همشهری آنلاین: نشست تبادل فرهنگی هنرمندان ایران و کره جنوبی و تعامل هنرمندان این دو کشور عصر روز گذشته 29 آبان ماه در سالن اجتماعات کمیسیون یونسکو برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در این نشست که با حضور هنرمندان ایران و کره جنوبی برگزار شده بود، محمدرضا سعیدآبادی ـ دبیر کل یونسکو در ایران ـ گفت: امسال، سال تقابل فرهنگ‌هاست و امیدوارم هنرمندان هرچه بیشتر با فرهنگ کشورهای مختلف آشنا شوند چرا که آشنایی هنرمندان با یکدیگر در واقع آشنایی فرهنگ‌های ملل مختلف است.

وی در ادامه از هنرمندان ایرانی و کره‌ای درخواست کرد تا هر کدام خود را به یکدیگر معرفی کنند و از هنر خود سخن گویند.

سپس کیم گوئن هو ـ مدیر روابط فرهنگی ایران و کره ـ در سخنانی گفت: دوست دارم فرهنگ ایران و کره به یکدیگر نزدیک‌تر شود و چنین همایش‌هایی بین دو کشور ادامه یابد.

او معتقد است: درست است ایران و کره از نظر مسافت فاصله‌ زیادی با هم دارند،‌اما مردم کره ایران را دوست دارند و می‌خواهند با مردم این کشور رابطه‌ی فرهنگی داشته باشند.

او ابراز عقیده کرد: ایران در خاورمیانه اول است و همکاری کره با چنین کشوری نتیجه خوبی را در پی دارد. امیدوارم سال آینده در کره دور هم جمع شویم و در سفارت کره فرهنگ ایرانی را معرفی کنیم.

در ادامه‌ این نشست سویون ـ دبیر یونسکو در کره ـ طی سخنانی مطرح کرد: تلاش ما بر این است که روابط فرهنگی خود را با کشورهای دیگر در جهت صلح افزایش دهیم. یونسکو در سال‌های اخیر در زمینه‌ انیمیشن، تصویر و بازی پیشرفت‌های زیادی داشته است.

او تفاوت فرهنگ و هنر کره را با فرهنگ سایر کشورها در الهام گرفتن از طبیعت دانست و افزود: یکی از هنرهای شاخص کشور ما هنر موسیقی و رقص با بادبزن است، که این هنر در کره برای طبیعت و برگرفته از آن است.

در بخش دیگری از این نشست، کی هون ـ از هنرمندان کره‌ای ـ با بیان اینکه هنرهای کره زیاد‌ هستند و فرصت برای معرفی آنها کوتاه است، بیان کرد: کشور ما در حوزه‌ موسیقی و نقاشی فعالیت‌های بسیاری دارد.

این هنرمند درباره موسیقی سنتی کره نیز توضیح داد: موسیقی سنتی کره اکنون 75 سال است که به طور مستمر راهش را طی می‌کند و به نظر من این موسیقی با موسیقی سنتی ایران شباهت‌هایی دارد.

وی اضافه کرد: مدت‌هاست تلاش می‌کنیم هنر کشور کره به ویژه موسیقی را در کشورهای مختلف اشاعه دهیم و در این زمینه تا کنون با انگلیس و فرانسه ارتباط خوبی برقرار کرده‌ایم. در حال حاضر قصد داریم این ارتباط را در ایران و مغولستان گسترش دهیم.

او بیان کرد: برنامه‌ی هنری کره که در ماسوله‌ی ایران اجرا می‌شود، درباره‌ هنرهای روستایی است. البته در زمان کوتاهی که داریم فهم چنین هنرهایی دشوار است، اما امیدواریم روابط ما عمیق‌تر باشد و سال آینده گسترش بیشتری پیدا کند.

سپس کوسون کیون ـ نماینده هنرمندان کره ـ درباره دلیل حضورش در ایران توضیح داد: بسیار خوشحالم که امروز در جمع هنرمندان ایرانی به ویژه احمد نادعلیان هستم. چرا که ایشان اطلاعات زیاد و مفیدی درباره هنر ایران در اختیار ما قرار دادند و ما آشنایی با فرهنگ ایرانی را مدیون نادعلیان هستیم.

او تصریح کرد: برنامه‌های هنری متفاوتی در ایران داریم و می‌خواهیم ایده‌های جدیدی را به کار بندیم.

به گزارش ایسنا، سمانه رستمی (طراح گرافیک)، آرمین پورصمیمی (مجسمه ساز)، نگار نادری‌پور (مجسمه ساز)، بهزاد مرتضوی (کارگردان تئاتر و معاون امور نمایشگاهی صبا)، فیروز زاده (مدیر کل بین‌المللی فرهنگستان هنر)، محبوبه الهی (عضو هیئت علمی دانشگاه شریعتی)، افشار قوچانی (متخصص هنرهای ملی)، علیرضا قاسمی (مستندساز)، احمد نادعلیان (حجم و طبیعت) ، جمشید حقیقت‌شناس (نقاش)، سعید ازناوه (عکاس) و فرزین تهرانیان (موسیقیدان) از جمله هنرمندان ایرانی بودند که در این نشست حضور داشتند.

برنامه‌ی تبادل فرهنگی هنرمندان ایرانی و کره جنوبی با همکاری مرکز بین‌المللی آموزش برای تفاهم بین‌المللی (Apceiu) تدارک دیده شده است.

این برنامه که با محوریت صلح پی‌ریزی شده از تاریخ 2 تا 11 آذرماه در ماسوله برگزار می‌شود و دستاوردهای این برنامه‌ هنری 12 تا 11 آذرماه در گالری "بهار" خانه هنرمندان ایران به نمایش در می‌آید.

 

کد خبر 151743

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز