همشهری آنلاین: انگلیس تصمیم مجلس شورای اسلامی ایران برای اخراج سفیر انگلیس در تهران را تأسف برانگیز خواند.

london

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، یکی از سخنگویان وزارت خارجه انگلیس در واکنش به تصویب کاهش روابط ایران و انگلیس اعلام کرد که تصمیم ایران برای اخراج سفیر انگلیس در تهران بسیار تأسف برانگیز است و در اظهاراتی شتابزده گفت که اگر ایران چنین کاری را انجام دهد، انگلیس پاسخ محکمی به ایران خواهد داد.

 وی در ادامه افزود: رأی پارلمان ایران برای اخراج سفیر ما تأسف برانگیز است. اگر دولت ایران چنین اقدامی را انجام دهد ما در مشورت با شرکای بین‌المللی خود، پاسخ محکمی به ایران خواهیم داد.

 نمایندگان ملت در جلسه علنی صبح امروز مجلس با رأی قاطع به طرح کاهش رابطه با انگلیس، دولت را موظف کردند که ظرف دوهفته آینده سفیر انگلیس را از تهران اخراج کند.

خبرگزاری ایرنا نیز در گزارشی اعلام کرد:رای قاطع نمایندگان مجلس شورای اسلامی به طرح کاهش روابط ایران و انگلیس بازتاب زیادی در رسانه های این کشور داشت و به نظر می رسد مقامات انگلیسی را غافلگیر و عصبانی کرده است.

لحن مقام انگلیسی در واکنش به طرح مجلس نشان از اهمیت رابطه با ایران برای این کشور است.روزنامه دیلی تلگراف لندن روز یکشنبه و پس از تصویب طرح دو فوریتی کاهش روابط ایران و انگلیس در مجلس شورای اسلامی نوشت: ایران سفیر انگلیس در تهران را اخراج می کند.

این روزنامه انگلیسی در نسخه آن لاین خود گزارش داد: مجلس ایران به تلافی تحریم های جدید غرب علیه برنامه هسته ای آن کشور به اخراج سفیر انگلیس از تهران رای مثبت داد.

این روزنامه افزود: قانونگذاران ایران با 179 رای موافق همچنین کاهش روابط دیپلماتیک با انگلیس به سطح کاردار و به حداقل رساندن مناسبات اقتصادی دو کشور را تصویب کردند که می تواند ظرف دو هفته اجرایی شود.

نمایندگان مجلس ایران همچنین احتمال تنبیه دیگر کشورهایی که رفتارشان در قبال ایران مثل انگلیس باشد را مطرح کردند.

شبکه بی بی سی نیز گزارش داد که مجلس ایران با اکثریت قاطع به کاهش روابط دیپلماتیک با انگلیس رای مثبت داد.

این شبکه انگلیسی گفت: این اقدام پس از آن صورت می گیرد که وزارت دارایی انگلیس روز سه شنبه هفته گذشته با متهم کردن بانک های ایران به تسهیل فعالیت های اتمی، تحریم های تازه ای را علیه آنها اعمال کرد.

بی بی سی افزود: هنگام بررسی طرح کاهش روابط سیاسی ایران و انگلیس، تعدادی از نمایندگان مجلس فریاد مرگ بر انگلیس سر دادند.

'این طرح برای اجرایی شدن باید از سوی شورای نگهبان ایران تایید شود.'

این شبکه خبری نیز گفت: رای امروز نمایندگان پارلمان ایران می تواند به اخراج دومینیک چیلکات سفیر انگلیس که فقط یک ماه از شروع کارش در تهران می گذرد، منجر شود.

کد خبر 152352
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز