همشهری آنلاین: خبرنگار با سابقه رسانه‌های غربی گزارش اخیر آژانس انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران را ادعاهایی بی پایه و اساس خواند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، سیمور هرش در گفتگویی با بی بی سی فارسی افزود: از سال 2003 به بعد هیچ شاهد محکمی از برنامه نظامی هسته‌ای در ایران رو نشده است.

وی در پاسخ به این سئوال که پس از ده سال دنبال کردن مناقشه هسته‌ای ایران برداشت شما از گزارش اخیر مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی چیست ؟ گفت: فکر نمی‌کنم که بشود به آن بعنوان یک سند علمی نگاه کرد این یک سند سیاسی است و تقریبا هیچ چیز تازه‌ای در آن نیست من نمی‌دانم که آیا برنامه مخفی وجود دارد یا خیر ؟ ‌فقط می‌دانم که آمریکایی‌ها از زمان بوش این طوری فکر می‌کنند ما هنوز دلیلی برای اثبات آنها پیدا نکردیم.

سیمور هرش افزود: آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران را بعنوان یکی از امضاء کنندگان معاهده ان پی تی زیر نظر داشته است همه جا دوربینش هست هیچ تاسیساتی نیست که اعلام نشده باشد آژانس در تک تک گزارش‌هایش گفته است که هیچ اورانیوم غنی شده‌ای از مسیر مشخص آن خارج نشده است.

اگر بخواهید مخفیانه بمب هسته‌ای بسازید، اورانیومش را می‌خواهید از کجا بیاورید ؟! تاسیسات مخفی‌اش کجا است ؟! ما هنوز نتوانسته‌ایم آن را پیدا کنیم.

سیمور هرش در جواب این سئوال که « ولی در این گزارش گفته می‌شود ایران همکاری لازم را نمی‌کند ؟ گفت: این موضوع مدت‌ها است که مطرح است در این گزارش جدید مسئله‌های حل نشده مهمی که مطرح شده است بر اساس اطلاعاتی بوده که کشورهای عضو بر اساس خود گزارش حدود 10 کشور به آژانس داده‌اند، می‌دانیم که بیشتر این اطلاعات از آمریکا و به طور غیر مستقیم از اسرائیل آمده است اطلاعاتی از فعالیت‌هایی که ایران اعلام نکرده است.

در دوران محمد البرادعی مدیر کل سابق آژانس بیشتر این اتهامات بارها به دقت بررسی شده است و نتیجه این بود که این قدر معتبر نیستند که ارزش پیگیری داشته باشند شما الان یک گزارش تازه دارید که پر است از اتهامات وسئوالات قدیمی.

مجری بی بی سی فارسی پرسید: آژانس می‌گوید که اگر چه این اطلاعات، اطلاعات جدیدی نیست ولی الان این اطلاعات معتبر است بخاطر اینکه مثلا اطلاعاتی که توسط ده کشور دیگر در اختیار آژانس قرار گرفته است و یا اطلاعاتی که از منابع امنیتی در اختیار آژانس قرار گرفته است صحت این ادعا‌ها را ثابت می‌کند؟

سیمور هرش‌ پاسخ داد: نه نه ! برداشت شما اشتباه است، گزارش خیلی واضح است آنها می‌گویند ممکن است ،! ‌می‌گویند شاید،! می‌گویند به نظر ما در کل می‌تواند چنین استفاده‌ای هم داشته باشد،! ما طبق اسنادی که جولیان آسانژ و تیم او در ویکیلیکس منتشر کرده‌اند می‌دانیم که آقای آمانو که با حمایت آمریکا انتخاب شد، از آنها تشکر کرد و گفته است که بر خلاف آقای البرادعی من با شما در مورد ایران هم نظر هستم اشکالی ندارد که بیش از حد طرفدار آمریکا باشد اما حقیقت این است که از سال 2003 به بعد هیچ شاهد محکمی از یک برنامه نظامی هسته‌ای در ایران رو نشده است. 

کد خبر 151729
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز