همشهری‌آنلاین: خبرنگار شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت، آژانس بین المللی انرژی اتمی، سندی قابل اعتنا علیه ایران ندارد.

amano

سی ان ان گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سندی محکم و متقن علیه ایران ندارد، از همین رو، انتظار می‌رود پس از دو روز نشست آتی آژانس، برخلاف تمایلات آمریکا و اسرائیل، صرفاً بیانیه‌ای نسبتاً نرم از سوی آژانس صادر شود

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، مجری این شبکه ابتدا گفت، گزارش اخیر آژانس، از برنامه هسته‌ای ایران انتقاد کرده و اعلام کرده است که احتمال دارد برنامه هسته‌ای ایران به سوی اهداف نظامی و تلاش برای تولید سلاح‌های هسته‌ای منحرف شده باشد.

وی افزود، آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار است نشستی دو روزه در وین برگزار کند که موضوع اصلی آن بررسی گزارش اخیر آژانس و واکنش ایران به آن است.

آتیکا شوبرت، خبرنگار این شبکه طی گزارش زنده از لندن در مورد اظهارات آمانو در رابطه با لزوم پاسخگویی ایران به سؤالات آژانس و نشست قریب الوقوع دو روزه آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت، آمانو همچنین خواهان اعزام هیئتی از کارشناسان هسته ای به ایران برای تحقیقات بیشتر در مورد برنامه هسته‌ای ایران و اهداف آن شده و اعلام کرده که این موضوع را با نماینده دائمی ایران در آژانس مطرح کرده است.

شوبرت افزود، از سوی دیگر، اسنادی که آژانس به گزارش اخیر خود علیه ایران ضمیمه کرده، به سال 2003 میلادی بازمی‌گردد، ولی پس از آن سال، آژانس اطلاعات جدیدی در مورد ایران ارائه نکرده است.

تنها نگرانی اخیر آژانس که در این گزارش آمده، غنی سازی اورانیوم در ایران در سطحی بالاتر از خلوص سه و نیم درصد که مورد نیاز سوخت نیروگاه هسته ای است، بوده است.

از همین رو، سندی متقن علیه برنامه هسته ای ایران وجود ندارد که براساس آن آژانس بتواند بیانیه قاطع علیه ایران که مثلاً ارجاع پرونده ایران را به شورای امنیت خواستار باشد، صادر کند.

از همین رو، انتظار می رود پس از دو روز نشست آتی آژانس، برخلاف تمایلات امریکا و اسرائیل، صرفاً بیانیه‌ای نسبتاً نرم از سوی آژانس صادر شود.

یکی دیگر از علل عدم صدور بیانیه سخت علیه این توسط آژانس این است که دو کشور قدرتمند روسیه و چین با صدور بیانیه‌های قاطع یا درخواست تحریم های جدید علیه ایران مخالفت علنی خود را اعلام کرده اند.

مجری این شبکه در خاتمه تأکید کرد، ایران اعلام کرده است که گزارش اخیر آژانس، صرفاً با انگیزه‌های سیاسی علیه ایران منتشر شده است.

این در حالی است که ایران همواره بر صلح آمیز بودن اهداف برنامه هسته‌ای خود تأکید داشته است.

کد خبر 151356

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز