مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۰ - ۰۸:۴۵
۰ نفر

یزد- محمد خادمی: مسیر خودروهای سبک و سنگین از شمال به جنوب کشور در محدوده اصفهان به سیرجان از شهرهای جرقویه، بین‌دهشیر، مروست، هرات و بابک عبور می‌کند که به‌دلیل پرحادثه بودن این جاده در سال‌82، کار مطالعاتی تبدیل این مسیر به آزادراه از سوی وزارت راه به پایان رسید اما تاکنون هیچ اقدامی برای احداث این آزادراه عملی نشده است.

بزرگراه اصفهان - سیرجان

 این در حالی است که وزارت راه و شهرسازی طی نامه‌ای در تاریخ‌90/5/11 اعلام کرده که آزادراه اصفهان به سیرجان از شهرهای نطنز، یزد و انار عبور می‌کند. این اقدام وزارتخانه، واکنش مسئولان را به همراه داشته و ساکنان شهرهای بین‌دهشیر، هرات، مروست، بابک و... را حسابی ناراحت و دلخور کرده است زیرا احداث آزادراهی که از این شهرها عبور کند، باعث رونق‌ اقتصادی این منطقه محروم کشور می‌شود. علاوه بر این، درصورتی که محور اصفهان- سیرجان از شهرهای نطنز، یزد و انار عبور کند طول مسیر، 160کیلومتر بیش از مسیر فعلی می‌شود. اینکه چطور این تصمیم از سوی مسئولان وزارت راه و شهرسازی گرفته شده است، مشخص نیست.

نماینده مردم شهر خاتم در مجلس شورای اسلامی در این باره می‌گوید: اطلاعات مقدماتی آزادراه اصفهان- سیرجان در سال‌1382 طی ابلاغ شماره 17/3855 اداره‌کل ساختمان آزادراه‌های وزارت راه و ترابری وقت به مهندسان مشاور فرادید واگذار شد و مشاور، پس از مطالعات مقدماتی، مسیر پیشنهادی خود را که از حوالی سیرجان، شهربابک، هرات، مروست، دهشیر و ابرکوه می‌گذرد، انتخاب کرد.کاظم فرهمند افزود: احداث این آزادراه در مسیر بین دهشیر، مروست، هرات و بابک موجب کاهش 160کیلومتری مسیر می‌شود. بنابراین مسئولان استان و وزارت راه و شهرسازی باید طوری برنامه‌ریزی کنند که در آن اقتصادی و به‌صرفه‌بودن مسیر مورد توجه قرار گیرد.

این در حالی است که در پی ابلاغیه وزارت راه و شهرسازی، شورای اسلامی شهر هرات نیز با ارسال نامه‌ای به وزیر مربوطه از تلاش‌های شکل گرفته در جهت لغو احداث بزرگراه اصفهان - سیرجان خبر داد. شورای اسلامی شهر هرات در نامه خود به وزیر راه و شهرسازی آورده است: مطلع شدیم که عده‌ای به شکل غیرکارشناسی و با جوسازی رسانه‌ای، قصد ملغی کردن بزرگراه اصفهان- سیرجان را که در سال82 مطالعات آن از سوی وزارت راه به پایان رسیده است دارند.در ادامه این نامه آمده است: الغای این طرح روند توسعه عدالت در حوزه راه مناطق محروم شهرستان خاتم را با چالش جدی مواجه می‌کند و هم‌اکنون این امر موجب نارضایتی مسئولان و مردم شهر شده است. بدین‌وسیله ضمن ابراز تأسف، نارضایتی شدید خود را از این حرکت ناعادلانه که باعث تضییع حق شهرستان‌های محروم طول مسیر اصفهان به سیرجان می‌شود اعلام می‌کنیم.

شورای شهر هرات در پایان نامه خود به وزیر راه و شهرسازی یادآور شده است: خواهشمندیم که به این جوسازی‌ها توجهی نشود و قاطعانه و براساس شعار عدالت‌گستری و محرومیت‌زدایی دولت نهم و دهم، از حق مردم محروم شهرستان خاتم به‌عنوان یک‌تکلیف شرعی و اسلامی دفاع شود. محمودی، رئیس شورای اسلامی شهر هرات نیز در این باره به خبرنگار همشهری گفت: اگر قرار بر این باشد که این دو مسیر احداث شود، اولویت با مسیر اول است چراکه در سال82 این مسیر کار مطالعاتی خود را به پایان رساند و مورد تصویب دولت آن دوره نیز قرار گرفت.

به گفته وی خشکسالی در این منطقه سبب شده که کشاورزی رونقی نداشته باشد. علاوه بر این مشاغل صنعتی نیز در این منطقه فعالیت نمی‌کنند. به همین خاطر اگر این مسیر پرتردد به مکان دیگری انتقال پیدا کند، مشکلات بیکاری ساکنان این منطقه دو چندان می‌شود.

به هر حال از زمانی که کار احداث بزرگراه اصفهان- سیرجان جدی شد، اظهارات ضد‌و نقیضی هم در مورد مسیر آن به‌گوش رسید. در این بین، بسیاری از مسئولان و افراد عالی‌رتبه استان یزد نیز با شنیدن گلایه‌های مردم خواستار اقدام هرچه زودتر برای احداث این بزرگراه با توجه به نتایج مطالعاتی آن در سال 82 شده‌اند؛ به‌طور نمونه چندی پیش حجت‌الاسلام مصطفی فاطمی بصیر، امام جمعه شهرستان خاتم با صدور بیانیه‌ای نسبت به بروز هرگونه مشکلی که منجر به رکود یا توقف پروژه مذکور شود هشدار داد. از سوی دیگر مدیرکل راه و ترابری استان یزد نیز در رابطه با عبور آزاد راه نطنز- سیرجان از ابرکوه گفته بود: طرحی که امکان عبور از ابرکوه را دارد طرح آزاد راه اصفهان سیرجان است و اینکه دقیقا از ابرکوه بگذرد، هرگز این بحث وجود ندارد و البته مطالعات این طرح در فاز صفر قرار دارد و در مطالعات صورت گرفته هنوز وارد تعیین محل‌های عبور بزرگراه نشده است و بایستی در زمان انجام مطالعات فازهای بعدی شهرها مشخص شوند.

مهندس غلامرضا رضایی بیان کرده بود: اینکه وزارت مسکن اعلام کرده باشد چون تفاهمنامه بزرگراه اصفهان سیرجان منعقد شده و از استان یزد عبور می‌کند دیگر هیچ برنامه‌ای برای اجرای بزرگراه نطنز -یزد- سیرجان نخواهیم داشت، صحیح نیست. بنابراین هنوز ابهام گذر مسیر این بزرگراه پیش از آنکه احداث آن به‌طور جدی عملیاتی شود، وجود دارد و مردم خاتم، بین‌دهشیر، مروست، جرقویه و بابک منتظر هستند تا ببینند این بزرگراه به شهرشان رونق می‌دهد یا خیر؟

کد خبر 151025

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز