سه‌شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: فاتح آکین،‌ کارگردان ترک‌تبار سینمای آلمان مستندی سیاسی درباره فعالیت‌های دولت ترکیه می‌سازد.

به گزارش ایسنا به نقل از هالیوود ریپورتر، فاتح آکین کارگردان دورگه آلمانی- ترک که با آخرین ساخته‌اش "روح آشپزخانه" در جشنواره‌های جهانی خوش درخشید، قصد دارد با ساخت اثری مستند به داد اهالی یک روستا در ترکیه برسد.

این اثر مستند که برای اواسط سال 2012 آماده می‌شود، "زباله باغ بهشت" نام دارد و داستان آن درباره اهالی روستای "کومبورنو" در نزدیکی دریای سیاه در ترکیه است که مقابل تصمیم دولت که می‌خواهد این منطقه را به مکانی برای دفع زباله تبدیل کند ایستاده‌اند.

این فیلم به زبان آلمانی و با حمایت مالی دو کمپانی فیلم از آلمان ساخته خواهد شد.

فاتح آکین که سال گذشته به‌پاس دستاوردهایش در عرصه فرهنگی، از رییس جمهوری آلمان مدال لیاقت دریافت کرد، در سال 2000 از دانشکده هنرهای زیبا هامبورگ فارغ‌التحصیل شده و اولین فیلم بلندش را در سال 1998 با نام"شگفتی کوسه کوچک" ساخته که یوزپلنگ نقره‌‌ای جشنواره‌ لوکارنو را گرفته است.

وی در سال 2000 با فیلم "دلقک سفید" جایزه‌ بهترین کارگردانی را از جوایز فیلم باواریا مونیخ کسب کرده و تا پیش از سال 2004، فیلم‌های بلند دیگری ازجمله "در جولای" (2000)، "فراموش کردیم برگردیم" (2001) و "سولینو" (2002) را به سینما آورده است.

چهارمین فیلم بلند آکین با نام "رودررو" شهرت بین‌المللی او را دوچندان کرد.

این فیلم در سال 2004 جایزه‌ خرس طلای جشنواره‌ برلین را گرفت و در جوایز فیلم اروپا نیز جایزه‌ بهترین فیلم و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را کسب کرد.

وی در سال 2005 اثر مستندی با نام "عبور از پل؛ آوای استانبول" را ساخت که موسیقی در استانبول را به ‌تصویر کشیده است.

در سال 2007 آکین با فیلم "آستانه بهشت" موفق به کسب جایزه‌ بهترین فیلم‌نامه از جشنواره‌ کن شد.

این فیلم که پیشینه‌ فرهنگی ترکیه و آلمان را نشان می‌دهد، اولین جایزه LUX سینمای اروپا را از پارلمان اروپا کسب کرد.

وی در شصت‌ویکمین دوره‌ جشنواره‌ فیلم کن ریاست هیات‌داوران بخش "نوعی نگاه" را برعهده داشت.

این کارگردان سرشناس در کارنامه‌ افتخارات سینمایی‌اش کسب جایزه‌ "پرتقال طلایی" بهترین فیلم را از جشنواره‌ آنتالیا ترکیه در سال 2007 دارد و فیلم "لبه بهشت" او امسال موفق شد چهار جایزه‌ از اسکار سینمای آلمان را کسب کند و در بخش بهترین کارگردان نیز به عنوان نفر برتر برگزیده شد.

وی سال گذشته با فیلم "روح آشپزخانه" نامزد دریافت شیر طلای جشنواره ونیز بود.

 

کد خبر 150079

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز