همشهری آنلاین: فرانسوا فیون، نخست وزیر فرانسه در آستانه نشست گروه 20 در شهر کن این کشور، گفت: باید اعتراف کرد که نظر به وجود برخی اختلاف سلیقه ها، دستیابی به یک تفاهم و همکاری جدی میان اعضاء حوزه یورو سهل و آسان نیست.

به گزارش ایرنا، فیون در حالی این سخنان را بیان کرد که جرج پاپاآندرئو نخست وزیر یونان بحران زده اعلام کرد که قصد دارد مصوبه چند روز پیش بروکسل در زمینه را ه های حل بحران مالی اروپا با محوریت اجرای بسته ریاضتی در کشورش را به همه پرسی گذارد.

فیون افزود: باید اذعان داشت که نظر به وجود اختلاف سلیقه ها، فرهنگ ها و تاریخ متفاوت اعضای منطقه یورو، دستیابی به یک تفاهم اساسی آسان و دور از اشکال نخواهد بود.

وی همچنین از طرح نجات با موضوع بدهی کشورهای حوزه یورو بویژه یونان، به عنوان گریز از یک فاجعه یاد کرده و گفت: این طرح در اصل مرحله ای از اتحاد میان دولت ها در بطن کشورهای حوزه یورو به حساب می آید.

فیون افزود: اگر چه برخی اقتصاددانان و نظریه پردازان معتقدند، طرح مصوب بروکسل از سوی اعضا قابل اجرا است، ولی در اصل باید گفت دستیابی به تفاهمی میان 17 کشور حوزه یورو بسیار سخت تر از تصور است.

وی با این حال، مصوبه بروکسل را به عنوان دستاوردی برای کشورهای حوزه یورو و گامی رو به جلو ارزیابی کرد.

فیون در ادامه، نقش سارکوزی در این زمینه را ارزشمند خواند و گفت: اعضای حوزه یورو در نشست بروکسل به نقاط قوت و مثبت زیادی دست یافتند.

در همین حال، بحث همه پرسی طرح نجات در یونان، امیدها و تلاش های کشورها ی حوزه یورو برای کاهش دامنه بحران را کمرنگ تر کرده است.

کشورهای یورو هنوز درحالی نتوانسته اند برای برون رفت از بحران جاری به تفاهمی جدی دست پیدا کنند که قرار است نشست دو روزه گروه 20 که خود نیز با بحران اقتصادی ملموسی دست و پنجه نرم می کند، از روز پنجشنبه در کن فرانسه آغاز شود.

کشورهای عضو این گروه، از ماه ها پیش با وارد کردن فشار به حوزه یورو از آنان می خواهند برای حل بحران بدهی های عمومی کلان خود، راهکار مناسبی اتخاذ کنند.

نشست گروه 20 درحالی برگزار خواهد شد که سارکوزی به دنبال اعلام برگزاری همه پرسی در یونان برای تعیین سرنوشت مصوبه بروکسل، شتابزده جلسه فوق العاده هیات وزیران فرانسه را تشکیل داد.

کشورهای حوزه یورو در حالی درگیر بحران جاری هستند که برخی کارشناسان و صاحب نظران امر نیز شکست حوزه یورو را نا متحمل نمی دانند.

کد خبر 150193
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز