواهیم داد.

طاق‌بستان مجموعه‌ای از سنگ‌نگاره‌ها و سنگ‌نبشته‌های دوره ساسانی است که در شمال غربی شهر کرمانشاه در غرب ایران واقع شده است. این مجموعه در قرن سوم میلادی ساخته شد و ارزش هنری و تاریخی زیادی دارد. چند صحنه تاریخی از جمله تاج‌گذاری خسرو‌پرویز، تاج‌گذاری اردشیر دوم، تاج‌گذاری شاهپور دوم و سوم و همچنین چند سنگ‌نبشته (کتیبه) به خط پهلوی کتیبه‌ای در آن کنده‌کاری شده است. وجود کوه و چشمه در این مکان، آن را به گردشگاهی جذاب تبدیل کرده که تا به امروز مورد توجه بوده است.

چندی پیش خبر ساخت گنبد توسط اداره اوقاف و نصب آن روی ساختمان امامزاده ابراهیم طاق‌بستان منتشر شد که با نصب این گنبد ارتفاع حریم طاق بستان بیشتر از میزان تعیین شده می‌شد و با این اقدام پرونده ثبت جهانی مجموعه تاریخی - فرهنگی طاق‌بستان با مشکل مواجه می‌شد.

صبح روز تاسوعا نیز مسئولین اوقاف کرمانشاه با آوردن یک دستگاه جرثقیل شروع به نصب 2گنبد روی هم روی ساختمان امامزاده ابراهیم کردند که یگان حفاظت میراث فرهنگی استان در محل حاضر شد و نسبت به این اقدام تذکر داد. مسئولان اوقاف نیز اقدام به نصب گنبدها کردند تا اینکه مدیرکل میراث فرهنگی استان به همراه رئیس اداره اجرائیات شهرداری کرمانشاه و رئیس پاسگاه انتظامی طاق بستان در محل حاضر و تلاش کردند مسئولین اوقاف را از انجام چنین فعالیتی منصرف کنند که موفق به انجام این کار نشدند.

کد خبر 153219
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز