دوشنبه ۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در حالی که ادامه اعتراض‌ها در روزهای اخیر در شهرهای مصر بسیاری را درباره آماده بودن شرایط برای برگزاری یک رای‌گیری حساس در این کشور دچار تردید کرده بود روز گذشته مردم این کشور برای شرکت در نخستین انتخابات آزاد پای صندوق‌های رای رفتند.

مصر

صبح دوشنبه رای‌گیری در نخستین مرحله از انتخابات پارلمانی مصر برای تعیین بخشی از کرسی‌های مجمع خلق (مجلس الشعب، مجلس سفلی مصر) در حالی تحت تدابیر شدید امنیتی آغاز شد که گروهی از معترضان با ادامه تحصن در میدان التحریر قاهره همچنان خواستار به تعویق افتادن انتخابات بودند. شرکت در این ‌رای‌گیری نخستین قدم و روزنه امید مصری‌ها برای داشتن نظامی دمکراتیک پس از ۳۲ سال حکومت دیکتاتوری مبارک و ریخته شدن خون صدها نفر در انقلاب این کشور به حساب می‌آید.

براساس برنامه اعلام شده انتخابات، تمامی اعضای این مجلس و همچنین اعضای مجلس شورا (مجلس علیای پارلمان) تا مارس سال ۲۰۱۲ در 3مرحله رای‌گیری انتخاب می‌شوند و به همین خاطر به‌زودی نتیجه این انتخابات مشخص نخواهد شد. شبکه تلویزیونی الجزیره روز گذشته از شرکت گسترده مردم در این انتخابات و تشکیل صف‌های طولانی در برخی حوزه‌های رای‌گیری خبر داده است. هر چند به گفته خبرنگار این شبکه به‌علت برخی‌ بی‌نظمی‌ها مانند دیررسیدن جوهر ویژه اثر انگشت و برگه رأی در برخی شعبه‌ها، رای‌گیری با چند ساعت تأخیر آغاز شد. همچنین گفته می‌شود قانون منع تبلیغات در زمان برگزاری انتخابات در برخی حوزه‌های رای‌گیری رعایت نشده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است که در قاهره برخی‌شعبه‌های رای‌گیری شاهد صف‌های طولانی پیش از زمان شروع اخذ آرا(۸ صبح به وقت محلی) بودند که مشارکت بالای مردم را نوید می‌دهد.

عمرو موسی، دبیر کل سابق اتحادیه عرب و از نامزدهای مهم انتخابات ریاست‌جمهوری مصر روز گذشته اعلام کرد که مردم مصر شوق بسیاری برای دمکراسی دارند. وی تأکید کرد: این شروع فصل جدیدی برای مصر است؛اکنون شاهد دمکراسی در عمل و نه به‌صورت تئوری هستیم.شرکت‌کنندگان در رای‌گیری روز گذشته ۱۶۸نماینده از مجموع ۴۹۸ نماینده مجلس سفلای این کشور را در مرحله اول انتخاب می‌کنند. انتخابات پارلمانی مصر برای تعیین نمایندگان مجلس الشعب و شورای این کشور 2مرحله دیگر هم دارد. مرحله اول انتخابات مصر در شهرهای پرجمعیت این کشور از جمله قاهره، اسکندریه، اسیوط و پورت‌سعید و الاقصر طی روز گذشته و امروز برگزار می‌شود. این در حالی است که برخی منابع از درگیری در شهر اسیوط و دخالت نیروهای ارتش برای آرام کردن اوضاع خبر داده‌اند.مصر بیش از 80میلیون نفر جمعیت دارد و شمار افراد واجد شرایط رای دادن در این انتخابات حدود 50میلیون نفر برآورد شده است.

سازماندهی اخوان‌المسلمین

بیش از ۵۰حزب در کنار هزاران نامزد مستقل در این انتخابات برای کسب کرسی‌های پارلمان با هم رقابت می‌کنند. براساس نظرسنجی‌ها پیش‌بینی می‌شود که اخوان المسلمین در کنار چند حزب اسلامگرای دیگر بیشترین کرسی‌ها را در این رای‌گیری به‌دست بیاورند. اخوان‌المسلمین سازماندهی‌شده‌ترین گروه شرکت‌کننده در این انتخابات به حساب می‌آید که پس از سال‌ها ممنوعیت فعالیت حزبی در زمان حکومت مبارک، اکنون از محبوبیت زیادی در میان مردم برخوردار است. احزاب اصلی در این انتخابات را حزب آزادی و عدالت وابسته به اخوان المسلمین، حزب حریه، حزب جدید وفد و حزب مصریان آزاد تشکیل می‌دهند.

بیم از نظامیان

در روزهای گذشته مصر شاهد موج جدیدی از ناآرامی‌ها در اعتراض به ادامه در قدرت ماندن شورای نظامی این کشور بود که کشته شدن حداقل ۴۱ نفر و زخمی شدن بیش از ۲ هزار نفر دیگر را به‌دنبال داشت. مخالفان برگزاری انتخابات که روز گذشته هم به اعتراض‌های خود ادامه دادند حضور شورای‌عالی نظامی در صحنه سیاسی این کشور را مانعی در راه ابراز نظر آزادانه مردم می‌دانند و اعلام کرده‌اند که انتخابات آزاد تنها زمانی امکان دارد که نظامیان از قدرت کناره‌گیری کرده باشند.

ژنرال محمد حسین طنطاوی، رئیس شورای نظامی مصر اما یکشنبه شب هشدار داد که به هیچ گروهی اجازه نمی‌دهد که فشاری بر نیروهای مسلح وارد کند. وی اعلام کرد که نقش ارتش دفاع از ملت است و از محمد البرادعی و عمرو موسی، دو نفر از نامزدهای سرشناس پست ریاست‌جمهوری خواست تا از کمال جنزوری، نخست‌وزیر جدید مصر حمایت کنند. طنطاوی همچنین از مردم مصر خواست به‌طور گسترده در این انتخابات شرکت کنند و این درخواست از حمایت تعدادی از احزاب اصلی، از جمله حزب آزادی و عدالت، وابسته به اخوان‌المسلمین، برخوردار بود.

نظارت 7مؤسسه بین‌المللی

وزارت خارجه مصر از نظارت 7مؤسسه بین‌المللی عربی، آفریقایی، اسلامی، اروپایی و آمریکایی بر روند برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور خبر داده‌است. طبق اعلام وزارت خارجه مصر مؤسسه بین‌المللی کارتر (رئیس‌جمهور اسبق آمریکا) یکی از مؤسساتی است که بر نخستین انتخابات پس از سقوط مبارک در مصر نظارت دارد.

سیستم پیچیده انتخابات

شیوه انتخابات پارلمانی مصر بسیار پیچیده و طولانی است. به عقیده بسیاری هدف رژیم مبارک از برگزیدن این شیوه، افزایش احتمال پیروزی نامزدهای حزب حاکم بوده اما تغییراتی که در قانون انتخابات پس از سقوط رژیم مبارک صورت گرفت هم این شیوه را چندان ساده‌تر نکرده است.مجمع خلق مصر دارای ۴۹۸ کرسی است و نمایندگان این مجلس برای دوره‌ای پنج ساله انتخاب می‌شوند. طبق قانون اساسی، رئیس‌جمهوری حق انحلال مجلس و برگزاری انتخابات جدید را در هر زمانی دارد.

نیمی از کرسی‌های مجمع خلق به‌طور مستقیم به نامزدهای پیروز در انتخابات اختصاص دارد و نیمی دیگر از کرسی‌ها به نسبت آرای اخذ شده توسط احزاب، در اختیار احزابی قرار می‌گیرد که به حدنصاب آرا دست یافته باشند. طبق قانون انتخابات، نیمی از کرسی‌های پارلمان به کارگران و کشاورزان اختصاص دارد و در نتیجه، در هر حوزه انتخابیه، یکی از دو نامزدی که به پارلمان راه می‌یابد باید کارگر یا کشاورز باشد. پیروزی نامزدها در این انتخابات مستلزم کسب اکثریت مطلق است و به همین دلیل، انتظار می‌رود که در بسیاری از حوزه‌ها، انتخابات به دور دوم کشیده شود.

انفجار مجدد خط لوله انتقال گاز مصر به اردن و رژیم صهیونیستی

خط لوله انتقال گاز مصر به رژیم صهیونیستی برای نهمین بار از زمان آغاز انقلاب مردم مصر منفجر شد. طبق اعلام مقامات امنیتی، این انفجار در 17 کیلومتری شهر العریش رخ داد. مصر در زمان رژیم مبارک گاز خود را به قیمتی بسیار ارزان به رژیم صهیونیستی می‌فروخت که این مسئله همچنان مورد اعتراض مردم این کشور است. 

کد خبر 152475
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز