همشهری آنلاین: فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران با تاکیدات مقام معظم رهبری از نیرویی ساحلی به نیروی دریایی اقیانوسی تبدیل شده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، امیر دریادار حبیب الله سیاری که سخنران پیش از خطبه نمازجمعه امروز تهران در دانشگاه بود با گرامیداشت روز نیروی دریایی ارتش و سالروز پیروزی عملیات مروارید در شمال خلیج فارس با اشاره به ویژگی‌های این عملیات افزود: این عملیات در شرایطی انجام شد که فقط 67 روز از آغاز دفاع مقدس گذشته بود و انجام آن خارج از تصور دشمن و کشورهای فرامنطقه‌ای بود.

وی با بیان اینکه عملیات مروارید نتایج راهبردی اقتصادی، نظامی و سیاسی برای کشور داشته است گفت: این عملیات فقط جنبه نظامی نداشته بلکه آثار اقتصادی و سیاسی نیز داشته است آنچنان که امروز حضور نیروی دریایی در آب‌های آزاد اهداف اقتصادی مهمی را در پی دارد.

دریادار سیاری اهداف نظامی عملیات مروارید را انهدام دو سوم از توان نیروی دریایی دشمن، تسلط بر شمال خلیج همیشه فارس، و اهداف اقتصادی آن را جلوگیری از صادرات نفت عراق با انهدام دو سکوی البکر و الامیه، محاصره بنادر ام القصر، فاو و بصره و جلوگیری از ورود هرگونه کشتی تجاری به این بندرها، اهداف سیاسی عملیات را نیز نشان دادن توان نظامی جمهوری اسلامی ایران به کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای و سیادت جمهوری اسلامی ایران بر خلیج فارس از دوران دفاع مقدس تاکنون برشمرد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: پس از این عملیات نیروی دریایی ارتش با تسلط بر خلیج فارس ضمن دفاع از سکوهای نفتی توانست 10 هزار کشتی را اسکورت و توان اقتصادی جمهوری اسلامی ایران را حفظ کند.

دریادار سیاری با گرامیداشت یاد شهدای این عملیات که پیکر آنان در ناوچه پیکان در عمق خلیج فارس آرمیده است با اشاره به اهمیت دریاها افزود: دریا در زمینه‌های منابع انرژی و بهره برداری از انرژی‌های نو همچنین منابع غذایی‌، انتقال فرهنگ به دیگر کشورها، تجارت دریایی از اهمیت برخوردار است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت دریاها گفت: توجه فرمانده کل قوا به دریا به علت توجه به توسعه دریا پایه کشور با استفاده از منابع انرژی غذایی در دریاها، همچنین آبادانی سواحل جنوبی کشور و ایجاد بنادر در آب های جنوبی و برقراری امنیت در این سواحل است.

دریادار سیاری راه‌های دستیابی به این اهداف را داشتن یک نیروی دریایی قوی و راهبردی بیان کرد و گفت: منطقه عملیاتی نیروی دریایی پس از تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت دریاها تغییر یافته و نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران از نیرویی ساحلی به نیروی دریایی اقیانوسی تبدیل شده است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: دریانوردی در آب‌های آزاد نشان دادن توان و اقتدار علمی و صنعتی جمهوری اسلامی ایران پس از 32 سال تحریم است.

امیر دریادار حبیب الله سیاری در ادامه سخنرانی خود در نمازجمعه امروز تهران افزود: نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در دو سال و نیم گذشته توانسته 16 ناو گروه به دریاهای آزاد در شمال اقیانوس هند، باب المندب، خلیج عدن، دریای سرخ و دریای مدیترانه اعزام کند و در آب‌های این مناطق حضور مستمر داشته باشد.

وی گفت: ناو گروه دوازدهم نیروی دریایی با عبور از کانال سوئز در دریای مدیترانه حضور یافت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران را به نمایش گذاشت تا جایی که رژیم صهیونیستی اعتراف کرد جمهوری اسلامی ایران آمده تا اعتماد به نفس خود را در این منطقه نشان دهد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: ناو گروه چهاردهم نیروی دریایی ارتش همراه با زیر دریایی یونس در عمق دریاهای سرخ حضور یافت و این اقدام که چگونه جمهوری اسلامی ایران پس از 32 سال تحریم اینچنین در عرصه آب‌های آزاد حضور می‌یابد غیر قابل باور بود.

دریادار سیاری گفت: همچنین ناو گروه شانزدهم جمهوری اسلامی امروز در باب المندب و دریای سرخ مشغول انجام وظیفه است و پنجاه و پنجاهمین روز مأموریتش را پشت سر می‌گذارد.

وی افزود: این ناو گروه به فرماندهی ناوشکن تمام ملی مقتدر جمهوری اسلامی ایران جماران در دریاهای آزاد حضور دارد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: در دو سال گذشته با اعزام 16 ناو گروه به آب‌های آزاد توانسته 450 هزار کیلومتر در دریاهای آزاد دریانوردی کند که این رقم معادل 11 برابر محیط کره زمین است.

دریادار سیاری افزود: در زمینه تجارت در دریاها موفق به برقراری امنیت دریایی شده‌ایم و امنیت برای کشتی‌های نفتکش و تجاری برقرار شد.

وی گفت: در دو سال گذشته 1300 فروند کشتی تجاری و نفتکش جمهوری اسلامی ایران از جانب ناو گروه‌های نیروی دریایی ارتش اسکورت شده و به سلامت از منطقه خطر عبور داده شده است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: 30 تا 40 کشور در این منطقه مشغول برقراری امنیت هستند اما باز هم کشتی‌های آنان مورد دستبرد دزدان دریایی قرار می‌گیرد.

دریادار سیاری گفت: نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران هر تهدیدی را با دعای خیر مردم شهیدپرور و با روحیه شهادت طلبی پاسخ خواهد گفت و در دریاهای آزاد آماده و پا به رکاب است.

کد خبر 152803
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز