چهارشنبه ۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: همزمان با ایام عزاداری امام حسین(ع) برنامه "خیمه‌ هنر" شامل برگزاری دومین کارگاه نگارگری مهرهامون، نمایشنامه‌خوانی و نمایشگاه‌های هنر عاشورایی، رونمایی آثار موسیقی عاشورایی، برگزاری جایزه ادبی محتشم و نشست آسیب‌شناسی نغمه‌های عاشورایی برپا می‌شود.

به گزارش ایسنا، سیدقاسم ناظمی معاون هنری سازمان فرهنگی‌ هنری شهرداری تهران، در این‌باره افزود: در پی اجرای موفق کارگاه نگارگری مهر هامون در سال گذشته و تولید 15 تابلوی نگارگری، امسال نیز در ایام ماه محرم 15 هنرمند نگارگر ایرانی برای به تصویر کشیدن فرازهایی از زیارت وارث به باغ موزه هنر ایرانی خواهند آمد.

او ادامه داد: همچنین در همین ایام آثار برگزیده دور اول کارگاه نگارگری مهر هامون به همراه آثار دیگری از نگارگری‌های گنجینه موزه امام علی(ع) در سالن حجاب به نمایش گذاشته می‌شود.

معاون هنری سازمان فرهنگی‌ هنری شهرداری تهران تصریح‌کرد: در ماه محرم و در آستانه اربعین حسینی از 2 آلبوم موسیقی ویژه ایام سوگواری نیز رونمایی خواهد شد.

نخستین آلبوم، "کیمیا" نام دارد که به آهنگسازی ‌سیدمحمد میرزمانی و با صدای ابراهیم یوسفی‌نژاد تولید شده و در دهه اول محرم به مخاطبان معرفی می‌شود.

دومین آلبوم، "ساقی سرمست" با آهنگ‌سازی آریا عظیمی‌نژاد و صدای محمدعلی کریمخانی نیز در آستانه اربعین حسینی رونمایی می‌شود.

ناظمی از تدوین وتولید لوح فشرده آثار سلیم موذن‌زاده خبرداد و افزود: این لوح فشرده تصویری، مشتمل بر مراسم عزاداری این مرثیه خوان سیدالشهداء(ع) در جوار ضریح در حال ساخت حضرت ابوالفضل(ع) است.

در سال 1387 که مراحل ساخت ضریح حضرت ابوالفضل(ع) در فرهنگسرای بهمن انجام می‌شد، سلیم موذن‌زاده مداح معروف آذری زبان در کنار ضریح در حال ساخت حضرت ابوالفضل(ع) به اجرای برنامه عزاداری برای امام حسین(ع) پرداخت.

او نمایشنامه‌خوانی عاشورایی را از دیگر برنامه‌های هنری سازمان فرهنگی‌ هنری شهرداری تهران در ایام ماه محرم عنوان کرد و گفت: در این برنامه، خوانش و اجرای 10 نمایشنامه منتخب مذهبی توسط کارگردانان شناخته شده در دهه دوم محرم در چند فرهنگسرا و موزه سازمان صورت می‌گیرد.

همچنین با مشارکت رادیو، از این نمایشنامه‌خوانی‌ها، برنامه رادیویی تولید می‌شود.

معاون هنری سازمان فرهنگی‌ هنری شهرداری تهران همچنین از برپایی نمایشگاه‌های هنر عاشورایی در سطح مناطق 22گانه تهران خبرداد و افزود: با مشارکت 22 استاد از 22 منطقه تهران، در هر منطقه یک کارگاه با حضور دست کم 15 تا 22 هنرجو شکل خواهد گرفت.

دستاورد این کارگاه‌های 22 گانه، تابلوهایی با مضامین عاشورایی خواهد بود. پیش‌بینی‌شده که در هر منطقه 22 تابلو تولید شود.

به گفته ناظمی برای بررسی نغمات عاشورایی و آسیب‌هایی که در سال‌های اخیر در متون، آهنگ‌ها و ریتم‌ها و ... مرثیه‌خوانی مراسم عزاداری بروز کرده است، نشستی با عنوان "آسیب‌شناسی نغمه‌های عاشورایی" با حضور کارشناسان و صاحبنظران این حوزه از ادبیات آیینی، برگزار خواهد شد.

معاون هنری سازمان فرهنگی‌ هنری شهرداری تهران تصریح‌کرد: همچنین برای قدرانی و تکریم شاعران و داستان‌نویسان عاشورایی، "جایزه ادبی محتشم" به یاد شاعر بزرگ اسلامی، محتشم کاشانی، به این افراد اهدا می‌شود.

به این منظور، آثاری که از محرم سال گذشته تاکنون در حوزه‌های داستان، شعر در قالب‌های رایج شعری نوحه و ترانه، کتاب داستان، مجموعه عاشورایی، مجموعه گردآوری شده شعر و داستان و مجموعه مستقل شعر و داستان، منتشر شده، بررسی و به صاحبان آنها، این جایزه اختصاص می‌یابد.

ناظمی افزود: موزه هنرهای دینی امام علی(ع) نیز برای ایام محرم و صفر، برنامه‌های ویژه‌ای را پیش‌بینی کرده است که از جمله آن می‌توان به برپایی نمایشگاه کتیبه‌های عاشورایی (آثار خوشنویسی استاد کرمعلی شیرازی) با بیش از یک صد اثر از این هنرمند و برپایی نمایشگاه پژوهشی بررسی 100 پوستر عاشورایی از 3 نسل طراحان گرافیک ایران توسط هشت استاد اشاره کرد.

این نمایشگاه‌ها هم‌اکنون در حال برپایی است و تا 3 اسفند ادامه دارد.

او ادامه داد: همچنین نمایشگاه عاشورا از منظر تصویرگران معاصر ایران، رونمایی یک اثر نقاشی قهوه‌خانه‌ای (پرده درویشی) اثر زنده‌یاد حسین همدانی با عنوان "واقعه کربلا" و برگزاری سلسله نشست‌های پژوهشی بررسی تحلیلی تاثیر محرم در شکل گیری بناها و معماری اسلامی با تاکید بر حسینیه‌ها و همچنین نمادشناسی عاشورایی و ... در این مجموعه نشست‌ها، برنامه‌های  این موزه را در سوگ عزای حسینی، تشکیل می‌دهد.

 

کد خبر 152659

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز