چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۶:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: نشست هم‌اندیشی دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه سلامت با حضور وزرای سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رئیس سابق نظام پزشکی ایران و رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر علیرضا مرندی وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ارائه گزارشی از دوران وزارت خود به مقایسه وضعیت سلامت در دوران انقلاب اسلامی پرداخت و گفت : ایجاد شبکه بهداشت و درمان با احداث خانه‌های بهداشت در روستاها و راه‌اندازی درمانگاه‌ها در شهرستان و تجهیز بیمارستان‌های سراسر کشور به عنوان نخستین ضرورت بعد از انقلاب در حوزه سلامت بود.

دکتر مرندی با اشاره به حمایت همه جانبه دولت و مجلس از توزیع عادلانه سلامت در زمان وزارت او گفت: راه‌اندازی وزارت بهداشت و تلفیق نظام آموزشی و خدمات درمانی حوزه علوم پزشکی گام مهمی در گسترش خدمات آموزشی و درمانی در کشور بود.
 
وزیر اسبق بهداشت افزود: با ایجاد وزارت بهداشت مرزهای دانش و بیمارستان یکی شد و آگاهی نسبی دانشجویان از علوم پزشکی بالا رفت و شاخص‌های بهداشتی ، سلامت ، پژوهشی و آموزشی به سطح استانداردی رسید.

دکتر مرندی در بخش دیگری از سخنان خود با ارائه آماری از حوزه علوم پزشکی کشور گفت: در حال حاضر 10 هزار استاد و 100 هزار دانشجوی علوم پزشکی در دانشگاه‌های کشور مشغول هستند که نسبت استاد به دانشجو بالاتر از استانداردهای بین‌المللی – که یک استاد به 18 دانشجو است – می باشد.
 
وی افزود: 35 درصد اعضای هیات علمی را زنان تشکیل می‌دهند و 72 دانشکده پزشکی کشور به زنان اختصاص دارد.

وزیر اسبق علوم با اشاره به گسترش رشته‌های تخصصی در دانشگاه‌ها گفت: راه اندازی دوره‌های فوق تخصصی در سال 66 باعث شد که کشور ما در زمینه اعزام بیمار به خارج خودکفا شود.
 
دکتر مرندی در ادامه به ارائه گزارشی از شاخصه‌های سلامت پرداخت و گفت: سلامت به معنی برخورداری از حداکثر سلامت جسمی، روانی و رفاه اجتماعی همه مردم در همه جای کشور به یک اندازه است که بعد اجتماعی آن 50 درصد آن‌را دربرمی‌گیرد.

وی توزیع عادلانه سلامت را لازمه احیای عدالت در جامعه اسلامی دانست و گفت : فرهنگ سلامت از ارائه خدمات سلامت مهمتر است ، تا فرهنگ سلامت ایجاد نشود توفیقی در نهادینه کردن سلامت حاصل نمی‌شود . دکتر مرندی در پایان گفت: گروه پزشکی در تفکر، تدریس و درمان باید سلامت محور باشد و ارتقاء سلامت در جامعه وظیفه علوم پزشکی است.
 
براساس این گزارش، در این نشست همچنین دکتر پزشکیان وزیر سابق بهداشت با تاکید بر ضرورت حل مشکل اقشار آسیب پذیر در قالب طرح پزشک خانواده به عنوان مبنای اصلی سلامت گفت: تنها سیستمی که می‌تواند قشر نیازمند جامعه را بعنوان گروه هدف پوشش دهد، طرح پزشک خانواده است به این معنا که هر ایرانی پزشک خود را بشناسد و هر پزشک، جامعه تحت پوشش خود را داشته باشد.
 
دکتر پزشکیان در ادامه اشتغال‌زائی را معضل گروه پزشکی خواند و گفت: اگر طرح پزشک خانواده درست اجرا شود هیچ فرد تحصیل کرده حوزه علوم پزشکی بیکار نخواهد ماند.
 
وی با تاکید بر لزوم تغییر نگرش نسبت به خدمت در مناطق محروم گفت: تغییر نگرش از نگاه رئیس مآبانه به خدمت‌گذاری باعث استقرار طرح پزشک خانواده می‌شود.
 
وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجرای طرح پزشک خانواده را یک فرایند ده ساله دانست و گفت: استمرار طرح پزشک خانواده تحول بسیار بزرگی در تامین سلامت جامعه ایجاد می‌کند.
 
وی افزود: ایده آل پزشک خانواده اینست که هر ایرانی براساس عدالت سهم خودش را از سلامت به تساوی دریافت کند و مسوولیت ها براساس مدیریت عملکرد تقسیم شود.
 
دکتر پزشکیان در پایان خاطرنشان کرد: اگر به دنبال عدالت و پاسخگویی هستیم جز این راهی نداریم و باید توزیع عادلانه سلامت را نهادینه کنیم.

این گزارش می‌افزاید، در این نشست همچنین دکتر ظفرقندی در سخنانی با اشاره به نقش سلامت در ارتقاء علوم پزشکی گفت: یکی از افتخارات بی بدیل تاریخ پزشکی کشور و جامعه پزشکی ما خدمت سازمان نظام پزشکی در دو بعد حرفه‌ای و مدیریتی است.
 
وی به وضعیت ارائه خدمات پزشکی و درمانی در زمان جنگ اشاره کرد و گفت: جنگ به لحاظ استثنایی بودن به خدمات پزشکی خاص نیاز داشت. جنگ تحمیلی کلاسیک نبود بنابراین خدمات پزشکی عادل و کلاسیک نمی‌توانست نیاز جنگ را برطرف کند.
 
دکتر ظفرقندی بروز خلاقیتهای پزشکی در زمان جنگ و استفاده از تجارب درمانی 8 سال دفاع مقدس را در پیشرفت علمی کشور موثر دانست و با اشاره به نبرد شیمیایی عراق گفت: بررسی عوارض مصدومان شیمیایی و بطور کل موضوع تحقیقات شیمیایی و انتشار طرح‌های مطالعاتی در حوزه طب نظامی مختص مراکز تحقیقاتی ایران است.
 
رئیس سابق سازمان نظام پزشکی کشور در ادامه با اشاره به نقش سازمان نظام پزشکی در مدیریت ارائه خدمات درمانی به مجروحان گفت: حضور جامعه پزشکی در جبهه و اعزام داوطلبانه پزشکان و فعالان حوزه بهداشت یکی از برگ‌های درخشان تاریخ پزشکی ایران است.
 
این گزارش حاکیست، دکتر لاریجانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز دراین نشست طی سخنانی به ارائه گزارش از ارتقاء پژوهش در حوزه پزشکی پرداخت و با اشاره به ارکان پژوهش گفت: وضعیت تولید علم در 8 سال گذشته با جهش همراه بوده است و ارائه 4 هزار مقاله در چند سال اخیر نشان می‌دهد کشور در این حوزه رشد کرده است.
 
دکتر لاریجانی افزود: در 5 سال اخیر ایران در جهان رتبه چهل و ششم تولید علم را به خود اختصاص داده است.
 
وی گفت: ایران از تمام کشورهای منطقه در حوزه تولید علم و فناوری جلوتر است و جنبش نرم افزاری در ایران جنبش مقبول است.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران درادامه گفت: علاوه بر انتشار مقالات علمی در نشریات و ژورنال‌های خارجی، کیفیت رشد مقالات فارسی در ایران بالاست به طوری که بیش از 110 مجله داخلی در حوزه پزشکی منتشر می‌شود.
 
وی افزود: ما در صحنه رشد علمی جایگاه مناسبی داریم و می‌توانیم در حوزه تولید علم و فناوری با کشورهای خارجی رقابت کنیم.
 
دکتر لاریجانی در ادامه با تاکید بر اینکه تولیدات فناوری ایران برای تبدیل شدن به محصولات قابل عرضه به زمان نیاز دارد، گفت: وظیفه پژوهشگران ما این است که ارتباط خود را با مجامع علمی زیاد کنند.
 
وی با تاکید بر لزوم طبقه بندی اطلاعات پزشکی خاطرنشان ساخت: باید در راستای تحقق جنبش نرم افزاری، علم‌گرایی را به تولید علم تغییر دهیم و با این روش بستر پژوهشی در کشور را تضمین کنیم.
 
دکتر لاریجانی در پایان با تاکید بر اینکه راه رسیدن به توسعه راهی طولانی ولی روشن است گفت : ما باید آینده نگاری علمی را در کشور جدی بگیریم و در حال حاضر به جز یک مرکز آینده پژوهشی هیچ مرجعی برای نگارش و تفکر در حوزه اندیشه فعالیت نمی‌کند.

کد خبر 15189

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز