همشهری آنلاین: با نخستین انتقال موفق خون کشت‌ شده در آزمایشگاه به انسان، خون مصنوعی یک گام دیگر به واقعیت نزدیک شد.

blood

محققان دانشگاه پی‌یر و ماری کوری در پاریس در این پژوهش به استخراج سلول‌های بنیادی خون‌ساز از مغز استخوان یک داوطلب پرداخته و آنها را در آزمایشگاه برای تبدیل به سلول‌های خونی با ترکیبی از عوامل رشد، پرورش دادند.

moreاستفاده از سلول‌های بنیادی به عنوان منبع انتقال خون

به گزارش ایسنا، محققان برای ردیابی این سلول‌ها، آنها را نشانه دار کرده و 10 میلیارد از این سلول‌ها را که برابر با دو میلی‌لیتر خون است به بدن فرد داوطلب تزریق کردند.

پس از پنج روز حدود 94 تا 100 درصد از سلول‌های خونی به گردش در بدن ادامه داده و پس از 26 روز، 41 تا 63 درصد از آنها باقی ماندند که یک نرخ بقای عادی برای سلول‌های خونی طبیعی محسوب می‌شود.
این سلول‌ها مانند سلول خونی عادی رفتار کرده و بطور موثری اکسیژن را در بدن منتقل می‌کنند.

به گفته محققان، این نتایج، خبر بزرگی برای مراقبت‌های بهداشتی بین‌المللی و نویددهنده یک منبع خون نامتناهی در دسترس است.

جهان با وجود افزایش اهداکنندگان خون به شدت به منابع خونی احتیاج دارد که این نیاز در بخش‌هایی از جهان با نرخ‌های بالای عفونت اچ‌آی‌وی که از اهداکنندگان سالم کمی برخوردارند، بسیار بیشتر است.
تلاش‌های دیگر برای ساخت خون مصنوعی به جای پرورش خون طبیعی با ابزار مصنوعی، بر تولید یک جایگزین خون مصنوعی متمرکز است که از این میان می‌توان به پژوهش «کریس کوپر» از دانشگاه «اسکس» انگلیس برای تولید یک جایگزین خون مبتنی بر هموگلوبین اشاره کرد.

جایگزین‌های خون مصنوعی می‌توانند راه‌حل مناسبی برای انتقال خون پس از بلایای طبیعی خصوصا در مناطق دورافتاده باشند. جایگزین‌های مصنوعی برخلاف خون تازه و سلول‌ساز طبیعی به سردسازی نیاز ندارد.

نتایج این پژوهش که در مجله Blood منتشر شده، گام بزرگی رو به جلو محسوب می‌شود، اما هنوز تا تولید انبوه خون مصنوعی راه زیادی باقی مانده است.

 

کد خبر 151031
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز