چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۶:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: پاکستان اولین موارد شیوع مجدد انفلوآنزای مرگبار پرتدگان در تقریبا یک سال گذشته را در گروه کوچکی از مرغ‌ها و طاووس‌ها گزارش کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه محمد افضل،سخنگوی وزارت شاورزی و دامپروری پاکستان، سه‌شنبه 6 فوریه (17 بهمن) اعلام کرد همه 40 مرغی که در خانه‌ای در شهر راولپندی نگهداری می‌شده‌اند، پس از شناسایی ویروس H5N1 در آنها یا مرده یا معدوم شده‌اند.

این مقام پاکستانی گفت: "این ویروس در طیور محلی در راولپندی یافت شد. هجده پرنده مرده بودند و آزمایش‌ها آلودگی آنها را به ویروس H5N1  تایید کرد، سپس بقیه مرغ‌ها سلاخی شدند."

او افزود: "به نظر ما این شیوع یک مورد منفرد است." چندین مرغداری عمده در این ناحیه مستقر هستند.

افضل گفت ویروس همچنین در دسته‌ای از طاووس‌ها در شهر مانشرا در ایالت سرحدی شمال غرب شناسایی شده است.به گفته او 18 پرنده مرده و بقیه آنها در قرنطینه قرار دارند و امروز معدوم خواهند شد.

او افزود: "هیچ مورد عفونت انسانی گزارش نشده است."

افضل گفت به دنبال آخرین شیوع بیماری  هنوز ویروس H5N1 در مرغداری‌های صنعتی یافت نشده است و دولت واکسن حیوانی کافی برای محافظت از طیور را در اختیار مرغداران قرار داده‌است.

پاکستان سالانه 4.5 میلیون قطعه مرغ تولید می‌کند، در حالیکه طاووس اغلب به مقاصد تزئینی و یا به عنوان طلسم خوش‌‌اقبالی که برای صاحبش ثروت زیاد می‌آورد، نگهداری می‌شود.

اولین شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در پاکستان در مارس 2006 (فروردین امسال) در دو مرغداری در ایالت سرحد شمال غربی رخ داد و به دنبال آن شیوع بیماری در ماه آوریل (اردیبهشت) در هشت مرغداری در حاشیه اسلام‌آباد به معدوم کردن 40000 مرغ انجامید.
تا به حال موردی از ابتلای انسانی از این کشور گزارش نشده است.

کد خبر 15143

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز