جمعه ۴ آذر ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: انتخاب نخست‌وزیر جدید برای تشکیل دولت نجات ملی و عذرخواهی نظامیان در مصر و اعلام کناره‌گیری علی عبدالله صالح از قدرت در یمن هم نتوانست معترضان را در این کشورها آرام کند و تظاهرات گسترده مردم همچنان ادامه دارد.

میدان تحریر

میدان التحریر قاهره روز گذشته پس از برگزاری نمازجمعه با درخواست گروه‌های مخالف برای برگزاری تظاهرات میلیونی شاهد حضور گسترده مردم پس از چندین روز خشونت شدید نیروهای امنیتی بود. به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره خیابان منتهی به ساختمان وزارت کشور مصر که محل درگیری‌های گسترده در طول روزهای گذشته بوده است دیروز مملو از خودروهای زرهی ارتش بود. ارتش مصر اعلام کرده است که به نیروهای پلیس برای تأمین امنیت در این کشور در آستانه انتخابات یاری می‌رساند. این در حالی است که تلویزیون رسمی مصر از توافق کمال جنزوری، از نخست‌وزیران زمان مبارک با شورای نظامی این کشور برای تشکیل دولتی جدید خبر داد.

مخالفان اعلام کرده‌اند که خواستار انتقال فوری قدرت از سوی نظامیان هستند. کاخ سفید نیز دیروز در بیانیه‌ای برای اولین بار از ارتش خواست قدرت را به یک دولت غیرنظامی واگذار کند. روز گذشته اعلام خبر انتصاب نخست‌وزیر جدید باعث اعتراض مردم حاضر در خیابان‌های مصر شد و مخالفان با شعار «ما او را نمی‌خواهیم» اعتراض خود را به این انتصاب اعلام کردند. روز دوشنبه قرار است انتخابات پارلمانی براساس برنامه از پیش تعیین شده در مصر برگزار شود. خشونت گسترده نیروهای امنیتی مصر در برخورد با معترضان باعث شد که نظامیان روز پنجشنبه با عذرخواهی برای آرام کردن مردم تلاش کنند.

یمنی‌ها خواستار محاکمه صالح

با وجود اعلام کناره‌گیری علی عبدالله صالح از قدرت و سفر وی به نیویورک، یمن همچنان در روزهای گذشته شاهد ادامه تظاهرات مردمی بوده است. مردم یمن روز گذشته با برگزاری تظاهرات گسترده در صنعا و دیگر شهرهای این کشور، بار دیگر با محکوم کردن توافقنامه‌ای که در عربستان سعودی به امضا رسید خواستار محاکمه عبدالله صالح شدند. براساس طرحی که با حمایت آمریکا و عربستان سعودی به امضا رسید صالح در ازای کنار رفتن از قدرت پس از ۳۳‌سال حکومت و انتقال قدرت به معاون خود مصونیت قضایی دریافت می‌کند. روز پنجشنبه تیراندازی افراد مسلح طرفدار صالح در پایتخت یمن کشته شدن ۵‌ نفر و زخمی شدن گروهی دیگر را به‌دنبال داشت. گفته می‌شود صالح برای ادامه درمان خود به نیویورک رفته است و احتمالاً پس از آن برای ادامه زندگی به عربستان سعودی می‌رود که پناهگاه بسیاری از دیکتاتورهای عرب به حساب می‌آید.

انفجار خط لوله گاز مصر به فلسطین اشغالی

منابع خبری روز گذشته از انفجار خط لوله انتقال گاز مصر برای رژیم صهیونیستی برای هشتمین بار پس از سقوط رژیم مبارک خبر دادند. مردم مصر همچنان از نحوه روابط قاهره و تل‌آویو پس از سقوط رژیم مبارک ناراضی هستند و اعتراض خود را با تجمع در مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در قاهره بارها اعلام کرده‌اند.

کد خبر 152134
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز