یکشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۰ - ۰۷:۰۳
۰ نفر

گروه سیاسی: بعد از آنکه اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای بی‌‌خاصیت را درباره برنامه هسته‌ای ایران به تصویب رساندند، حالا ایران اعلام کرده است که درخواست آژانس برای حضور بازرسان در ایران را مجددا بررسی و درباره آن تصمیم‌گیری خواهد کرد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی

دبیر کل سازمان ملل از ایران درخواست کرده که این خواسته آژانس را قبول کند.نماینده دائم کشورمان در آژانس نیز گفته است که ایران حتی برای ثانیه ای غنی‌سازی اورانیوم را متوقف نخواهد کرد.

اعضای شورای حکام آژانس روز جمعه با تصویب قطعنامه‌ای از ایران خواستند با حضور بازرسانی به سرپرستی هرمان ناکارتس، معاون مدیرکل در امور پادمان‌ها، موافقت کند. یکی از مناطق مورد بازرسی منطقه پارچین است که در گزارش اخیر آمانو به آن اشاره شده است. پیش از این بازرسان در دوره مدیرکلی محمد البرادعی بر آژانس از 4 نقطه در سایت پارچین بازدید کرده‌اند که یکی از آن 4 نقطه همان محلی است که در حال حاضر آمانو در گزارش خود درباره ایران به آن اشاره کرده است. پرونده ادعاهای غرب درباره پارچین در زمان البرادعی و پیش از مدیرکلی آمانو بر آژانس بسته شده است.

علی‌اصغر سلطانیه در پاسخ ایران به درخواست آژانس برای اعزام تیمی از بازرسان به ایران گفته است با توجه به اینکه ایران پیش از نشست شورای حکام از معاون مدیرکل آژانس برای گفت‌وگو درباره ابهامات آژانس دعوت کرده بود و این دعوت از سوی مدیرکل آژانس رد شد، نیاز است این درخواست مجددا بررسی شود. روز جمعه بعد از صدور قطعنامه شورای حکام سلطانیه نامه‌ای را منتشر کرد که در آن نامه به درخواست‌های مکرر ایران برای حضور بازرسان آژانس در ایران و بررسی ابهامات آژانس اشاره شده و گفته شده بود مایه نگرانی و دلسردی ایران است که در گزارش اخیر آمانو به درخواست‌های ایران، به‌ویژه فرستادن تیم آژانس به ایران پیش از نشست شورای حکام با هدف حل مسائل مربوطه برای تکمیل و نهایی‌کردن تحقیقات، اشاره‌ای نشده است.

همزمان با تصویب این قطعنامه 120 کشور عضو جنبش عدم‌تعهد با صدور بیانیه‌ای از برنامه هسته‌ای ایران دفاع کردند. فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در نامه‌ای در ‌٣٠ اکتبر ‌٢٠١١ به پیشنهاد حضور ناکارتس در ایران برای گفت‌وگو با هدف حل مسائل و پایان دادن به این فرایند ظاهرا بی‌پایان اشاره کرده بود. نماینده دائم کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز به ایسنا گفت: ایران پیش از نشست نوامبر شورای حکام در نامه‌ای از معاون مدیرکل و هیاتی از بازرسان برای تشکیل جلسه و گفت‌وگو در رابطه با سؤالات و ابهامات آژانس دعوت کرد که به تهران سفر کنند اما این موضوع با مخالفت مدیرکل آژانس مواجه شد و آمانو اعلام کرد که این سفر بعد از نشست شورای حکام انجام شود. سلطانیه ادامه داد: با توجه به اینکه دعوت ایران از تیم بازرسان آژانس به پیش از نشست اخیر فصلی شورای حکام باز می‌گردد از این‌رو اعلام آمادگی مدیرکل برای اعزام تیم بازرسان آژانس باید مورد بررسی مجدد از سوی ایران قرار گیرد که پس از بررسی نتیجه اعلام خواهد شد.

درخواست بان‌کی‌مون

دبیر کل سازمان ملل از ایران خواست با پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای اعزام تیمی از کارشناسان به تهران موافقت کند. خبرگزاری فرانسه گزارش داد: مارتین نسیرکی - سخنگوی بان‌کی‌مون در بیانیه‌ای کتبی که در اختیار این خبرگزاری قرار داده تاکید کرده که قطعنامه‌ای که به تصویب شورای حکام آژانس رسید فرصتی را برای تشدید گفت‌وگو به‌منظور حل کلیه مسائل باقیمانده فراهم می‌کند.

تأکید روسیه بر تداوم مذاکرات

روسیه که پیش از این بارها اعلام کرده بود با گزارش دبیرکل آژانس مخالف است یکی از کشورهایی بود که به قطعنامه شورای حکام رای مثبت داد. وزارت امور خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که در تدوین قطعنامه تازه شورای حکام در مورد ایران مشارکت داشته و طبیعتا به آن رای مثبت داده است. در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است که هدف تهیه‌کنندگان قطعنامه، محکوم‌کردن کسی نبوده است بلکه آنها خواسته‌اند که بر ادامه مذاکرات تأکید کنند و تنش‌هایی را که اخیرا به‌صورت مصنوعی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران ایجاد شده بود، کاهش دهند.

بازنگری در همکاری با آژانس

کمیسیون امنیت ملی مجلس این هفته موضوع تجدید نظر در همکاری با آژانس را بررسی می‌کند. علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از گزارشی که یوکیا آمانو درباره فعالیت هسته‌ای ایران منتشر کرد اعلام کرده بود که این گزارش نشان می‌دهد همکاری یا عدم‌همکاری با آژانس چندان فرقی نمی‌کند و از کمیسیون امنیت ملی خواسته بود تجدید‌نظر در همکاری با آژانس را بررسی کند.

کد خبر 151591

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز