گروه شهری: همایش ملی تفریحات ورزشی با حضور محمدباقر قالیباف شهردار تهران در محل سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

قالیباف

در این همایش قالیباف خطاب به علما و اساتید و نخبگان جامعه خواستار شکسته‌شدن برخی فرهنگ‌های غلط شد و گفت: در شهر باید انسان محور زندگی باشد؛ این درحالی است که امروزه انسان در همه ابعاد مادی و معنوی و روحی و جسمی‌‌اش مورد نظر مدیران نیست.

به گفته قالیباف، امروز همه تسلیم فرهنگ زندگی ماشینی به معنای عام آن شده‌اند.

وی در این‌باره به تردد بی‌رویه خودروهای شخصی در معابر شهری اشاره کرد و گفت: چرا باید معابر عمومی که اموال بیت‌المال است جولانگاه خودنمایی خودروهای شخصی شود؟ این درحالی است که زندگی ماشینی باید در خدمت بشر به کار گرفته شود نه اینکه انسان را بنده خود سازد.

وی ضمن تاکید بر توسعه حمل‌ونقل عمومی گفت: در منطقه12 خیابان 15خرداد انواع وانت، گاری، موتور، ماشین، کامیون، مزاحمان نوامیس و دزد همه درهم تردد می‌کردند اما وقتی که ما تصمیم گرفتیم این نقطه از شهر را از زیر بار موتور و ماشین درآوریم، 2ماه از سوی رسانه‌ها مورد هجمه قرارگرفتیم و یک نفر هم از ما حمایت نکرد.

شهردار تهران خواستار کمک نخبگان و علمای جامعه به مدیریت شهری شد و گفت: اگر دغدغه ما زندگی انسان باشد آن‌وقت ضرورت حفظ سرمایه‌های اجتماعی معنی پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: اگر ما به فکر آخرت خود و معادگرا هستیم و دنیا را مزرعه آخرت خود می‌دانیم باید نعمت‌های سلامتی، داشتن نیرو و قوت، شادابی و نشاط، آسودگی خاطر و وجدان را از خدا بخواهیم به همین دلیل بحث مربوط به تفریحات سالم و اوقات فراغت و تاکید بر اینکه 8ساعت از زندگی روزانه باید به اوقات فراغت در ابعاد مادی و معنوی اختصاص یابد، بسیار مهم است.

گرچه به گفته قالیباف فشار شرایط اقتصادی به اندازه‌ای است که زن و مرد در 2شیفت باید کار کنند و فرصتی برای اوقات فراغت ندارند و این خیلی خطرناک است.

وی تاکید کرد: ما در شهرداری تهران گرچه نمی‌توانیم در حوزه اشتغال‌زایی‌ و بالا بردن درآمد سرانه نقشی داشته باشیم اما خود را مکلف می‌دانیم در حوزه اوقات فراغت با رعایت بنیه اقتصادی خانوار امکانات فراغتی را به‌طور عمومی و رایگان در اختیار شهروندان قرار دهیم.

به گفته قالیباف، زیبا‌سازی‌ و گل‌آرایی شهر، احداث بوستان‌های شهری و فضای سبز، راه‌اندازی ورزش همگانی، توسعه مراکز آموزشی، تربیتی و ورزشی از جمله اتفاقات بزرگی است که به‌منظور تامین اوقات فراغت، تفریحات، سرگرمی و رفع خستگی‌های روحی و جسمی از سوی شهرداری تهران برای شهروندان در نظر گرفته شده است.

وی با تاکید بر اینکه در فرهنگ اسلامی رسالت دولت، آگاهی‌بخشی و بالابردن رشد و کمال انسانی است گفت: ما نیز با توجه به حجم بالای فعالیت‌های فرهنگی بعضی اشتباهات را داریم و هرجایی که متوجه اشتباه شویم به‌شدت با آن برخورد خواهیم کرد.

قالیباف گفت: باید بپذیریم که اگر در حوزه اوقات فراغت کار انجام ندهیم، جامعه به سمت بی‌تفاوتی اجتماعی و بی‌نظمی می‌رود و درنهایت نظام اجتماعی مقبولیت و مشروعیت خود را از دست می‌دهد.

یکی دیگر از موضوعات مورد تاکید قالیباف در همایش دیروز تفریحات ورزشی تاکید بر انضباط اجتماعی بود.

وی در این باره گفت: بی‌انضباطی احساس اثربخش نبودن کارها را به ما القا می‌کند و اینگونه می‌شود که همه را به سمت منفعت‌طلبی، بی‌تحرکی و بی‌تفاوتی سوق می‌دهد. این درحالی است که در زندگی شهری فعالیت‌های جمعی ساختار یک نظام را حفظ می‌کند و گرنه به سمت فروپاشی خواهیم رفت.

وی خطاب به کسانی که بعضا انتقاد می‌کنند و می‌گویند شهرداری را چه به کارهای فرهنگی و اوقات فراغت و اجتماعی، گفت: در نظام اسلامی مدیران اجرایی در مقابل اخلاق، ‌رفتار و تربیت مردم مسئولند در حدی که اگر جوانی به سمت آسیب اجتماعی برود غیراز خود و خانواده‌‌اش مدیران آن جامعه هم در آن گناه و جنایت سهیم هستند و باید جواب دهند.

قالیباف پس از پایان سخنرانی خود در جمع خبرنگاران حاضر شد و در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه شما شهر را در محاصره سیمان و بتن درآورده‌اید، گفت: نظر همه محترم است ضمن اینکه مردم خودشان در باره رویکرد فرهنگی و اجتماعی حاکم بر اداره شهر تهران در این دوره قضاوت کنند.

وی ادامه داد: زمانی که من رئیس پلیس کشور بودم نخستین تاکیدم جامعه‌محوری و امنیت بود به‌گونه‌ای که امنیت را هم با نگاه جامعه محوری پیش بردم و امروز هم اساس کار ما در شهرداری حاکمیت رویکردهای فرهنگی و اجتماعی در انجام هر اقدامی است.

قالیباف همچنین در پاسخ به اظهارات یکی از مسئولان دولتی که دلیل عدم‌پرداخت اعتبارات مترو را به نبود حساب و کتاب درست از سوی شهرداری نسبت داده بود، گفت: این درست نیست که شهرداری تهران پاسخگوی هزینه‌ها به دولت نبوده.قالیباف تاکید کرد: من با صراحت می‌گویم تا سال84 در هیچ دوره‌ای (از دهه 60 تا سال 84) نبوده که شهرداری حساب شفاف و روشن و سالانه داشته باشد به همین دلیل گزارش حسابرس‌ها همیشه غیرقابل اظهار نظربود. این درحالی است که در کمال افتخار امروز هر کس اراده کند و وارد سایت Tehran.ir (سایت شهرداری تهران) شود، حساب‌های شهرداری به‌صورت منظم و دقیق از سوی حسابرسان در معرض دید عموم قرار دارد و محال است که گزارش مالی حسابرسی به‌طور منظم در اختیار شورای شهر به‌منظور نظارت قرار نگیرد.

وی درعین حال افزود: البته دیوان محاسبات و مجلس شورای اسلامی معتقد هستند که دولت رعایت قوانین و مقررات را نکرده است.

یکی دیگر از سؤالات مطروحه از سوی خبرنگاران اختصاص به پرونده باغ قلهک داشت که در این باره شهردار تهران گفت: من تاکید دارم که قضیه باغ قلهک به هیچ وجه سیاسی نیست و موضوع رعایت قانون از سوی همه از جمله سفارت انگلیس است.

وی افزود: تخریب فضای سبز خلاف قانون است و سفارت انگلستان نیز به‌دلیل انهدام فضای سبز و سوزاندن درختان خلاف قانون رفتار کرده و قاضی است که باید تصمیم بگیرد که چه حکمی صادر شود. تبدیل آن باغ به پارک عمومی، جریمه نقدی یا الزام سفارت انگلیس به کاشت درخت به جای درخت‌های قطع شده از جمله همین احکام است.

تقدیر از فعالیت‌های فرهنگی شهرداری تهران

حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی از شرکت‌کنندگان همایش ملی تفریحات ورزشی بود.

وی طی سخنانی در این همایش اظهار داشت: به شهرداری تبریک می‌گوییم که در سال‌های اخیر با تنوع برنامه‌ها، امکاناتی را فراهم کرده که افراد و خانواده‌ها در تفریحات مختلف شرکت کنند و شاهد هستیم که پارک‌های ویژه بانوان و ورزش‌های ویژه آنان که قبلا وجود نداشت در حال توسعه است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه شادابی جامعه از دغدغه‌های مهم ماست، گفت: در دین اسلام به بدن سالم و روح سالم اشاره شده واز دغدغه‌های ما در شورای دینی شهر تهران، برگزاری جشن‌های بزرگ و تفریحات سالم است.

خاموشی با تاکید بر اینکه علما نیز به هیچ عنوان با تفریحاتی که مرزها در آن مشخص باشد مخالفتی ندارند، گفت: امروز شاهدیم که پارک‌های ویژه بانوان و ورزش‌های ویژه آنان که قبلا وجود نداشته ایجاد شده و در حال توسعه است.

پشتیبانی شورا از اقدامات فرهنگی شهرداری

مرتضی طلایی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر به همراه علیرضا دبیر عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران درهمایش ملی تفریحات ورزشی شرکت کردند.

طلایی طی سخنانی دراین مراسم ضمن ابراز خوشحالی بابت اینکه شورای شهر توانسته است شهرداری تهران را درعرصه فرهنگی و اجتماعی پشتیبانی کند، گفت: هر آنچه امروز مدیریت شهری در حوزه فرهنگی و اجتماعی انجام می‌دهد در حوزه سیاست‌گذاری از پشتیبانی شورای شهر برخوردار است و قول می‌دهیم که تا زمانی که در کمیسیون فرهنگی هستیم این کار را وظیفه خود بدانیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر با تاکید بر اینکه ورزش همگانی باید در سبد زندگی مردم نقش خود را پیدا کند گفت: احیای ورزش‌های اصیل و سنتی از اقدامات ارزشمندی است که انجام شده است، ورزش و تفریحات موضوع چند وجهی فرهنگی و اجتماعی پدیده انسانی است و دارای رویکردهای مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی است.

همچنین در این همایش، علیرضا دبیر عضو هیأت رئیسه شورای شهر نیز با اشاره به اهمیت ورزش و نقش آن در جامعه اظهار کرد: باید به‌تدریج به سمت ورزش پهلوانی برویم ضمن اینکه فراهم کردن شرایط حضور بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این زمینه نیز حائز اهمیت است.

دبیر همچنین از شهرداری تهران خواست تا زمینه احیای ورزش‌های اصیل و سنتی که رابطه مستقیم با کاهش آسیب‌ها ی اجتماعی دارد را تداوم دهد.

محمدهادی ایازی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نیز دیروز به تشریح برخی اقدامات شهرداری تهران در حوزه فرهنگی و اجتماعی طی 3ماه رجب، شعبان و رمضان پرداخت و گفت: در ایام تابستان 4 هزار سامانه نشاط برگزار شد و همچنین در بوستان آزادگان 30 شب برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری برگزار شد که گاهی پذیرای بیش از یکصدهزارنفر بود.

وی گفت: شهرداری تهران موفق شد یکصد ورزش منسوخ شده را مجددا احیا کند. به‌علاوه در 5سال گذشته موفق به ساخت یکصد ورزشگاه ویژه بانوان، صدها زمین چمن و 50 استخر همگانی شده است.

به گفته ایازی، نخستین همایش ملی تفریحات ورزشی با استقبال خوب از سوی نخبگان و استادان مواجه شد به‌طوری که 650 مقاله برای این همایش ارسال شد که مقالات پذیرفته شده در قالب کتابی عرضه خواهد شد.

کد خبر 152051
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز