یکشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۰ - ۲۲:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: جو فریزر، قهرمان سابق بوکس سنگین وزن جهان، یکسال پس از تشخیص سرطان کبد در گذشت ،اما او تنها ورزشکاری نبود که به این بیماری مرگبار دچار شده بود.

frazier

فریزر که همین چند ماه پیش تشخیص سرطان کبد در او داده شده بود، چند روز پس از بستری شدن در آسایشگاه بیماران لاعلاج دوشنبه 7 نوامبر (17 آبان)درگذشت.

اما او تنها ورزشکار آمریکایی نیست که در اثر سرطان کبد درگذشته است.

جان آیرز، بازیکن فوتبال آمریکایی، در 42 سالگی، بدون اینکه سابقه‌ای از بیماری کبدی داشته باشد، به علت سرطان کبد درگذشت و علت سرطان او روشن نشد.

میکی مانتل، بازیکن حرفه‌ای بیسبال آمریکایی، در 64 سالگی، پس از پیکاری طولانی با بیماری و حتی پیوند کبد، نهایتا به علت انتشار بیماری به سایر اندام‌های بدن درگذشت. مصرف الکل زمینه‌ساز این بیماری دانسته شد.

ال برایتمن، بازیکن و مربی بسکتبال آمریکایی در سال 1992 به علت سرطان کبد از پای درآمد. جزئیات مرگ او به علت سرطان کبد هرگز افشا نشد.

سالانه 2000 نفر در آمریکا به علت سرطان کبد می‌میرند.

پژوهش‌ها رابطه‌ای میان ابتلا به هپاتیت B و هپاتیت C و سرطان کبد یافته است. اما این بیماری‌ها تنها عوامل خطرساز برای این نوع سرطان نیستند؛ سیروز (تشمع) کبدی و احتمالا کمبود ماده مغذی ال- کارنیتین، با دچار شدن به این سرطان ارتباط دارد.

ورزشکاران به علت شیواع بالای سوءمصرف داروهای استروئیدی آنابولیک برای دوپینگ در معرض خطر آسیب‌کبدی ناشی از این داروها قرار دارند که زمینه ساز سرطان کبد میشود.

کد خبر 151089

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز