سه‌شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۰ - ۰۷:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان به تازگی دریافتند ترکیب دو پدیده چای سبز و نور سرخ که در ظاهر هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند، می‌تواند بیماری آلزایمر را درمان کند

آلزایمر

محققان دانشگاه اُلم در آلمان پیش از این از پرتو نور قرمز با طول موج 670 نانومتر برای انتقال داروهای سرطانی به درون سلول‌ها استفاده کرده بودند. نور لیزری آب را از سلول‌ها به بیرون می‌راند و زمانی که لیزر خاموش می‌شود، سلول آب و هر نوع مولکول دیگر از قبیل داروها را از اطراف خود به درون می‌مکد.

اکنون این محققان دریافتند که از تکنیکی مشابه می‌توان برای تخریب پلاک‌های بتا آمیلوید در آلزایمر استفاده کرد. این پلاک‌ها و توده‌ها متشکل از پپتیدهای ناهنجاری هستند و می‌توانند ارتباطات میان سلول‌های عصبی را مختل کرده و منجر به از دست رفتن حافظه و دیگر توانایی‌های مغزی شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان برای انجام این مطالعه سلول‌های مغزی شامل بتا آمیلوید را در عصاره چای سبز که از ویژگی‌های ضد بتا آمیلویدی برخوردار است غوطه ور ساخته و به صورت همزمان این سلول‌ها را با کمک نور قرمز تحریک کرده و مشاهده کردند تعداد بتا آمیلویدهای تولید شده در سلول تا 60 درصد کاهش پیدا کرد. این در حالی است که تاباندن نور قرمز به تنهایی 20 درصد از میزان بتا آمیلویدها می‌کاهد.

انتقال دارو به درون سلول‌های مغزی کار بسیار دشواری است اما همانطور که در آزمایش‌های حیوانی مشخص شده عصاره چای سبز در کنار نور قرمز می‌توانند از میان موانع خونی مغز عبور کرده و به درون سلول‌ها نفوذ کنند. این نور که از قابلیت رسوخ به درون نسوج و استخوان‌ها برخوردار است، با شبیه سازی میتوکندریال سلولی فرایندی را آغاز خواهد کرد که به گفته محققان می‌تواند میزان نفوذ پذیری موانع سلولی را افزایش دهد.

کد خبر 150530
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز