چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۸:۰۸
۰ نفر

گروه اقتصادی: از مدت‌ها قبل از ارائه لایحه بودجه سال 86 از سوی دولت به مجلس، با توجه به روند نزولی بهای جهانی نفت، قیمت پایه نفت در بودجه به مهمترین مسئله مورد بحث درباره لایحه بودجه سال آینده تبدیل شد.

اما رئیس‌جمهوری به هنگام ارائه لایحه بودجه به مجلس خلاف پیش‌بینی‌های رایج قیمت پایه نفت در بودجه 86 را 7/33 دلار اعلام کرد که نسبت به قیمت 40 دلاری لایحه بودجه سال 85 کاهش قابل توجهی نشان می‌داد.

با این وجود، عده‌ای از کارشناسان معتقدند دولت با احتساب مالیات بر عملکرد شرکت ملی نفت و سهم دولت از سود این شرکت در قسمت درآمدهای غیرنفتی، میزان وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی را کمتر از واقع نشان داده است و با احتساب دو رقم فوق، قیمت پایه نفت به بیش از 40 دلار می‌رسد.

قیمت واقعی نفت 50 دلار است

دکتر احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی‌دیروز در تازه‌ترین اظهار نظر در مورد لایحه بودجه در این خصوص گفت: قیمت مبنایی نفت با صرف همه هزینه‌های پیش‌بینی شده به رقم بالای هر بشکه 50 دلار می‌رسد و 7/33 مربوط به هزینه‌هایی است که صراحتا به درآمد نفت اتکا شده است.

وی قیمت واقعی نفت در بودجه سال جاری را 50 دلار عنوان کرد و اظهار داشت: تا هنگامی که ساختار دیوان‌سالاری موجود اصلاح نشود، روند افزایش اتکا به نفت ادامه خواهد داشت.
مالیات شرکت ملی نفت جزو درآمدهای نفتی است.

دکتر مسعود نیلی در این باره معتقد است: بیش از قیمت پایه نفت و نحوه محاسبه آن، آنچه از اهمیت بالایی برخوردار است، میزان وابستگی بودجه به نفت است.

وی گفت: وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی از چهار مسیر صورت می‌گیرد: قیمت پایه نفت، برداشت از حساب ذخیره ارزی، مالیات شرکت ملی نفت، و سود سهام این شرکت.

نیلی افزود: در صورتی که مجموع دو بخش اول، یعنی درآمدهای نفتی (قیمت پایه نفت) و برداشت از حساب ذخیره ارزی را جزو درآمدهای نفتی دولت در بودجه محاسبه کنیم، قیمت پایه نفت همان 7/33 دلاری می‌شود که دولت اعلام کرده است.

نیلی با بیان اینکه انتقال دو بخش درآمدی مالیات عملکرد شرکت ملی نفت و سهم دولت از سود این شرکت به بخش درآمدهای غیرنفتی به عنوان یک مکانیزم جدید از بودجه سال 84 صورت گرفته است، می‌افزاید: با این وجود، شرکت ملی نفت یک شرکت 100 درصد دولتی است و تمام فعالیت‌هایش حول تولید نفت خام است، بنابراین دو بخش فوق را نیز باید جزو درآمدهای نفتی در نظر گرفت.

نیلی افزود: قیمت پایه نفت در بودجه با احتساب مالیات بر عملکرد شرکت نفت به 9/40 دلار و با احتساب سهم دولت از سود شرکت ملی نفت به 45 دلار می‌رسد.

وابستگی واقعی بودجه به نفت نگران‌کننده است

دکتر محمدباقر نوبخت در این باره گفت: وقتی از وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی صحبت می‌کنیم هر آنچه از نفت تحصیل می‌شود جزو این درآمدها است.

نوبخت درباره محاسبه مالیات شرکت ملی نفت جزو بخش درآمدهای مالیاتی گفت: باید قبول کنیم که این رقم هم از نفت تحصیل می‌شود منتها دولت می‌گوید چون ماهیت مالیاتی دارد جزو مالیات حساب می‌کند و آنچه که مهم است نحوه محاسبه این ارقام و اعداد نیست، بلکه مهم تاثیر میزان وابستگی به نفت بر اقتصاد کشور است.

نوبخت با بیان اینکه به همان شیوه محاسبه سال‌های گذشته قیمت پایه نفت در لایحه بودجه 86 همان 7/33 دلار است، اضافه کرد: در حالی که عربستان قیمت پایه نفت را 35 دلار و قطر و کویت 36 دلار در نظر گرفته‌اند، با توجه به تمامی‌وابستگی بودجه دولت به درآمدهای نفتی، اتخاذ قیمت پایه نفتی بالاتر از 41 دلار بر اقتصاد کلان کشور اثر منفی می‌گذارد.

قیمت پایه نفت به شیوه مرسوم همان 7/33 دلار است

دکتر علی عسگری معاون اقتصادی سازمان مدیریت با دفاع از قیمت پایه نفت اعلامی‌از سوی دولت در لایحه بودجه گفت: بر اساس نحوه مرسوم محاسبه قیمت پایه نفت در بودجه، این رقم در لایحه بودجه 86 همان 7/33 دلار است.

وی افزود :با احتساب میزان صادرات 4/2 میلیون بشکه‌ای تولید نفت کشور، کل نفت تولیدی ایران در سال به 876 میلیون بشکه می‌رسد که با تقسیم رقم درآمدهای 5/29 میلیارد دلاری حاصل از صادرات نفت خام بر حجم صادرات آن، رقم هر بشکه نفت صادراتی 7/33 به دست می‌آید.

کد خبر 15234

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز