همشهری آنلاین: گروهی از ستاره شناسان آلمانی با استفاده از تلسکوپ فضایی فرمی ناسا و ردیابی پرتوهای گاما موفق شدند اطلاعات جدیدی را از ویژگی‌های یک تپ اختر (پالسار) فوق سریع و بسیار نورانی را به دست آورند.

تپ اختر

این تپ اختر میلی ثانیه‌ای که J1823-3021A نام دارد در صورت فلکی کماندار در فاصله حدود 27 هزار سال نوری قرار دارد.

ستاره شناسان موسسه ماکس پلانک توانستند با کمک پرتوهای گامای تابیده از یک توده کروی که از میلیون‌ها ستاره ساخته شده است این تپ اختر را رصد کنند.

این جرم آسمانی علاوه بر اینکه بسیار جوان است و نسبت به سایر تپ اخترهای میلی ثانیه‌ای که تاکنون رصد شده‌اند میدان مغناطیسی بسیار شدیدتری دارد بسیار نورانی به نظر می‌رسد.

به گفته این دانشمندان، J1823-3021A دورترین تپ اختری است که تاکنون با پرتوهای گاما رصد شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، ستاره شناسان این جرم کیهانی را اولین بار در سال 1994 رصد کردند اما اکنون موفق شدند تمام ویژگی‌های آن را کشف کنند.

پیش از این تپ اخترها با کمک پرتوهای رادیویی شناسایی می‌شدند و تاکنون در حدود دو هزار تپ اختر با این روش کشف شده‌اند، اما اکنون تلسکوپ فرمی ناسا توانسته است 100 تپ اختر را با استفاده از پرتوهای گاما رصد کند.

این 100 پالسار می‌توانند در سه گروه تقسیم شوند: پالسارهایی که هم امواج رادیویی و هم پرتوهای گاما ساطع می‌کنند، پالسارهای میلی ثانیه‌ای بسیار سریع، پالسارهایی که تنها امواج گامایی ساطع می‌کنند.

تپ اخترهای میلی ثانیه‌ای، ستارگان نوترونی بسیار متراکم و فشرده‌ای هستند که نسبت به تپ اخترهای عادی بسیار سریع‌تر حرکت می‌کنند به طوری که با یک ریتم بین 1 تا 10 هزار ثانیه یک دور به خود می‌چرخند.

ستاره شناسان در این خصوص توضیح دادند: "این اجرام، ستارگانی هستند که بخشی از منظومه‌های دوتایی را می‌سازند و در واقع پیرهای جوان شده‌ای هستند که با کسب انرژی از ستاره همسایه جرم از دست رفته خود را به دست می‌آورند و همانند زمانی که هنوز جوان بودند و یا حتی سریع‌تر به صورت گردابی به دور خود می‌چرخند."

J1823-3021A با یک دوره چرخش 5.44 هزارم ثانیه (11.100 دور در دقیقه) سریع‌ترین و دورترین تپ اختر پرتوهای گامایی است که تاکنون رصد شده است.

به نظر می‌رسد که این جرم در حدود 25 میلیون سال داشته باشد که نسبت به سایر تپ اخترهای فوق سریعی که چندین میلیارد سال عمر دارند یک نوزاد به شمار می‌رود.

کد خبر 150726
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز