گروه بین‌الملل: مقام‌های پاکستانی در تازه‌ترین واکنش خود به کشته شدن ۲۴ نظامی این کشور در حمله بالگردهای آمریکایی از تحریم اجلاس بن و خروج روابط اسلام‌آباد و واشنگتن از وضعیت معمول خبر دادند.

نخست وزیر پاکستان

 یوسف رضا گیلانی، نخست‌وزیر پاکستان در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان در پاسخ به سؤالی درباره ادامه روابط پاکستان و آمریکا اعلام کرد که این رابطه دیگر به‌صورت معمول نخواهد بود.

وی گفت: ما وظیفه مهم‌تری بر‌عهده داریم و آن راضی نگه داشتن مردم کشورمان است. دولت پاکستان تأکید کرده است که حمله بالگردهای آمریکایی ناتو نقض حاکمیت این کشور بوده و مسئولیت آن بر عهده نیروهای خارجی مستقر در افغانستان است.

گیلانی گفت: در هیچ جنگی بدون حمایت انبوه مردم نمی‌توان پیروز شد؛ ما نیاز داریم که مردم با ما باشند. وی در ادامه تاکید کرد که روابط با غرب تنها بر پایه احترام و منفعت دو‌جانبه ادامه پیدا خواهد کرد. گیلانی در پاسخ به این سؤال که پاکستان این احترام را مشاهده کرده است، گفت: در حال حاضر، خیر.

واکنش جدید نخست‌وزیر پاکستان در حالی صورت گرفته است که خشم مردم این کشور در روزهای گذشته گسترده‌تر شده و احزاب مخالف دولت خواستار قطع کامل روابط با آمریکا شده‌اند. این خشم عمومی در پاکستان باعث شد تا کابینه این کشور روز گذشته تصمیم به تحریم اجلاس مهم هفته آینده درباره افغانستان بگیرد.

یک مقام دولت پاکستان پس از این نشست کابینه به ریاست گیلانی تأکید کرد که این کشور در واکنش به کشته شدن نظامیان خود در اجلاس بین‌المللی درباره افغانستان که قرار است در شهر بن آلمان برگزار شود، شرکت نمی‌کند.

نشست این اجلاس که روز ۵دسامبر آغاز می‌شود یکی از مهم‌ترین نشست‌های بین‌المللی در مورد افغانستان در سال‌های اخیر به حساب می‌آید اما عدم‌مشارکت پاکستان به‌عنوان همسایه راهبردی افغانستان می‌تواند ضربه جدی به این نشست وارد کند.

ژنرال اطهر عباس، سخنگوی ارتش پاکستان هم در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز اعلام کرد که کشته شدن نظامیان پاکستانی در حمله نیروهای ناتو می‌تواند لطمه جدی در سطح و گستره همکاری ما داشته باشد.

نگرانی روسیه و چین

وزیر امور خارجه چین هم حمله نیروهای ناتو به پاکستان را «شوک‌آور» خوانده و خواستار تحقیقات همه‌جانبه پیرامون این موضوع شده است. یک مقام دولت روسیه هم با انتقاد از این اقدام اعلام کرد که حتی هنگامی که به تعقیب تروریست‌ها می‌پردازیم غیرقابل پذیرش است که حاکمیت کشورها را نقض کنیم.

مشکلات در افغانستان

عملیات نیروهای ناتو علاوه بر پاکستان در داخل خاک افغانستان هم با مشکلات جدی و خشم مردم این کشور روبه‌رو شده است. به‌دنبال انتقاد شدید مقام‌های دولت افغانستان ژنرال جان آلن، فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در نامه‌ای به حامد کرزی، رئیس‌جمهور افغانستان با تایید کشته شدن غیرنظامیان وعده داده که عملیات نظامی نیروهای خارجی مورد بازنگری قرار می‌گیرد.

هفته گذشته، مقامات محلی در ولایت قندهار در جنوب افغانستان گزارش کردند که 7 غیرنظامی، از جمله 6کودک در حمله نیروهای ناتو کشته شده‌اند.

کد خبر 152600
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز