سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۴:۵۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر: گفت‌وگو با نیل برگر، کارگردان فیلم شعبده‌باز؛

  • به نظر می‌رسد فیلم شما بیشتر درباره عکس‌العمل به جادو باشد تا خود جادو!

این تحلیل شما را می‌پذیرم و تصور می‌کنم بهترین عنصر در این فیلم تماشاگران شعبده‌بازی‌ها باشند چرا که به این ترتیب با قوانین قضیه آشنا می‌شوند.

داستان این فیلم در سال 1900 در وین رخ می‌دهد و ما از طرفی می‌خواستیم نسبت به این دوره وفادار باشیم و از سوی دیگر این فیلم بدل به یک فیلم تاریخی صرف نشود.

  • چگونه موفق شدید بین افسانه و واقعیت تعادلی در این فیلم برقرار کنید؟

همان‌طور که گفتم می‌خواستیم حتی‌الامکان جزئیات تاریخی رعایت شود  ولی ماهیت داستان ضربه نخورد. همچنین ما دوست داشتیم این فیلم بیشتر یک سوررئال اسرارآمیز باشد تا یک افسانه برای شرح حال جادوگران.

  • آیا برای فیلمبرداری در پراگ ناچار به ایجاد تغییرات در لوکیشن‌ها شدید؟

ما حدود 95 درصد فیلم را در لوکیشن‌ها بدون افزودن چیزی فیلمبرداری کردیم و شاید خوش‌شانس بودیم که توانستیم لوکیشنی را مناسب فیلمبرداری پیدا کنیم.

  • آیا تحقیقات زیادی درباره تاریخچه جادو داشتید؟

بله، عمده تحقیقات من معطوف به جادوی جادوگران آن دوره بود و همه تردستی‌ها بر اساس تردستی‌های رایج آن دوره بود. اما نکته‌ای که برایم حائز اهمیت بود، منطقی بودن کلی داستان بود. من پس از بازنویسی فیلمنامه و قبل از سفر به پراگ، با ریکی‌جی و مایکل‌وبر مشورت کاملی کردم.

  • در دوران کودکی به جادوگری علاقه داشتید؟

چندان علاقه‌ای نداشتم و حتی حالا پس از ساخت این فیلم هم علاقه زیادی به جادوگری ندارم ولی اعتراف می‌کنم که در خلال تحقیقاتم برای این فیلم به موارد جالبی برخوردم. برای مثال با مردی به نام درن براون آشنا شدم که در انگلستان کار می‌کرد. او کنترل عجیبی بر ذهنش داشت.

او چیزی می‌نوشت و داخل پاکت می‌گذاشت بعد درباره آن با شما صحبت می‌کرد و سپس از شما می‌خواست چیزی بنویسید یا شکلی را ترسیم کنید و ناگهان همان چیزی را که نوشته بودید، برای شما می‌نوشت!

  • کمی از اهمیت انتخاب بازیگران این فیلم بگویید.

در ذهنم همیشه می‌خواستم هنرپیشه‌ای را برای این نقش انتخاب کنم که واقعاً خود این شخصیت است و ادوارد نورتن هنرپیشه‌ای بود که وجودش اسرارگونه به نظر می‌رسید.شما همیشه حس می‌کردید که رمز و رازی در پشت چشمان او وجود دارد.

  • قبلاً جسیکا بیل را در نقشی از این دست ندیده بودیم!

بله، بازی او در چنین نقشی غیرمتعارف است. من اطلاع چندانی از توانایی‌های او نداشتم تا این‌که از سوی مسئولان استودیو به من معرفی شد ولی او در تست بازیگری ما کاملاً موفق بود.

  • بازاریابی فیلمی با این موضوع ساده نبود. آیا نگرانی از بابت گیشه نداشتید؟

«شعبده‌باز» یک فیلم ساده تاریخی نیست بلکه فیلمی درباره انسانهای بزرگی است که درگیر داستانی بزرگتر می‌شوند.

منبع: نیویورک تایمز\24 اکتبر

کد خبر 15123

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز