همشهری‌آنلاین: آلمان در تلاش برای ایجاد تسهیلاتی در زمینه صادرات هر چه آسان‌تر سلاح‌های نظامی تولید شده در این کشور است. بر پایه اطلاعات نشریه اشپیگل این کشور در نامه‌ا‌ی به کمیسیون اتحادیه اروپا خواهان تحقق این امر شده است.

merkel

به گزارش رادیو دولتی آلمان اشپیگل در وبسایت خود نوشت، که بر اساس اطلاعاتی که به دست این نشریه رسیده است، دولت آلمان طی نامه‌ای خطاب به کمیسیون اتحادیه اروپا خواهان ایجاد تسهیلاتی شده تا صدور سلاح‌های نظامی تولید شده در این کشور راحت‌تر از گذشته صورت بگیرد.

در این نامه که به نوشته اشپیگل تاریخ ۲۷ اکتبر (۵ آبان) را بر خود داشته‌، آلمان با موضعگیری در زمینه صادرات سلاح نوشته است: «تلاش‌های اتحادیه اروپا برای جلوگیری از توزیع و تکثیر سلاح‌های نظامی که باعث ایجاد بی‌ثباتی می‌شوند، نبایستی به طور نامعقول مانع از تجارت قانونی سلاح به ویژه در طراحی روابط اقتصادی با قدرت‌هایی شود که تازه بر سر کار آمده‌اند.»

در این نامه بیش از همه سخن از سلاح‌هایی با کاربرد مضاعف به میان آمده که هم در موارد نظامی و هم غیر نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرند. دولت آلمان خطاب به کمیسیون اتحادیه اروپا نوشته است که هم "منافع امنیتی و سیاست خارجی" و هم "منافع اقتصادی" بایستی به "طور متعادل در نظر گرفته شوند."ه گزارش اشپیگل در این سند ۲۱ صفحه‌ای علیرغم تأکید ‌صریح آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان بر"استواری سیاست خارجی و امنیتی این کشور بر ارزش‌های اخلاقی" هیچ نشانی از کلمه حقوق بشر به چشم نمی‌خورد.

این نشریه آلمانی می‌نویسد دولت عربستان نیز بنا به تعریف دولت آلمان جزو دولت‌هایی می‌شود که بایستی در آینده بیشتر و راحت‌تر سلاح‌هایی با کاربرد مضاعف، تجهیزات نظامی و تسلیحات جنگی دریافت کنند.

معامله‌ محرمانه دولت آلمان با عربستان سعودی مبنی بر فروش نزدیک به ۲۷۰ دستگاه تانک پیشرفته موسوم به "لئوپارد ۲" پیش‌تر انتقادات شدید احزاب مخالف دولت را در این کشور به همراه داشت. طبق اطلاعات روزنامه "زود دویچه" دولت آلمان برای فروش تانک‌های لئوپارد خود به عربستان سعودی موافقت اسرائیل و آمریکا را جلب کرده بوده است.

به نوشته‌ی اشپیگل، دولت هند نیز با ابراز علاقه به خرید جنگند‌ه‌های "یوروفایتر" به یکی از مشتریان تسلیحات نظامی آلمانی تبدیل شده است.

اشپیگل می‌افزاید، این سند همچنین بیانگر عدم اطمینان دولت آلمان به طرح‌های پیشنهادی اتحادیه اروپا مبنی بر ایجاد اصلاحات در کنترل صادرات سلاح‌های نظامی با کاربرد مضاعف است. برلین با رد پیشنهادات در زمینه ایجاد ساختارهایی برای هماهنگ کردن صادرات، از ایده‌هایی استقبال می‌کند که کاغذبازی‌های کمتر و امکانات بهتر صادراتی را وعده می‌دهند.

انتقاد مخالفان

در همین حال روز پنج‌شنبه (۳ نوامبر) مارگوت کسمان، رییس کارزار اعتراضی علیه تجارت اسلحه در آلمان در نخستین سخنرانی خود پس از به دست گرفتن این سمت، با انتقاد شدید از دولت این کشور فروش تانک‌های "لئوپارد ۲" به عربستان را "نشانه‌‌ی مهلکی در برابر جنبش‌های آزادی‌خواهانه در کشورهای عربی" دانست. او اظهار داشت که برلین با این اقدام خود تعهدش نسبت به حقوق بشر را "غیر قابل باور" می‌سازد.

بر اساس آمارها، آلمان پس از آمریکا و ایتالیا سومین صادرکننده بزرگ سلاح در جهان به شمار می‌رود. تنها در سال ۲۰۰۸ از آلمان سلاح‌های کوچک به ارزش ۳۳۵ میلیون یورو صادر شده است. شرکت آلمانی "هکلر و کخ" که در ایالت بادن ووتمبرگ فعالیت دارد، بزرگترین تولیدکننده سلاح در اروپا به شمار می‌رود.

کد خبر 150499

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز