گروه بین‌الملل: مقام‌های دولت سوریه در ادامه اصلاحات خود از آزادی ۱۱۸۰ زندانی بازداشت شده در جریان ناآرامی‌های این کشور خبر دادند

دیپلماتیک

خبرگزاری رسمی سوریه روز گذشته با اعلام این خبر تأکید کرد البته افراد آزاد شده از میان مخالفان سیاسی هستند که دستشان به خون آغشته نیست. هفته گذشته و به مناسبت عید قربان هم دولت سوریه آزادی ۵۵۳ زندانی دیگر را اعلام کرده بود. آزادی افراد بازداشت شده در جریان ناآرامی‌های اخیر که بیش از ۸‌ماه است ادامه دارد یکی از بندهای توافق دولت سوریه با اتحادیه عرب به حساب می‌آید. گروهی از فعالان حقوق بشر اعلام کرده‌اند که ناآرامی‌های اخیر منجر به بازداشت بیش از ۳۰ هزار نفر شده است.

این در حالی است که فشارها بر دولت سوریه از سوی برخی کشورهای عربی مانند قطر و عربستان و همچنین مقامات ترکیه ادامه دارد.

در 2 روز گذشته نخست‌وزیر و وزیر خارجه ترکیه در چندین نوبت علیه شخص بشار‌اسد اظهار نظر کردند. رجب طیب اردوغان روز سه‌شنبه در تندترین سخنان خود علیه دولت اسد، خواستار کناره‌گیری او شد. اردوغان گفت که سوریه روی لبه تیغ قرار دارد. احمدداوود اوغلو وزیر خارجه ترکیه هم که در روزهای اخیر دیدار با شورای مخالفان سوریه مستقر در استانبول به یکی از برنامه‌های روزانه‌اش تبدیل شده، دیروز در سخنانی گفت: دولت بشار اسد بهای سنگینی خواهد پرداخت.

در همین حال اتحادیه عرب نیز شاهد اختلاف اعضا درباره موضعگیری در قبال سوریه است. در حالی که در آخرین بیانیه اتحادیه عرب، مقام‌های آن خواستار فراخواندن سفرای کشورهای عضو این اتحادیه از دمشق شده بودند، دولت مصر تأکید کرد که سفیر خود را از پایتخت سوریه فرانخواهد خواند. وزیر خارجه مصر هم در روزهای اخیر در چند سخنرانی هرگونه مداخله خارجی در امور سوریه را رد کرده و خواستار حل این مشکل به‌صورت داخلی شده‌است. این در حالی است که کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس به‌ویژه قطر و عربستان به‌شدت به‌دنبال سرنگونی نظام اسد هستند. قطر که ریاست کمیته وزارتی درون اتحادیه عرب درباره تحولات سوریه را بر عهده دارد، تلاش‌های این نهاد عربی را علیه سوریه هدایت می‌کند.

تظاهرات در حمایت از اسد

روز گذشته همچنین هزاران نفر از مردم سوریه بار دیگر در حمایت از بشار اسد و محکومیت تصمیمات اخیر اتحادیه عرب، اقدام به برگزاری تظاهرات گسترده در شهرهای مختلف این کشور کردند. به گزارش شینهوا، جمع زیادی از مردم سوریه در حمایت از برنامه‌های اصلاحی این کشور و نیز تاکید بر وحدت ملی به خیابان‌های برخی از شهرها ازجمله لازقیه آمدند .

حزب‌الله: انزوای سوریه نابودی اتحادیه عرب را در پی دارد

حزب‌الله لبنان با ابراز تأسف از تصمیمات اخیر اتحادیه عرب علیه دمشق اعلام کرد که این تصمیم‌ها موجب به حاشیه کشاندن اتحادیه عرب و نابودی همکاری‌ بین کشورهای عربی می‌شود. محمد فنیش، از رهبران ارشد حزب‌الله لبنان و وزیر مشاور در امور آبادانی دولت لبنان در سخنانی اعلام کرد که کسی که سوریه را مورد هدف قرار دهد، به‌طور حتم خیر و صلاح و ماهیت عربی و فلسطین را نمی‌خواهد و اقدامات علیه سوریه نابودی اتحادیه عرب را به‌دنبال دارد.

حمله مسلحانه به پایگاه ارتش

روز گذشته گروهی از افراد مسلح با استفاده از تیربار و نارنجک‌انداز به یک مجتمع متعلق به سازمان اطلاعات ارتش واقع در حومه دمشق حمله کردند. گفته می‌شود این حمله توسط افرادی که خود را اعضای «ارتش آزاد سوریه» می‌نامند صورت گرفته است. شاهدان عینی از شنیده شدن صدای چند انفجار و رگبار در منطقه حرستا خبر داد‌ه‌اند. هنوز گزارشی از تلفات یا مجروحان احتمالی این حمله منتشر نشده است. افراد مسلح پیش از این، حملات مختلفی به نظامیان سوری داشته‌اند اما این نخستین عملیات نظامی علیه یکی از مراکز ارتش سوریه به حساب می‌آید.

کد خبر 151303
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز