شنبه ۵ آذر ۱۳۹۰ - ۱۸:۵۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل:‌ کشته‌شدن ۲۸نظامی پاکستانی در حمله بالگردهای ناتو به منطقه مرزی این کشور بار دیگر آتش زیر خاکستر تنش در روابط اسلام‌آباد با ناتو و آمریکا را شعله‌ور کرد و واکنش مقام‌های دولت اسلام‌آباد را به‌دنبال داشت.

اعتراض

دولت پاکستان اعلام کرد: بالگردهای ناتو در ساعت ۲بامداد به وقت محلی یک پست ایست و بازرسی را در منطقه قبیله‌نشین مهمند در شمال‌غربی پاکستان هدف حمله قرار دادند که باعث کشته شدن حداقل ۲۸نفر و زخمی شدن بیش از ۱۲نظامی این کشور شد. ۲نفر از نظامیان کشته‌شده در این حمله افسران ارشد ارتش پاکستان هستند. مقام‌های نظامی پاکستان اعلام کرده‌اند که این حمله بی‌جهت و بدون هشدار قبلی بوده و نقض آشکار حاکمیت این کشور به حساب می‌آید. پاکستان در واکنش به این موضوع رو گذشته مسیر تدارکاتی ناتو به افغانستان را بست و حدود ۴۰ کامیون و تانکر سوخت ناتو در نزدیکی شهر جمرود در منطقه قبیله‌نشین خیبر متوقف شدند. بی‌بی‌سی گزارش داده است که یوسف رضا گیلانی، نخست‌وزیر پاکستان با شرم‌آور خواندن این حمله خواستار نشست اضطراری کابینه برای بررسی موضوع شده است.

به گزارش رویترز، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان هم روز گذشته در نشستی خبری با اعلام محکوم‌شدن این حمله از سوی نخست‌وزیر پاکستان تأکید کرد که این مسئله به‌صورت جدی از ناتو و به‌ویژه آمریکا پیگیری خواهد شد. نیروهای ناتو اما در مقابل تنها به ابراز همدردی با خانواده کشته‌شدگان و اعلام تحقیق در این رابطه بسنده کرده‌اند. سال گذشته هم حمله بالگردهای ناتو به منطقه مرزی پاکستان کشته‌شدن 2نظامی این کشور را به‌دنبال داشت. مقام‌های اسلام‌آباد در آن زمان هم در واکنش به این موضوع و برای آرام کردن خشم مردم این کشور از عبور محموله‌های ناتو از گذرگاه مرزی تورخم جلوگیری کردند. پس‌از مدت کوتاهی اما با فشارهای مقام‌های آمریکا بار دیگر این گذرگاه گشوده شد. عصر دیروز مقامات پاکستانی گفتند که ناتو در این حمله 2پاسگاه ارتش پاکستان را هدف قرار داده‌است.

حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در مناطق مرزی پاکستان همواره مورد انتقاد مقام‌های اسلام‌آباد بوده اما این بار این حمله، ارتش پاکستان را به‌طور مستقیم هدف قرار داده‌است. به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره مقا‌م‌های دولتی پاکستان اعلام کرده‌اند که پست بازرسی که هدف حمله قرار گرفته است به تازگی از سوی مقام‌های نظامی این کشور برای جلوگیری از تردد شبه نظامیان طالبان راه‌اندازی شده بود. در ماه اکتبر، فرمانده ارتش پاکستان درباره حملات یکطرفه پاکستان در منطقه وزیرستان شمالی هشدار داد. حملات هواپیما‌های بدون سرنشین آمریکا تاکنون کشته‌شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان پاکستان را به‌دنبال داشته است.

مقام‌های آمریکا عقیده دارند که مشکلات کنونی در افغانستان ریشه در فعالیت شبه نظامیان در منطقه مرزی پاکستان دارد. در مقابل ژنرال اشفق کیانی اعلام کرده است که آمریکایی‌ها باید به جای فشار بر این کشور به فکر ثبات بیشتر در افغانستان باشند. ورود نیروهای ویژه آمریکا به پاکستان برای ترور اسامه بن‌لادن در ماه می‌ خشم شدید احزاب مخالف پاکستان و درخواست برای استعفای دولت را به‌دنبال داشت. دولت پاکستان درصورتی که نتواند به‌صورت جدی به کشته شدن نظامیان و نقض حاکمیت این کشور پاسخ دهد بدون شک با مشکلات داخلی بسیاری روبه‌رو خواهد شد.

کد خبر 152261
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز