همشهری آنلاین: قطعنامه پیشنهادی ایران با عنوان « پیگیری اجرای تعهدات پذیرفته شده در چارچوب کنفرانس‌های بازنگری دولت‌های عضو پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای در سالهای 1995، 2000 و 2010 میلادی» از سوی نمایندگی کشورمان نزد سازمان ملل متحد مطرح و با استقبال اکثریت کشورهای جهان مواجه شد.

قطعنامه پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران درباره خلع سلاح هسته ای در سازمان ملل تصویب شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از واحد مرکزی خبر ، این قطعنامه با عنوان « پیگیری اجرای تعهدات پذیرفته شده در چارچوب کنفرانس‌های بازنگری دولت‌های عضو پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای در سالهای 1995، 2000 و 2010 میلادی» از سوی نمایندگی کشورمان نزد سازمان ملل متحد مطرح و با استقبال اکثریت کشورهای جهان مواجه شد.

قطعنامه پیشنهادی کشورمان از دارندگان سلاح هسته‌ای می‌خواهد به اقدامات لازم برای اجرای تعهداتشان مبنی بر انهدام کامل زرادخانه تسلیحات اتمی خود، بر اساس اصول شفافیت، برگشت‌ناپذیری و نظارت بین‌المللی سرعت دهند.

در بخشی از قطعنامه پیشنهادی ایران بر اجرای قطعنامه کنفرانس اعضای پیمان عدم اشاعه در سال 1995 در خصوص ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای نیز تأکید شده است.

قطعنامه سال 1995 در مورد خاورمیانه، پیوستن رژیم صهیونیستی به معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای و قرار دادن تأسیسات هسته‌ای خویش تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی را خواستار شده است.

در قطعنامه پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران همچنین بر ضرورت ارائه تضمین‌های امنیتی به کشورهای غیرهسته‌ای مبنی بر به کارگرفته نشدن و یا تهدید نشدن با سلاح هسته‌ای علیه آنها، تأکید شده است.

در هشت سال گذشته، جمهوری اسلامی ایران مانند این قطعنامه را چهار بار پیشنهاد کرده که با استقبال و تصویب کشورهای جهان مواجه شده است.

دولتهای هسته‌ای پس از دهه‌ها پایبند نبودن به تعهدات حقوقی خود، در قالب اسناد نهائی کنفرانس‌های بازنگری پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای در سالهای 1995، 2000 و 2010 میلادی، متعهد شده‌اند گام‌های عملی مؤثری را برای محو سلاح‌های هسته‌ای بردارند.

در جلسه بررسی قطعنامه پیشنهادی کشورمان، آمریکا، رژیم صهیونیستی، برخی اعضای اتحادیه اروپا و هم پیمان واشنگتن مخالف بودند ولی رای مثبت اکثریت قریب به اتفاق کشورهای جهان بویژه حمایت اعضای جنبش عدم تعهد، به تصویب این قطعنامه منجر شد.

بغییر از مخالفان، ده کشور نیز به این قطعنامه رأی ممتنع دادند.

از میان بیش از 23 هزار کلاهک اتمی موجود در جهان، حدود 20 هزار کلاهک در اختیار آمریکا و روسیه است.

اگرچه خلع سلاح هسته‌ای از شعارهای اساسی اوباما قبل و بعد از انتخابات ریاست جمهوری بود و او به اقدامات نمادینی مانند انعقاد معاهده استارت جدید با روسیه برای کاهش سلاح‌های هسته‌ای دو طرف مبادرت کرد ولی طبق گزارش مراکز رسمی آمریکا، میزان بودجه اختصاص داده شده در زمان اوباما برای مدرن‌سازی سلاح‌های اتمی آمریکا و تولید نسل جدید سلاح‌های هسته‌ای، بسیار بیشتر از زمان دوران ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش بوده است.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان آخرین قربانی سلاح‌های شیمیایی معتقد است امنیت جهانی با وجود سلاح هسته‌ای و دیگر سلاح‌های کشتار جمعی تقویت نمی‌شود، بنابراین ایجاد جهانی امن مستلزم نابودی کامل این سلاح‌ها و در صدر آنها، تسلیحات هسته‌ای است.

بر اساس این رویکرد، جمهوری اسلامی ایران در دو سال گذشته ، دو کنفرانس بین‌المللی در زمینه خلع سلاح را با حضور وزیران امور خارجه و کارشناسان عالی‌رتبه بیش از60 کشور جهان و سازمان های منطقه‌ای و بین‌المللی برگزار کرده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در پیام خود به نخستین کنفرانس خلع سلاح که فروردین 1389 در تهران برگزار شد، فرمودند: "به اعتقاد ما افزون بر سلاح هسته‌ای، دیگر انواع سلاح‌های کشتار جمعی، نظیر سلاح شیمیایی و سلاح میکروبی نیز تهدیدی جدی برضد بشریت تلقی می‌شوند، ملت ایران که خود قربانی کاربرد سلاح شیمیایی است، بیش از دیگر ملت‌ها خطر تولید و انباشت این گونه سلاح‌ها را حس می‌کند و آماده است همه‌ی امکانات خود را در مسیر مقابله با آن قرار دهد. ما کاربرد این سلاح‌ها را حرام و تلاش برای مصونیت بخشیدن ابناء بشر از این بلای بزرگ را وظیفه‌ی همگان می‌دانیم."

گفتنی است متن پیام معظم له به عنوان سند رسمی سازمان ملل متحد به ثبت رسیده است.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد همچنین پیش‌نویس مصوبه‌ای را درباره // موشک// به کمیته خلع سلاح ارائه کرد.

این پیشنهاد ایران نیز با اجماع همه اعضای کمیته یادشده به تصویب رسید.

بر اساس این مصوبه، موضوع موشک در دستورکار نشست آینده مجمع عمومی سازمان ملل متحد قرار گرفت.

برخلاف سیاست انحصارگرایانه کشورهای غربی در برخورد با مسئله موشک، جمهوری اسلامی ایران معتقد است این موضوع باید در قالب رهیافتی جامع، از جمله کاربردهای غیرنظامی موشک مانند استفاده در پرتاب ماهواره و نقش مؤثر آن در توسعه ارتباطات، کنترل بلایای طبیعی و نظایر آن، ارزیابی شود.

کشورهای عضو جنبش عدم تعهد نیز از این موضع جمهوری اسلامی ایران در زمینه نگاه به مقوله موشک حمایت کردند.

کد خبر 150042
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز