همشهری آنلاین: مشاور قرآنی وزیر آموزش و پرورش در نشست «مدارس قرآن، ظرفیت‌ها و افق‌های پیش‌رو» که امروز 8 آذر، در خبرگزاری ایکنا برگزار شد، گفت: همزمان با اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم بانک اطلاعاتی حافظان قرآن کریم نیز در وزارت آموزش و پرورش ایجاد می‌شود.

قرآن

محمد بنیادی، مشاور قرآنی وزیر آموزش و پرورش امروز 8 آذر، در نشست «مدارس قرآن، ظرفیت‌ها و افق‌های پیش‌رو» که در سالن اجتماعات خبرگزاری ایکنا برگزار شد، با اشاره به تحول بنیادین در آموزش و پرورش عنوان کرد: 80 یا 90 درصد تحول بنیادین در آموزش و پرورش رویکرد تربیتی داشته و بحث خویشتن‌شناسی، بازگشت به خویشتن، انسانیت و... را مورد توجه قرار داده است.
بخش نخست این گزارش را اینجا بخوانید!

وی در ادامه با یادآوری تحول بنیادین در آموزش و پرورش، اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم را نیز یکی از تحولات قرآنی آموزش و پرورش دانست و گفت: پس از فرمایشات مقام معظم رهبری در نخستین روز از ماه مبارک رمضان مبنی بر لزوم تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم، بلافاصله شیوه‌نامه، منابع و محتوای اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم را آغاز کرده و اقدامات اولیه برای اجرای این طرح در سراسر کشور را انجام دادیم.

مشاور قرآنی وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به بودجه نیم‌درصدی فعالیت‌های قرآنی عنوان کرد: مطالبه ما برای اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم دویست و پنجاه میلیاردی است که برمبنای آن به تربیت دو میلیون حافظ قرآن دانش‌آموز و فرهنگی می‌پردازیم.

وی در این بخش از سخنان خود با بیان این نکته که نظام آماری ما درباره حافظان قرآن کریم ضعیف بوده و علمی نیست، اظهار کرد: اولین اقدامی که در جهت اجرای طرح نهضت ملی حفظ قران کریم انجام خواهد شد تهیه آماری جدی درباره حافظان قرآن کریم است که این حافظان از نیم جزء تا سی جزء در بانک آماری طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم قرار می‌گیرند.

مدیرکل دفتر گسترش قرآن، نماز و عترت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه به زودی بانک آماری حافظان قرآن کریم همزمان با اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم آماده خواهد شد، گفت: با تهیه این بانک اطلاعاتی هیچ حافظ قرآن وجود نخواهد داشت که نامش در این بانک اطلاعاتی ثبت نشده باشد و نام و مشخصات تمامی حافظان قرآن کریم در این بانک اطلاعاتی قرار می‌گیرد.

وی با یادآوری اینکه در حال حاضر بیش از 12 میلیون دانش‌آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی و در 120 هزار مدرسه تحصیل می‌کنند، عنوان کرد: در طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم 20 درصد از این دانش‌آموزان تحت پوشش قرار گرفته و به حفظ حداقل دو جزء از قرآن کریم می‌پردازند که البته در تربیت حافظان قرآن کریم بیشترین تمرکز در مقطع ابتدایی است.

محمد بنیادی با اشاره بر لزوم همکاری رسانه‌ها به ویژه خبرگزاری ایکنا، رادیو قرآن و شبکه قرآن سیما در اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم، افزود: شبکه قرآن سیما در اجرای این طرح برنامه‌هایی را آغاز کرده که امیدواریم این برنامه‌ها را گسترش دهد، در کنار آن سایر رسانه‌ها نیز در اجرای این طرح شرکت کرده و فعالیت‌هایی را در جهت اجرای هر چه بهتر طرح نهضت ملی انجام دهند.

وی در این بخش از سخنان خود با بیان اینکه در اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم قصد داریم تا آمار و اطلاعات دقیقی را به رسانه‌ها و مخاطبان خود ارائه کنیم، یادآور شد: رسانه‌ها می‌توانند برای آگاه شدن از روند اجرای این طرح به مدارس رفته و از نزدیک در روند اجرای این طرح قرار بگیرند.

مسئول کمیسیون آموزش عمومی قرآن با اشاره به راه‌اندزی سایت اینترنتی طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم، ادامه داد: ثبت‌نام برای اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم از اول آذر، آغاز شده و در حال حاضر در مرحله ثبت‌نام اینترنتی از دانش‌آموزان و فرهنگیان علاقمند برای شرکت در این طرح هستیم و هرچند که آخرین مهلت ثبت‌نام در این طرح تا 15 اسفند اعلام شده اما ممکن است تا 20 آذر، نیز ادامه پیدا کند.

محمد بنیادی با بیان اینکه برخی از مدارس کشور هوشمند نیستند، گفت: دانش‌آموزان و فرهنگیان که در مدارس غیر هوشمند حضور دارند باید اطلاعات فردی خود را تکمیل کرده و به ادارات آموزش و پرورش استان‌ها ارائه کنند تا این ادارات، اطلاعات ثبت‌نامی دانش‌آموزان را در سایت طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم ثبت‌ کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به پرسش ایکنا مبنی بر اینکه در کمیسیون آموزش عمومی قرآن چه اقداماتی برای اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن در سایر وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌ها انجام شده است، گفت: در جلسه پانزدهم کمیسیون آموزش عمومی قرآن که در ساختمان علاقه‌مندان برگزار شد، لزوم اجرای این طرح در تمامی سازمان‌ها و وزارت‌‌خانه‌ها به نمایندگان حاضر اعلام شد.

مشاور قرآنی وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: براساس نظر کمیسیون آموزش عمومی قرآن، از این پس تمامی وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌هایی که در این کمیسیون نماینده‌ای دارند باید به اجرای این طرح در میان کارکنان و کارمندان خود پرداخته و در جلسات کمیسیون آموزش عمومی قرآن به ارائه گزارش درباره روند اجرای طرح بپردازند.

وی ادامه داد: فعالیت سازمان‌ها و نهادهای مختلف در راستای اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم از سوی کمیسیون آموزش عمومی قرآن مورد نظارت و ارزیابی قرار می‌گیرد و در صورتی که سازمانی در این زمینه کم‌کاری داشته باشد، تذکرات لازم به او ابلاغ می‌شود تا در جهت رفع کمبودها و کاستی‌ها و حل مشکلات موجود تلاش کند. 

کد خبر 152623
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز