همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور در جشنواره شهید رجایی گفت: باید به جایی برسیم که تعهد به خدمتگزاری و خادم مردم بودن در جامعه عمومیت یافته و به عنوان یک عنصر موثر در فرهنگ کشورمان نهادینه شود.

احمدی نژاد

 به گزارش ایسنا، دکتر محمود احمدی‌نژاد در جشنواره شهید رجایی که به منظور تقدیر از خدمات کارکنان و دستگاه‌های برگزیده در امر خدمت‌رسانی به مردم برگزار شد، با تأکید بر این‌که «بالاترین و ارزشمندترین نشان، مدال خدمتگزاری به مردم است» گفت: امروز خداوند این توفیق را به ما عنایت کرده که رسماً خدمتگزار مردم باشیم، بنابراین مسوولیت‌مان نسبت به گذشته سنگین‌تر است.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که «باید تلاش کنیم به جایگاهی برسیم که تعهد به خدمتگزاری و خادم مردم بودن در کشور تبدیل به فرهنگ عمومی شود» اظهار کرد: البته کارهای خوبی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و چند سال اخیر صورت گرفته اما روحیه خدمتگزاری هنوز به طور کامل در کشور نهادینه نشده است.

 وی با بیان این‌که «خدمت‌رسانی در جامعه باید در کمترین زمان ممکن صورت گیرد و وقت مردم برای دریافت خدمات دولتی تلف نشود» تصریح کرد: در مواقعی خدمات بسیاری انجام می‌شود اما مدت زمان زیادی برای انجام آن صرف می‌شود، در حالی که خدمتی در جامعه اثرگذار و سازنده خواهد بود که عادلانه و سریع انجام گیرد.

 احمدی‌نژاد به لزوم گسترش دولت الکترونیک در سرتاسر کشور اشاره کرد و گفت: در شرایط کنونی مجموعه دولت بیش از یک هزار و 400 خدمت به مردم ارائه می‌دهد که می‌شود این خدمات را با دفاتر پیشخوان در قالب اجرای طرح دولت الکترونیک به صورت منسجم‌تر و گسترده‌تر با صرف وقت و هزینه کمتر به مردم ارائه کرد.

 رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که «با ایجاد دولت الکترونیک بسیاری از رانت‌ها حذف خواهد شد» افزود: با گسترش دولت الکترونیک می‌توان تمامی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها را به یکدیگر وصل کرد و حتی این شبکه این ظرفیت را دارد تا بسیاری از خدمات بانکی را به مردم ارائه کند و در نتیجه خدمات دولتی به صورت جامع و یکجا به مردم ارائه شود اما هنوز حتی از یک درصد ظرفیتی که در این زمینه وجود دارد، نیز به صورت مناسب استفاده نمی‌شود.

 احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود نواقصی در سیستم بانکی کشور، اظهار کرد: از شش سال قبل اعلام کردیم که در سیستم بانکی اشکالاتی وجود دارد و باید اصلاح شود اما برخی‌ها به جای این‌که دولت را در زمینه رفع این ایرادات یاری کنند، تلاش کردند تا اختیارات را از دولت بگیرند که مبادا دولت اصلاحاتی انجام دهد.

 رئیس‌جمهور تصریح کرد: متاسفانه عده‌ای قلیل که نمی‌خواهند سیستم بانکی و دیگر ساز و کارهای اداری شفاف شود، در این زمینه به شدت با دولت مقابله کردند که امروز نتیجه آن را می‌بینیم.

 احمدی‌نژاد با اظهار این‌که «امیدوارم مشکلات اخیری که در سیستم بانکی کشور بروز کرد، باعث بیدار شدن این دسته افراد بشود» خاطرنشان کرد: اگر افرادی که مخالف اصلاح این سیستم بودند از خواب بیدار شوند و سیستم بانکی اصلاح شود، با طراحی ضوابط در سیستم‌ها و شبکه این امکان به وجود خواهد آمد تا به صورت خودکار جلوی بسیاری از موارد و تخلفات گرفته شده و مطمئن باشید که مسوولان امر می‌توانند تمامی ورودی و خروجی‌های سیستم بانکی را حتی در حد دفاتر و شعبات بانک‌ها کنترل کنند و دیگر شاهد اتفاقاتی از قبیل تخلف بانکی اخیر نخواهیم بود.

 رئیس‌جمهور گفت: متأسفانه در ماجرای تخلف بانکی اخیر زحمات کارکنان نظام بانکی کم‌رنگ و نادیده گرفته شده و زیر سؤال رفت، در حالی که حجم بالای فعالیت‌های اقتصادی و عمرانی جاری در کشور بدون یاری کارکنان خدوم بانک‌ها قابل انجام نیست.

 احمدی‌نژاد اضافه کرد: نظام بانکی کشور ایراداتی دارد و اصلاح آن مطالبه جدی دولت است اما همه باید این خواسته را مطالبه کنند تا عدالت در نظام بانکی محقق شود؛ البته عدالت باید در همه جا اقامه شود و دستگاه قضایی هم باید عادلانه قضاوت کند تا حق کسی ضایع نشود.

 رئیس‌جمهور با بیان این‌که «تخلفی در یک بانک خصوصی رخ داده و عده‌ای خارج از نظام بانکی تخلفاتی مرتکب شده‌اند» اظهار کرد: اصل تخلف، خارج از نظام بانکی رخ داده و در این میان افرادی از سوی قوه قضائیه بازداشت و اسم آن‌ها منتشر شد اما اتهامشان اعلام نشد؛ باید مراقب بود که آبروی افراد زیر سؤال نرود. اجرای صحیح عدالت منوط به آن است که عدالت به صورت کامل و در همه عرصه‌ها اجرا شود و باید مراقبت کرد که تحت تأثیر سیاست‌بازی و باندبازی‌ها قرار نگیرد.

 رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به اجرای طرح «کاداکس» از سوی سازمان ثبت اسناد کشور اشاره کرد و گفت: اگر سازمان ثبت اسناد به طور کامل وارد سیستم دولت الکترونیک شود، بی تردید تکلیف بسیاری از پرونده‌ها با سرعت روشن خواهد شد. به عنوان مثال در طرح «کاداکس» که در خصوص مشخص شدن حدود اراضی بوده و بیش از 40 سال است که در حال اجرا می‌باشد، می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های دولت الکترونیک و در مدت دو سال تمامی این پرونده‌ها را به روز کرده و وضعیت آن‌ها را مشخص کرد.

 احمدی‌نژاد با تأکید بر این‌که «اگر بانک‌ها، سازمان ثبت اسناد، وزارتخانه‌ها و دیگر سازمان‌ها به طور کامل به این سیستم متصل شوند، می‌توان همه منابع را به طور یکسان و عادلانه در سرتاسر کشور توزیع کرد» افزود: همه دستگاه‌ها باید کمک کنند تا تمام اطلاعاتی که مردم نیاز دارند در این سیستم ثبت گردد، زیرا در حال حاضر چند برابر هزینه‌ای که می‌بایست برای دولت الکترونیک پرداخت می‌کردیم، هزینه شده است، اما تعداد اندکی از دستگاه‌ها و سازمان‌ها در این طرح شرکت کرده‌اند که امیدوارم تا پایان این دولت این طرح ماندگار و تکمیل شود.

 رئیس‌جمهور تصریح کرد: باید هر چه سریعتر حلقه‌های دولت الکترونیک را کامل کرد تا همه خدمات دولت کامل و جامع به مردم ارائه شود.

 رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید رجایی به خصوصیات اخلاقی این شهید بزرگوار اشاره و خاطرنشان کرد: شهید رجایی مردی بزرگ بود که تمام وجود خود را وقف و صرف جامعه کرد و در نهایت نیز با بدنی سوخته در حالی که مشغول خدمت صادقانه بود، به لقاءالله پیوست.

 وی با بیان این‌که «نوع نگاه و برخورد شهید رجایی به عنوان الگو در تاریخ کشور باقی خواهد ماند» گفت: بی تردید، بالاترین عمل صالح، خدمت به جامعه است و انسان هیچ دستاوردی بالاتر از خدمت به دیگران نمی‌تواند برای خود کسب کند.

 احمدی‌نژاد دومین اثر ماندگار انسان‌ها در هر جامعه‌ای را برقراری عدالت عنوان کرد و افزود: کاری که بر مبنای عدالت نباشد، ارزشی نخواهد داشت، زیرا نه تنها در جهت تعالی جامعه نخواهد بود، بلکه در راستای تخریب جامعه هم هست.

 رئیس‌جمهور با بیان این‌که «از برقراری عدالت همه افراد سود خواهند برد» اظهار کرد: دشمنان عدالت اگر خوب به موضوع نگاه کنند، درک خواهند کرد که از اجرای عدالت آن‌ها نیز سود خواهند برد، زیرا عدالت باعث کمال و بزرگی انسان می‌شود، از این رو باید کشور را بر پایه عدالت و خدمتگزاری صادقانه به مردم بسازیم.

 احمدی‌نژاد با تأکید بر این‌که «نظام حکومتی و اجرایی در نظام جمهوری اسلامی ایران باید پاکترین، مردمی‌ترین و عاشق‌ترین نظام حکومتی باشد» خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران باید به همه دنیا در زمینه اداره جامعه الگو بدهد. رابطه فیزیکی و مکانیکی نظام‌های حکومتی با مردم محکوم به شکست هستند و دولت‌ها باید روابط خود را با مردم بر مبنای عشق به آن‌ها تنظیم کنند.

 رئیس‌جمهور در ابتدای سخنان خود ضمن تبریک عید  قربان به ملت ایران و تمامی بشریت، به برگزاری سالیانه جشنواره شهید رجایی اشاره کرد و گفت: این جشنواره یک جلسه نمادین است، زیرا انتخاب بهترین‌ها از بین بیش از 2 میلیون خادم، کار سختی است که اگر فرصت و امکانات لازم موجود بود به جرأت می‌توان گفت، قریب به اتفاق بیش از دو میلیون نفر خادم ملت را می‌توان به عنوان الگو به جامعه معرفی کرد.

کد خبر 150374
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز