مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک گزارش جدید می‌گوید هنگامی بروز یک زلزله تا 8 درصد جمعیت شهری ممکن است دچار جراحت‌های مرگبار شوند.

quake

به گزارش هلث دی این گزارش که پژوهشگران آمریکایی در بوستون آن را تهیه کرده‌اند و در نشریه پزشکی لنست منتشر شده است، می‌گوید این میزان خطر مرگ ناشی از جراحات، پارگی‌ها، شکستگی استخوان‌ها، آسیب‌های ناشی از له‌شدگی در شمار زیادی از افراد است که در هنگام بروز این زمین لرزه است که همزمان باعث می‌شود پل‌ها و جاده‌ها غیرقابل‌عبور شوند و نظام مراقبت بهداشتی محلی و منطقه‌ای مختل شود.

این پژوهشگران می‌گویند میلیون‌ها نفر در شهرهای بزرگ مانند نیویورک، لوس آنجلس، توکیو، دهلی و شانگهای زندگی می‌کنند که بر روی خطوط گسل قرار دارند.

بر اساس این گزارش در دهه گذشته، زمین‌لرزه‌ها باعث مرگ بیش از 780000 نفر شده است. بسیاری از افراد به فوریت می‌میرند، اما شماری دیگر در ساعات و هفته‌های متعاقب به خاطر جراحات‌شان فوت می‌کنند.

به گفته این پژوهشگران ساعاتی پس از بروز زمین‌لرزه، موج دومی از مرگ و میر در میان بازماندگان به خاطر جراحات‌ وخیم مانند پارگی کبد یا طحال، شکستگی لگن و ضربه سر رخ می‌‌دهد، و مرگ و میرها در این نقطه هم متوقف نمی‌شود.

در روزها و هفته‌های پس از زمین‌لرزه، افراد مجروح بیشتری به علت عفونت خونی (سپسیس) و از کار افتادن همزمان اندام‌های حیاتی می‌میرند. بر اساس این گزارش احتمال مرگ افراد دچار عفونت خونی دو و نیم برابر افراد بدون آن است.

به علاوه بازماندگان زمین‌لرزه که دچار بیماری‌های مزمن مانند دیابت و بیماری قلبی هستند، در معرض خطر بیشتر مرگ و میر به علت محدودیت دسترسی به مراقبت‌های پزشکی هستند.

بر اساس این گزارش تا حداکثر 15 درصد جمعیت یک شهر ممکن است در نتیجه آوار سنگین دچار له‌شدگی بدن شوند که به قطع عضو و نارسایی کلیه می‌انجامد. به گفته این پژوهشگران میزان مرگ و میر در افراد دچار نارسایی کلیه در اوان زمین‌لرزه ممکن است به 14 تا 48 درصد برسد.

زمین‌لرزه‌ها همچنین ممکن است باعث بروز حملات قلبی شوند. این گزارش می‌گوید حملات قلبی در هفته متعافب زمین‌لرزه در شهر نورتریج در کالیفرنیا تا 35 درصد افزایش یافت. افزایش‌‌های مشابهی در شمار حملات قلبی در سایر مکان‌ها مانند تایوان گزارش شده است. افزایش اختلالات ریتم قلب و موارد فشار خون بالا نیز به دنبال این نوع مصیبت طبیعی ثبت شده است.

بر اساس این گزارش زمین‌لرزه‌ها همچنین می‌توانند به علت آواره شدن مردم از خانه‌های‌شان سلامت افراد را در معرض خطر قرار دهند. پناهگاه‌های پرازدحام ممکن است زمینه‌ساز همه‌گیری بیماری‌های عفونی شود. اما به گفته این پژوهشگران جنازه‌ها نقش چندانی در گسترش بیماری‌ها ندارند.

مسائل بهداشت روانی به خصوص افسردگی و اختلال استرس پس از ضربه، نیز به دنبال زمین‌لرزه‌های عمده اوج می‌‌گیرند.

به گفته این پژوهشگران کودکان نسبت به بزرگسالان در معرض خطر بیشتر جراحت و مرگ قرار دارند. سالمندان نیز به علت ناتوانی در واکنش سریع به حادثه یا عدم تمایل به تخلیه خانه‌هایشان ممکن است بیشتر در معرض خطر قرار بگیرند.

کد خبر 150310

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز