پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۷:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: اولین داروی لاغری بدون نیاز به نسخه پزشک 8 فوریه (18 بهمن) مورد تایید سازمان غذا و دارو ی آمریکا‍ قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری رویترز شرکت گلاسکو‌اسمیت‌کلاین (GSK) قرص آلی(Alli)  را که از جذب چربی غذاها جلوگیری می‌کند، به تایید مقامات بهداشتی آمریکا رسانده است.

این دارو یک گونه ضعیف‌تر از داروی زنیکال (Xenical) است که بوسیله شرکت روش (Roche)ساخته شده و به اندازه نصف آن حاوی ماده موثر است.

FDA داروی آلی را برای بزرگسالان دارای اضافه وزن مورد تایید قرار داده و تاکید کرده است که استفاده از آن باید با رژیم غذایی کم‌کالری و کم‌چربی و ورزش همراه شود.

بروشورهای دارو می‌گویند که آلی به ازای هر 2.5 کیلوگرم کاهش وزن از طریق رژیم غذایی به فرد کمک می‌کند 1 تا 1.5 کیلوگرم بیشتر وزن کم کند.

قرص آلی را می‌توان تا سه بار در روز  همراه با غذا مصرف کرد. این دارو مقدار  چربی جذب‌شده را تا 25 درصد کاهش می‌دهد. چربی هضم‌نشده از طریق اجابت مزاج دفع می‌شود، و به همین علت این عوارض جانبی این دارو  به صورت مدفوع چرب و خروج گاز بروز می‌کند.

شرکت گلاسکو و FDA می‌گویند خوردن غذای کم‌چربی این عوارض جانبی را کم می‌کند. همچنین به گفته FDA  مصرف‌کنندگان آلی باید هر شب داروی مولتی‌ویتامین مصرف کنند تا ویتامین‌های از دست‌رفته از راه مدفوع چرب جایگزین شود.

آلی تنها داروی لاغری بدون نیاز به نسخه پزشک (over the counter) است که تا به حال FDA آن را تایید کرده است.

بسیاری از شرکت‌ها مکمل‌های غذایی را به صورت بدون نسخه فروش می‌رسانند که مدعی‌اند، وزن را کم می‌کند، اما هیچکدام از این فراورده‌ها به تایید سازمان غذا و داروی آمریکا نرسیده‌‌اند.

اما ورود این دارو به بازار بدون بحث نبوده است.گروه حمایت از مصرف‌کنندگان Public Citizen در آمریکا که قبلا خواستار تحریم زنیکال شده بود، می‌گوید آلی نباید مورد تایید قرار می‌گرفت، چرا که در تحقیقات حیوانی بر روی آن ضایعات پیش‌سرطانی دیده شده است.
در مقابل شرکت گلاسکو می‌گویند که این نگرانی‌ها پایه‌ای‌ندارد.


گروه Public Citizen  هم منافع این دارو را "ناچیز" خواند.

استیو برتون، رئیس یخش مراقبت‌های بهداشتی مصرف‌کنندگان در شرکت گلاسکو می‌گوید: "ما می‌خواهیم تاکید کنیم که آلی برای مصرف هر کسی نیست. این دارو برای فردی است که رژیم ‌غذاییش را رعایت کند."

استفاده از این دارو برای افرادی که تحت پیوند عضو قرار گرفته‌اند، به خاطر احتمال تداخل دارویی ممنوع است. همچنین افرادی که دارو‌های رقیق‌کننده خون مانند وارفارین مصرف می‌کنند یا به خاطر ابتلا به دیابت یا مشکلات تیروئیدی تحت درمان هستند، باید پیش از دریافت دارو با پزشکشان مشورت کنند.

داروی زنیکال همچنان با نسخه به فروش خواهد رسید. شرکت آبوت  نیز در حال حاضر داروی ضدچاقی مریدیا (Meridia) را به فروش می‌رساند که تهیه آن نیاز به نسخه دارد. بالاخره شرکت سانوفی-آونتیس به دنبال کسب تایید برای یک داروی ضدچاقی به نام آکومپلیا (Acomplia)  است.

شرکت گلاسکو بازاری 5 تا 6 میلیون نفری را در آمریکا -که دوسوم مردم آن اضاف‌وزن دارند یا چاق هستند- برای داروی آلی پیش‌بینی کرده است.

کد خبر 15310

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز