جمعه ۲۰ آبان ۱۳۹۰ - ۱۸:۵۰
۰ نفر

گروه بورس: تازه‌ترین بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان بازده بورس تهران نسبت به بازارهای رقیب خود مانند طلا و ارز با وجود اعمال سیاست هدایت نقدینگی به سمت بورس، با اختلاف فاحشی عقب مانده و سرمایه‌گذارانی که پس‌انداز‌های خود را به سمت بازار‌های طلا و ارز هدایت کرده‌اند به‌مراتب سود بیشتری به‌دست آورده‌اند

بورس

به گزارش همشهری، هرچند بورس تهران در فروردین ماه امسال توانست بیش از 14درصد سود نصیب سرمایه‌گذاران خود کند اما با وقوع برخی تحولات روند سرمایه‌گذاری در بورس تهران کند شد و میزان بازده سرمایه‌گذاری در این بازار نیز کاهش یافت. به همین دلیل مردم و سرمایه‌گذاران ترجیح دادند به سمت بازار‌های رقیب بورس یعنی طلا و ارز مهاجرت کنند تا سود بیشتری در این بازار‌ها به دست بیاورند. مسئولان بازار سرمایه همچنان برای حضور گسترده‌تر مردم در این بازار تبلیغ می‌کنند اما آمارها نشان می‌دهد از ابتدای امسال تاکنون با احتساب افزایش قیمت دلار بالغ بر 38میلیارد دلار از ارزش بورس تهران کاسته شده و این روز‌ها سهام بسیاری از شرکت‌ها با صف فروش مواجه است و قیمت سهام بسیاری از شرکت‌ها کاهش یافته؛ به‌طوری که هفته گذشته شاخص بورس تهران فقط در طول 2روز بیش از 500 واحد و معادل 2درصد افت کرد.

در چنین شرایطی با پذیره‌نویسی سهام بانک آریا و سپس جلوگیری از توقف نماد بانک‌ها و همچنین بسته‌شدن نماد شرکت‌های تولید‌کننده سنگ‌آهن، ظرف چند هفته گذشته بر میزان ناآرامی‌های بورس افزوده است، همین موضوع باعث شده سرمایه‌گذاران برای کسب بازده بیشتر در بورس ناامید شوند و این موضوع چشم‌انداز دریافت سود بیشتر از بورس را در روز‌های آینده مبهم‌تر کرده است. به همین دلیل موج هجوم سرمایه‌گذاران به سمت بازار‌های رقیب بورس یعنی طلا و ارز نسبت به روز‌های گذشته بیشتر شده است.

سیاست دولت در سال1390 بر این محور استوار بود که با توجه به افزایش میزان نقدینگی در کشور پول‌های سرگردان را برای مهار تورم به سمت بورس هدایت کند، اما به‌نظر می‌رسد سازمان بورس در اجرای این سیاست ناموفق عمل کرده و نتوانسته غول نقدینگی تورم‌زا را به سمت بورس هدایت کند. براساس آخرین اخبار منتشرشده، حجم نقدینگی در مهر ماه امسال به 320هزار میلیارد تومان معادل 300میلیارد دلار رسیده که درصورت انتقال این نقدینگی به سمت بازار‌های کالا و خدمات می‌تواند بحران‌زا باشد.

بورس عقب‌تر از رقبا

بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد، میزان بازده بورس تهران نسبت به بازار‌های رقیب خود یعنی طلا و ارز به‌طور مشهودی عقب‌مانده و در شرایطی که سرمایه‌گذاران از ابتدای سال تاکنون بیش از 56درصد سود از طریق خرید سکه طلای بهار آزادی به‌دست آورده‌اند اما در مقابل سرمایه‌گذارانی که پس‌انداز‌های خود را وارد بورس کرده‌اند در طول این مدت فقط 6.8درصد سود یا اصطلاحا بازده به دست آورده‌اند. آمار‌ها همچنین نشان می‌دهد میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس حتی در مقابل رشد قیمت ارز نیز بسیار پایین‌تر بوده است؛ به‌طوری که قیمت هر دلار آمریکا که در طول 5 سال اخیر کمتر نوسان داشته است، از ابتدای سال تاکنون20.1 رصد رشد کرده و سهامداران زیادی سرمایه‌های خود را برای خرید دلار از بورس خارج کرده‌اند.

تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد قیمت هر سکه بهار آزادی با 219هزار تومان رشد از 391هزار تومان در 6 فروردین ماه امسال به 610هزار تومان در 19آبان رسیده است ضمن اینکه قیمت هر دلار آمریکا در همین تاریخ از 1110تومان به 1334 تومان رسیده و معادل 224تومان رشد کرده است اما شاخص بورس تهران دقیقا در همین دوره 1638واحد معادل6.8 درصد  رشد را در کارنامه خود ثبت کرده است که این ارقام نشان از پیشی گرفتن بازار‌های رقیب از بورس تهران است.

کد خبر 150845
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز