سه‌شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: شورای عمومی سازمان جهانی تجارت با بررسی گزارش الحاق کشوره کوچک وانوآتو، پروتکل الحاق این کشور را به تصویب رساند که بر این اساس این کشور یکصد و پنجاه و چهارمین عضو سازمان جهانی تجارت می‌شود.

 وانوآتو به عضویت سازمان جهانی تجارت درآمد

جهانمدیرکل سازمان جهانی تجارت، در  نشست گردهمایی دوباره گروه کاری الحاق که روز 26 اکتبر 2011 (چهارم آبان 1390) بر گزار شد، الحاق وانوآتو را افزوده شدن یک کشور کمتر توسعه یافته دیگر به جمع خانواده سازمان جهانی تجارت خواند و آن را موجب تقویت نظام تجارت چندجانبه و فراهم آوردن یک محیط تجاری پایدار و قابل پیش بینی برای این کشور خواند.

پاسکال لامی افزود که این الحاق سازمان جهانی تجارت را یک گام دیگر به آرمان نهایی جهان شمولی خود نزدیک کرده است.

معاون نخست وزیر و وزیر تجارت، بازرگانی، صنعت و گردشگری وانوآتو نیز این رویداد را شادی آفرین و حایز اهمیت تاریخی برای کشورش خواند و آن را موجب دستاوردهای اساسی دانست.

اعضا سازمان جهانی تجارت نیز تکمیل مذاکرات الحاق وانوآتو را به این کشور تبریک گفتند.

وانوآتو در سال 1995 خواستار الحاق به سازمان جهانی تجارت شد و مذاکرات الحاق آن در گروه کاری بار اول در سال 2001 خاتمه یافته بود اما این کشور از پی گیری روند الحاق منصرف گردید.

با گردهمایی مجدد گروه کاری در دوم مه 2011 بار دیگر مذاکرات الحاق این کشور نهایی گردید و اینک به تصویب شورای عمومی رسیده است.

وانوآتو تا 31 دسامبر 2011 فرصت دارد تا پروتکل الحاق را به تصویب داخلی برساند. 30 روز پس از ابلاغ این تصویب به سازمان جهانی تجارت وانوآتو یکصد و پنجاه و چهارمین عضو سازمان خواهد بود.

جمهوری وانواتو کشوری جزیره‌ای و کوچک می‌باشد که در جنوب اقیانوس آرام واقع شده است.

کد خبر 150094
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز