گروه ادب و هنر: منصور واعظی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در نشست خبری‌ای که صبح دیروز برگزار شد، با اشاره به برنامه‌های ملی این نهاد در ایام هفته کتاب، به برگزاری مسابقه بزرگ خطبه غدیر اشاره کرد .

منصور واعظی

و گفت: از آنجا که 24 آبان‌ماه مصادف است با 18ذیحجه و روز بزرگ عید غدیر خم، اصلی‌ترین برنامه ما در سطح ملی، برگزاری مسابقه بزرگ کتابخوانی خطبه غدیر است که 400هزار نسخه از آن چاپ شده و در بین علاقه‌مندان توزیع خواهد شد و همچنین از طریق اینترنت، ‌این اثر قابل دسترسی و مطالعه است. به گفته وی جشن ملی کتاب و کتابخوانی هم روز 29 آبان‌ در سطح ملی، در سالن همایش‌های سازمان صدا و سیما برپا خواهد شد.

واعظی در پاسخ به سؤال همشهری درخصوص کتاب‌های قدیمی و تکراری کتابخانه‌های عمومی و اینکه کتاب‌هایی که جوانان نیاز دارند کمتر در این کتابخانه‌ها وجود دارد، گفت: نمی‌شود انتظار داشت در کتابخانه کتاب قدیمی نباشد و کتاب جدید هم مرتب به کتاب‌های کتابخانه‌ها اضافه شود. البته در این بخش این اتفاق دارد می‌افتد؛ یعنی ما مرتب برای کتابخانه‌ها کتاب می‌خریم.
وی در ادامه به ارائه آمار و ارقام پرداخت و افزود: در 6 ماه اول امسال از طریق «طرح کتاب من» که به درخواست اعضا کتاب خریداری می‌شود، تعداد 23‌هزار و 626‌عنوان کتاب به مبلغ 14‌میلیارد و 170‌میلیون ریال خریداری و به کتابخانه‌ها تحویل شده است. علاوه‌بر‌این کتاب‌هایی که در شش‌ماهه اول سال به‌صورت متمرکز خریداری شده بیش از 8میلیارد تومان بوده است.

همچنین تعداد 837‌هزار و 721‌نسخه نشریه برای کتابخانه‌های عمومی به مبلغ 7میلیارد ریال خریداری شده است. واعظی تکراری بودن کتاب‌ها را اینگونه تایید کرد؛ چون از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم کتاب خریداری شده و به کتابخانه‌ها فرستاده می‌شود، به همین جهت ممکن است برخی کتاب‌های موجود در کتابخانه‌ها تکراری باشد ولی این ادعا که کتاب جدید در کتابخانه‌ها موجود نیست قابل‌قبول نیست، چرا که ما مرتب باکس‌های کتاب جدید برای کتابخانه‌ها ارسال می‌کنیم.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه چه تعداد و با چه بهایی کتاب در حوزه ادبیات و ادبیات داستانی معاصر در سال‌جاری خریداری شده است، اظهار کرد:‌ در این زمینه آمار دقیقی ندارم اما می‌توانم بگویم که کارگروه قصه و رمان و همچنین کارگروه کودک و نوجوان از جمله کارگروه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی هستند که بیشترین جلسات را داشته و تا‌کنون 113‌عنوان کتاب در حوزه قصه و رمان‌، 94‌عنوان کتاب در حوزه ادبیات و 322 عنوان کتاب در حوزه کودک و نوجوان خریداری و به کتابخانه‌های عمومی کشور ارسال شده است.

وی افزود: از آنجا که قصه و رمان بیشترین مخاطب را در بین اعضای کتابخانه‌های عمومی کشور دارند، به همین دلیل ما توجه ویژه‌ای به ادبیات داستانی داریم و در کنار خرید و توزیع کتاب‌های ادبیات داستانی ایرانی در نمایشگاه‌ها، به ادبیات داستانی فاخر جهان نیز توجه داریم؛ هرچند اولویت ما در خریدها، آثار ادبیات داستانی ایرانی است.

ایستگاه مطالعه

واعظی همچنین از رونمایی ایستگاه مطالعه در هفته کتاب خبر داد و گفت:‌ پیرو دستور مقام معظم رهبری مبنی بر توجه تمام اقشار مردم ایران به کتابخوانی، برنامه‌ای را طراحی و اجرا کرده‌ایم به نام «ایستگاه مطالعه» که براساس آن، قفسه‌هایی از کتاب درایستگاه‌هایی در نقاط پررفت‌وآمد شهرهای مختلف ایران قرار خواهند گرفت که در آنها بین‌15 تا 20 عنوان کتاب ارائه خواهد شد و افراد می‌توانند این کتاب‌ها را بردارند و مطالعه کنند و آن‌ را در ایستگاه دیگر بگذارند.

وی گفت: ما‌ با همکاری خانه کاریکاتور ایران، مسابقه بین‌المللی کاریکاتور را درباره کتاب و کتابخوانی برگزار کرده‌ایم که از 60کشور جهان، 1600 اثر در این رقابت شرکت کرده‌اند و مراسم اختتامیه این مسابقه بین‌المللی، 29 آبان‌ماه در سالن رودکی برپا
خواهد شد.

وی افزود: در بخش فعالیت‌های هفته کتاب در کتابخانه‌های عمومی که تمام کتابخانه‌های تحت پوشش نهاد کتابخانه‌ها را دربر‌می‌گیرد، از علاقه‌مندان به عضویت در کتابخانه، به صورت رایگان ثبت نام می‌شود، همچنین گروه‌های مختلف دانش‌آموزی از کتابخانه‌های عمومی بازدید خواهند کرد و با فعالیت‌های کتابداران و کتابخانه‌های عمومی آشنا خواهند شد. از سوی دیگر نمایشگاهی از کتاب‌های جدیدی که در 6ماه اول سال‌جاری به کتابخانه‌ها ارسال شده است، در محل هر کتابخانه‌ برپا خواهد شد؛ همچنین برنامه اهدای کتاب توسط مردم به کتابخانه‌های عمومی را خواهیم داشت و در کتابخانه‌های عمومی و نمازهای جمعه و جماعت از علاقه‌مندان اهدای کتاب استقبال خواهد شد.

واعظی با اشاره به اینکه تقدیر از اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی نیز از دیگر برنامه‌هایی است که در کتابخانه‌ها برپا خواهد شد، گفت: از شرکت‌کنندگان در مسابقه‌های کتابخوانی، خانواده‌های عضو کتابخانه‌ها‌، خیرین کتابخانه‌ساز‌، خردسال‌ترین و مسن‌ترین عضو کتابخانه‌ها و نفرات برتر کنکور در هر کتابخانه‌ تقدیر به عمل خواهد آمد. از طرفی برپایی جشن کتاب در کتابخانه‌ها، معرفی کتاب‌های خوب و برپایی نشست نقد و بررسی آثار نویسندگان و مترجمانی که در کتابخانه‌ها عضویت دارند، از دیگر فعالیت‌هایی است که در این هفته انجام خواهد شد.

کد خبر 150030

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز