همشهری آنلاین: شرکت کنندگان در یک تظاهرات اعتراض آمیز در کی یف پایتخت اوکراین، برکناری ویکتور یانکوویچ رییس جمهوری این کشور را خواستار شدند.

 مخالفان دولت اوکراین خواستار برکناری رییس جمهوری شدند

به گزارش ایرنا به نقل از ریانووستی،شرکت کنندگان در این تجمع اعتراضی که روز شنبه در پایتخت اوکراین برگزار شد،با سر دادن شعارهای ضد دولتی همچنین خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در اوکراین شدند.

بر پایه این گزارش، هزاران نفر از مردم اوکراین از مناطق مختلف این کشور در تجمع اعتراضی پایتخت شرکت کردند.

در همین حال شماری از شرکت کنندگان داوطلب در عملیات کنترل و پاکسازی حادثه انفجار نیروگاه هسته ای چرنوبیل نیز در اعتراض به تصمیم دولت برای کاهش امتیازهای اجتماعی شان در مقابل ساختمان دولت در کی یف تجمع کردند.

گزارش مزبور حاکی است: در حالی که شماری از معترضین به اعتصاب غذا دست زده اند، مقام های پلیس اوکراین می گویند که وضعیت آرام است.

برپایی تجمع اعتراض آمیز روز شنبه مخالفان علیه سیاست های داخلی و خارجی اوکراین از سوی مخالفان دولت برای چندمین بار در یک ماه اخیر محسوب می شود.

تظاهرات مخالفان دولت اوکراین یک ماه قبل آغاز شد و آنان در اعتراض به برنامه دولت آزاروف برای لغو تسهیلات و امتیازات شرکت کنندگان در عملیات رفع پیامدهای سانحه انفجار نیروگاه اتمی چرنوبیل به مدت چهار روز در مقابل ساختمان پارلمان تجمع کردند.

تظاهرات ضددولتی زمانی آغاز شد که پارلمان اوکراین اعلام کرد در نظر دارد تسهیلات و امتیازهای اجتماعی 10 میلیون نفر از مردم این کشور از جمله شرکت کنندگان در عملیات پاکسازی حادثه انفجار هسته ای چرنوبیل را قطع کند.

پس از آغاز تظاهرات ضددولتی مقابل پارلمان اوکراین چند نفر از نمایندگان مخالف نیکلای آزاروف نخست وزیر این کشور در جمع تظاهرکنندگان حاضر شده و اعلام کردند که مجلس تصمیم گرفته تصویب طرح توقف ارایه تسهیلات و امتیازات را به تعویق بیاندازد.

سازمان دهندگان تظاهرات ضد دولتی اوکراین همان زمان اعلام کردند که تظاهرات تا دستیابی به نتیجه مطلوب در مقابل ساختمانی دولت ادامه خواهد داشت.

کارشناسان مسایل سیاسی از گسترش فقر و بیکاری به عنوان یکی از عوامل اصلی ادامه تظاهرات ضد دولتی اوکراین در یک ماه گذشته یاد می کنند.

مردم اوکراین از فقیر ترین مردم قاره اروپا محسوب می‌شوند، به طوری که بر اساس یافته های آخرین پژوهش‌های اجتماعی یک چهارم جمعیت اوکراین زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

همچنین بر پایه گزارش سازمان ملل متحد، 80 درصد از اوکراینی‌ها فقیر محسوب شده و درآمد روزانه آن‌ها کمتر از 5 دلار است.

کد خبر 152885
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز