سه‌شنبه ۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۹:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: تنها فرهنگی که می تواند کشور ، جامعه و فرزندان ما را در ابعاد مادی و معنوی به منزل اصلی برساند ، بدون تردید فرهنگ بسیجی است ؛ فرهنگی که برخاسته از فرهنگ عاشورا و کربلاست .

شهردار

به گزارش خبرنگار تهران سما، دکتر محمد باقر قالیباف، شهردار تهران در همایش بزرگ سه روزه بسیج، نوآوری و ابتکار که با حضور پرشور بسیجیان شهرداری تهران در مجموعه ورزشی 12 هزار نفری آزادی آغاز شد، با بیان مطلب فوق، ضمن تبریک هفته بسیج، گفت: هفته بسیج یادآور فداکاری‌ها و ایثارگری های توام با نجابت، فروتنی، شجاعت و رشادت است.

وی با بیان اینکه بسیج تبلور عینی حضور مردم در همه صحنه های زندگی است، یاد و خاطره بزرگ بسیجی انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) و شهدای گرانقدر را گرامی داشت.

قالیباف ادامه داد: از دید من همه افراد جامعه بسیجی هستند مگر اینکه کسی خودش اعلام کند که من بسیجی نیستم که آن بحث دیگری است.

شهردار تهران با بیان اینکه بسیجی باید اهل ایثار هم باشد، تصریح کرد: یک بسیجی هر کجا که احساس وظیفه و تکلیف کند از حق خود به نفع دیگران، انقلاب و نظام دفاع می‌کند.

وی با اشاره به دهه چهارم انقلاب اسلامی که به فرموده مقام معظم رهبری دهه پیشرفت و عدالت است، خاطرنشان کرد: اگر در دهه اول انقلاب مخصوصا دو سال نخست هر کس احساس می کرد در سنگر دفاع مقدس وظیفه‌اش، ایثارگری، شهید شدن و مجروح شدن است، امروز وظیفه دارد تا کشور را به سمت پیشرفت مبتنی بر عقلانیت، معنویت و عدالت ببرد.

شهردار تهران افزود: ممکن است من و همکارانم در این راه به نقطه ایده آل نرسیدیم ولی به درستی به این سمت حرکت کرده و رضایتمندی و اعتماد نسبی مردم نسبت به شهرداری را جلب کرده‌ایم.

وی با اشاره به ذهنیت مردم از گذشته‌های دور نسبت به سه سازمان نظمیه، بلدیه و عدلیه، اظهار داشت: افتخار خدمت در نظمیه و بلدیه را داشته ام و مطمئن هستم امروز به برکت فرهنگ بسیجی و ایثارگری و زحمت کارکنان و مدیران شهری اعتماد نسبی در شهرداری به وجود آمده و توقع دارم این مسیر را با سرعت بیشتری ادامه دهیم و در اوج رضایتمندی انجام وظیفه کنیم.

ما نباید ببینیم دیگر سازمان‌ها چه کاری انجام می‌دهند. اگر سازمانی کوتاهی کند دلیل ندارد ما بگوییم چرا آنها کار نمی‌کنند و ما باید کار کنیم. باید توجه داشته باشیم که ما در مقابل شهدا دین داریم.

به اعتقاد قالیباف بسیج و فرهنگ بسیجی ریشه در بعثت و غدیر دارد و فرهنگ بسیج و انقلاب اسلامی ما نشات گرفته از نهضت امام حسین(ع) است و هر بعد انقلاب اسلامی ریشه در سنت نبوی(ص)، فرهنگ علوی(ع)، فرهنگ عاشورا و در مبانی ریشه در فقه جعفری و باورهای مهدوی (عج) دارد.

وی در ادامه با اشاره به دیدار خود با خانواده چند شهید در روز گذشته گفت: دیروز خدمت مادری رسیدم که همسر و دو فرزند خود را در راه خداوند تقدیم کرده و فرزندان دیگر او هم جانباز هستند. هنگامی که صحبت از فرهنگ زینبی (س) می‌کنیم باید به یاد بیاوریم که این مادر امروز فرهنگ جهاد و شهادت را همچون حضرت زینب(س) نسل به نسل منتقل می‌کند.

شهردار تهران اضافه کرد : در میدان دفاع مقدس می‌دیدیم که پدری نظاره گر شهادت فرزندش، فرزندی شاهد شهادت پدر و صحنه های بیشمار دیگری بودیم که همه آن‌ها ریشه در فرهنگ عاشورا دارد. همانطور که فرهنگ بسیج و انقلاب اسلامی هم ریشه در نهضت امام حسین(ع) دارد.

وی گفت: امام حسین (ع) در دعای عرفه زندگی در نظام اسلامی را یک نعمت دانسته‌اند و برای آن شکر نعمت کرده اند و به ما آموختند که اگر انسان در یک نظام اسلامی زندگی کند این نعمت بزرگی است. بنابراین این که ما در یک نظام اسلامی و ولایی زندگی می‌کنیم نعمت بزرگی است و شکر نعمت آن هم این است که انقلاب و نظام را در مسیر امام زمان(عج) پیش ببریم و لحظه ای درنگ نکنیم.

به گفته قالیباف هرچه به فرهنگ جهاد و شهادت نزدیکتر شویم قوی تر می‌شویم و دشمنان هم کینه بیشتری نسبت به ما می‌گیرند و تنها راه موفقیت این است که بر فرهنگ جهاد و شهادت و فرهنگ بسیج پافشاری کنیم زیرا این در ابعاد مادی و معنوی در زندگی فردی و جمعی ما را به نهایتی که مد نظر داریم تا انسان‌هایی باشیم که با عزت و سلامت زندگی کنیم می‌رساند.

وی ادامه داد: اگر به دنبال جامعه‌ای هستیم که در آن زیست مومنانه و فرهنگ قرآنی داشته باشیم باید در سایه فرهنگ اصیل بسیج زندگی کنیم.

شهردار تهران معتقد است بسیج نشان داد خلاصه ای از فرهنگ قرآنی ، اهل بیت (ع) و فرهنگ عاشوراست.

وی در پایان گفت: حضرت امام(ره) در روز 5 آذر 58 هنگامی که فرمان تشکیل بسیج را دادند آن روز خیلی جبهه و جنگ وجود نداشت ، دشمن هم نبود ، بنا نبود بسیج تنها بجنگد، قرار بود در همه شئونات زندگی حرکت کند اما اوج آن فرهنگ جهاد و شهادت بود که در دفاع مقدس دیدیم فرهنگ بسیج چگونه پیشتاز شد.

فرهنگ بسیج و جهاد و شهادت امروز می تواند در جامعه ما مثمر ثمر باشد

بر اساس این گزارش دکتر محمدباقر قالیباف در پایان برگزاری این همایش هنگامی که قصد داشت مجموعه ورزشی 12 هزار نفری آزادی را ترک کند در جمع خبرنگاران حاضر شد و با بیان اینکه فرهنگ بسیج و جهاد و شهادت امروز می تواند در جامعه ما مثمر ثمر باشد افزود: یک روز فرهنگ بسیج را در اوج دفاع مقدس دیدیم و امروز هم می توانیم آن را با همان روحیه ایثار ، فداکاری و باورهای دینی و مغز متفکر توام با اخلاص در عرصه های علم، دانش، سیاست، اجتماع، فرهنگ و ... دید.

قالیباف بر این باور است که اگر بتوانیم با چنین فرهنگی در جامعه حرکت کنیم، به پیشرفت و عدالتی که در جامعه به دنبالش هستیم در ابعاد مادی و معنوی دست می‌یابیم.

وی در پایان گفت: مردم نسبت به گذشته دید مثبت تری به شهرداری تهران دارند ولی این کفایت نمی‌کند، حتما چالش‌ها و مشکلات جدی پیش رو داریم که باید آنها را حل و فصل کنیم.

بر اساس این گزارش همایش بزرگ بسیج، نوآوری و ابتکار  با برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری برگزار شد.

کد خبر 151940
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز