همشهری آنلاین: نبیه بری رییس مجلس لبنان نگرانی خود را از احتمال شروع جنگ داخلی در این کشور و در صورت وخامت اوضاع در سوریه اعلام کرد و نسبت به این مساله هشدار داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا از بیروت، نبیه بری گفت: گمان نمی کردیم جامعه عربی چنین قساوت مندانه در قبال سوریه تصمیم گیری کند و این درحالی است که ما از نامه وزیر خارجه سوریه به نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب با خبر هستیم که در این نامه خواسته شده بود دول عربی در مسیر سیاست های آمریکا و اروپا علیه سوریه گام برندارند.

رییس مجلس لبنان که در گفت وگو با روزنامه النهار سخن می گفت، عمر اقدام اخیر کشورهای عربی علیه سوریه را بیشتر از یک هفته ندانست و گفت: لبنان نیز از تبعات اینگونه تصمیم ها به دور نخواهد بود و خطر تفرقه کشور ما را تهدید می کند.

وی تصمیم اخیر اتحادیه عرب علیه سوریه را ضد مصلحت کشورهای منطقه عنوان کرد و گفت: با وجود خطر رژیم صهیونیستی، این تصمیم سریع اتحادیه عرب سووال های زیادی را در اذهان باقی گذاشته است.

وی افزود: تعلیق عضویت هر کشوری در اتحادیه عرب نیازمند اجماع تمامی کشورهای عربی است و این درحالی است که لبنان، یمن و عراق با این تصمیم موافق نبودند.

در همین راستا یک منبع بلندپایه به روزنامه السفیر لبنان گفت: نگرانی نبیه بری از آغاز جنگ داخلی در لبنان مستند به برخی اسناد و مدارک و اطلاع وی از آغاز پاره‌ای از تحرکات است.

وی افزود: برخی افراد جریان 14 مارس به دلیل انتقام گیری از سوریه و برخی هم به دلیل گرفتن دستور از خارج از لبنان سعی دارند در این مرحله به سوریه ضربه بزنند.

وی ادامه داد: همراهی لبنان با حکومت سوریه موجب شده تا جریان 14مارس تمام تلاش خود را برای برهم زدن صحنه سیاسی لبنان به کار بگیرد.

پیش از این و در پی تصمیم اخیر اتحادیه سران عرب علیه سوریه،مروان شربل وزیر کشور لبنان نسبت به بروز ناآرامی های امنیتی در لبنان هشدار داد و تاکید کرده بود: ترتیبات امنیتی گسترده‌ای را برای جلوگیری از بروز هر گونه مشکل در داخل لبنان اتخاذ شده است.

وی افزود: ‌لبنان کشور بازی های سیاسی می باشد و ممکن است در هر لحظه و هر مکانی در پی بروز اختلافات سیاسی در کشور و یا منطقه دچار مشکل شود؛ اضافه بر آنکه اوضاع حاد سیاسی داخلی بر استقرار امنیت تاثیر گذاشته است.

شربل افزود: ‌در صورتی که نتوانیم به یک توافق ملی درخصوص مشکلات فعلی دست یابیم، چاره‌ای جز اعلام حالت امنیتی ویژه در لبنان نداریم.

در همین راستا، جان قهوجی فرمانده ارتش لبنان هم پس از بازدید یگان های نظامی مستقر در شمال لبنان گفت: ارتش به هیچ شخص یا گروهی اجازه نمی دهد در لبنان فتنه ایجاد کند.

قهوجی افزود: ارتش به وظیفه خود در خصوص تحت پیگرد قرار دادن کسانی که در امنیت کشور اخلال ایجاد می کنند، عمل می کند و هیچ خط قرمزی برای برقراری امنیت و ثبات در هر منطقه ای از لبنان وجود ندارد.

کد خبر 151291
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز