دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۴:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین:حمله سحرگاه روز یکشنبه 8 مرداد ارتش رژیم صهیونیستی به روستای قانا در جنوب لبنان که به شهادت دستکم 60 غیر نظامی انجامید با محکومیت گسترده بین المللی رویرو شده است.

10 سال بعد از جنایت اول رژیم صهیونیستی در بمباران  دفتر سازمان ملل درروستای قانا در حنوب لبنان که به کشته شدن بیش از 100غیر نظامی شامل تعداد زیادی زن وکودک  که به آنجا پناه آورده بودند انجامید بار دیگر ارتش این رژیم سحرگاه روز یکشنبه 8 مرداد با بمباران و موشک باران مناطق مسکونی قانا جنایت دیگری در این روستا رقم زد.

بر اساس گزارش منابع خبری در حمله ارتش اسرائیل به یک ساختمان سه طبقه در قانا دستکم 60 غیر نظامی از جمله 37 کودک و تعدادی مرد و زن سالخورده جان باختند و عده زیادی مجروح شدند.

جنایت روز یکشنبه اسرائیل به قانا با واکنش شدید محافل سیاسی و مردمی جهان روبرو شده است.

در لبنان در پی این جنایت مردم خشمگین لبنان در بیروت به خیابان‌ها ریختند و دفتر سازمان ملل در بیروت را اشغال کردند.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، مردم خشمگین لبنان با برگزاری تظاهرات گسترده‌ای خواستار پاسخ محکم حزب‌الله لبنان به حمله‌ وحشیانه‌ رژیم صهیونیستی به منطقه‌ی قانا شدند.

تظاهرکنندگان خشمگین با سر دادن شعارهایی در حمایت از حزب‌الله لبنان و سید حسن نصرالله اعلام کردند: پاسخ مشت را باید با مشت داد.

تظاهرکنندگان خشمگین هم چنین با هجوم به دفتر سازمان ملل در بیروت این دفتر را به اشغال در آوردند و پرچم این سازمان را به آتش کشیدند و شعارهایی مبنی بر حمایت این سازمان از کشتارهای اسراییل و دنباله‌روی آن از سیاست‌های آمریکا و اسراییل سر دادند.

از سوی دیگر دولت لبنان در اعتراض به تجاوز وحشیانه رژیم صهیونیستی به قانا اعلام کرد تمام گفت‌وگوها برای حل بحران متوقف می‌شود.

فواد سنیوره، نخست وزیر لبنان در کنفرانس مشترک با نبیه بری، رییس پارلمان این کشور  با درخواست از کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا برای عدم سفر به لبنان تا پس از آتش بس اعلام کرد: دیگر گفت‌وگو بس است. پیش از اعلام آتش بس فوری و توقف مطلق حملات اسراییل به لبنان، دولت لبنان هر گونه گفت‌وگویی را متوقف خواهد کرد.

سنیوره افزود: حملات وحشیانه‌ اسراییل به منطقه‌ قانا و کشتار دسته جمعی زنان و کودکان این منطقه کاملا به صورت عمدی انجام گرفته است.

وی تاکید کرد: دیگر حرف و حدیث و سخن جهت حل بحران فایده‌ای ندارد و هر گونه سخنی یا راه‌حلی پیش از برقراری آتش بس فوری متوقف خواهد شد.

از سوی دیگر نبیه بری نیز با محکوم کردن حملات وحشیانه‌ی رژیم صهیونیستی به قانا تصریح کرد: این برای بار دوم است که مردم بیگناه این منطقه بهای این جنگ وحشیانه‌ی اسراییل را می‌دهند و بار دیگر اسراییل مرتکب یک کشتار جمعی دیگر در قانا می‌شود.

بری تصریح کرد: من به نیابت از تمام مردم جنوب لبنان، تمام ملت لبنان و نیز به نیابت از حزب‌الله لبنان اعلام می‌کنم ما از هر گونه موضع‌گیری دولت سنیوره حمایت می‌کنیم و در پشت این دولت هستیم.

هم‌چنین امیل لحود، رییس جمهور لبنان در واکنش به حمله‌ رژیم صهیونیستی به قانا این حملات را محکوم و کشورهای بزرگ را مسوول کمک به اسراییل برای ادامه‌ کشتارهایش دانست.

وی در گفت‌وگو با الجزیره اعلام داشت: اگر حمایت‌ کشورهای بزرگ و در راس آن آمریکا از اسراییل نباشد این دولت نمی‌تواند کاری انجام دهد.

لحود افزود: ما این حملات را که به منظور نابودی لبنان و کشتار مردم است محکوم می‌کنیم و خواهان آتش‌بس فوری در منطقه هستیم.

وی ادامه داد: حمایت از اسراییل از سوی برخی کشورهای بزرگ موجب تشویق این دولت به ادامه‌ی این جنایات شده است. ما مقاومت را ارج می‌نهیم چرا که از نظر ما مقاومت لبنان امروز سهم بزرگی در نجات کشور دارد و همواره در راستای ارزش‌نهادن به منافع لبنانی ها قدم برداشته است.

لحود با تمسخر دموکراسی آمریکا در منطقه گفت: آیا این کشتارها نمونه‌ای از دموکراسی شماست؟ آیا این احترام شما به ارزش‌های انسانی است؟ ما حادثه‌ قانا را لکه‌ ننگی برای اسراییل می‌دانیم.

وی در ادامه از تشکیل جلسه‌ کابینه‌ لبنان برای درخواست از شورای امنیت سازمان ملل جهت بررسی آتش بس خبر داد و عنوان داشت، اسراییل با وعده‌ حمایت کشورهای بزرگ اقداماتش را عملی می‌کند و اگر این حمایت‌ها نباشد این دولت کاری را از پیش نمی‌برد.

لحود افزود: اسراییل می‌کوشد تا با این حملات به جبران خسارت‌هایی بپردازد که در سال 2000 و عقب‌نشینی از لبنان با آن مواجه شد. اسراییل اکنون تنها به دنبال کشتار مردم است نه ایجاد صلح.

وی هم‌چنین از کشورهای عربی و اسلامی خواست تا با اعمال فشار علیه آمریکا و اسراییل آتش‌بس را برقرار کنند.

لحود هم‌چنین با انتقاد شدید از عملکرد و موضع‌گیری شورای امنیت و حکام عرب اظهار داشت: اگر شورای امنیت و حکام عرب به دنبال تلف کردن وقت هستند تا فرصت بیشتری به اسراییل دهند باید بگویم موفق شده‌اند زیرا اسراییل به اندازه‌ی کافی از این فرصت بدست آمده جهت هدف قرار دادن مردم غیر نظامی لبنان استفاده کرده است.

وی با اشاره به اظهارات المرت مبنی بر اینکه پیش از بمباران این منطقه از مردم خواسته شد تا منازل خود را تخلیه کنند، گفت: المرت باید می‌گفت سربازان من به خوبی می‌دانند که تمام اردوگاه‌ها را تنها غیر نظامیان تشکیل می‌دهند و در زمانی که جنگنده‌های اسراییلی به این مناطق حمله کردند به خوبی می‌دانستند که در تمام منازل کودک و زن و افراد غیر مسلح وجود داشته است.

 همچنین الیاس المر، وزیر دفاع لبنان نیز اعلام کرد: بهتر است اسراییل به جای رویارویی با این مردم غیر نظامی بیگناه به رویارویی با ارتش لبنان بپردازد.

وی تاکید کرد: تمام نیروهای ارتش لبنان با آمادگی کامل در انتظار نیروهای اسراییلی هستند و نیروهای اسراییلی اگر اعتماد به نفس دارند بهتر است به رویارویی با ارتش لبنان بپردازند.

وزیر دفاع لبنان تصریح کرد: اسراییل ضعف خود را با هدف قرار دادن کودکان و زنان بیگناه لبنانی جبران می‌کند اما اگر می‌خواهد قدرت نمایی کند بهتر است به رویارویی با ارتش لبنان و نیز نیروهای مقاومت اسلامی بپردازد.

وی تاکید کرد: اسراییل و حتی جامعه‌ی جهانی دیگر نمی‌تواند تاوان این تجاوز را بدهد و سخن گفتن از هر گونه تاوان یا خسارت پس از جنگ، یک حرف بی‌ارزش، کوچک و احمقانه است.

وی افزود: دولت لبنان در این شرایط سخت باید موضع‌گیری مسوولانه اتخاذ کند و به واجبات خود عمل کند و در راس تمام این واجبات حمایت از مقاومت اسلامی لبنان در جنگ با اسراییل است.

المر تاکید کرد: دولت لبنان باید حامی خواسته‌های ملت خود و مقاومت نیروهای مقاومت خود در قبال اسراییل باشد و موضع‌گیری شجاعانه‌ای را در این زمینه اتخاذ کند.

وی تاکید کرد: تمام ارتش لبنان در آمادگی کامل برای رویارویی با هرگونه تجاوزات اسراییل است و ما از این دولت متجاوز می‌خواهیم که با ارتش لبنان رویارو شود.

المر گفت: ملت لبنان مطمئن باشند که ارتش آنها سربلند از این جنگ خارج خواهد شد و همانطوری که نیروهای مقاومت اسلامی در رویارویی با نیروهای متجاوز اسراییل می‌جنگند نیروهای ارتش نیز با این نیروهای متجاوز رویارو خواهند شد.

سید حسن فضل‌الله، نماینده‌ حزب‌الله لبنان نیز در واکنش به حملات وحشیانه‌ اسراییل در قانا اعلام کرد: دشمن ثابت کرده است که در هر زمانی که با شکست مواجه می‌شود شکست خود را با کشتار مردم بیگناه جبران می‌کند.

فضل‌الله تاکید کرد: حمله اسراییل به قانا جزوی از سیاست تل آویو برای اعمال فشار به حکومت و دولت لبنان است و در واقع این دشمن متجاوز وحشی برای آنکه تمام مردم جنوب لبنان و در راس آن کودکان را هدف قرار دهد دست به چنین ادعاهای مضحکی می‌زند.

فضل‌الله گفت: کودکان لبنانی برای سالروز تاسیس مقاومت لبنان جشن گرفته بودند و اسراییل برای آنکه به مردم جنوب لبنان و به کودکان این مناطق بگوید که پایان راه آنها مرگ است آنها را هدف قرار داده است تا درس عبرتی برای نسل‌های آینده مقاومت شود.

نماینده حزب‌الله تاکید کرد: اسراییل هدف خود را اشتباه انتخاب کرده است زیرا مقاومت اسلامی در قلب‌های مردم لبنان است و قلب‌های این مردم را باید هدف قرار دهد.

فضل‌الله هم چنین اظهار داشت: اسراییل باید بداند کشتار جمعی مردم قانا به چیزی جز اصرار مردم لبنان جهت ادامه این مقاومت و استواری و مقاومت آنها نمی‌انجامد و حملات این رژیم اشغالگر به این منطقه مسکونی مطمئنا اراده مردم این کشور جهت رویارویی با این دشمن متجاوز را بیشتر خواهد کرد.

وی با اشاره به سفر رایس به منطقه گفت: رایس به منطقه آمده است چون می‌خواست هدیه آمریکا را به اسراییل بدهد. رایس در این دیدار بمب‌های کشنده‌ی آمریکا را در اختیار جلادان اسراییل قرار داده است تا بتوانند برای انجام چنین هشدارهایی در لبنان از این بمب‌های آمریکایی استفاده کنند.

وی افزود: واقعیت آن است که این جنگ، جنگ آمریکاست و آمریکا برای توقف یا عدم توقف آن تصمیم می‌گیرد اما آمریکا باید بداند اگر می‌خواهد که با کشتار مردم لبنان و ادامه این جنگ، خاورمیانه جدید خود را بسازد باید به این کشور بگوییم که اشتباه کرده است و مردم در مقابل طرح‌ امپریالیستی این کشور مستبد ایستادگی خواهد کرد.

نماینده‌ حزب‌الله تاکید کرد: امروز تمام ملت و دولت لبنان و تمام احزاب داخلی این کشور به وحدت ملی لازم رسیده‌اند و متحد‌تر از دیروز در کنار هم خواهند ایستاد.

وی با اشاره به پاسخ حزب‌الله لبنان به حملات اسراییل به قانا گفت: مطمئنا این کشتار جمعی مردم قانا و این حمله وحشیانه در نوع پاسخ حزب‌الله لبنان و در حملات آینده این حزب به اسراییل تاثیر خواهد گذاشت اما این مساله مهم نیست آنچه که امروز مهم است آن است که تصاویر کودکان پاره پاره شده و تصاویر زنان بی‌گناه لبنانی که در کنار کودکان خود مرگ را به آغوش کشیده‌اند به جهان نشان داده شود تا جهان با فرهنگ کشتار اسراییل و آمریکا آشنا شود.

در سطح بین امللی نیز مالزی که ریاست سازمان کنفرانس اسلامی را بر عهده دارد برگزاری نشست سران این سازمان را در روز پنجشنبه مورد تاکید قرار داد.

 همچنین کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه‌ آمریکا که به دنبال خودداری دولت لبنان از ادامه‌ گفت‌وگوها، سفر خود به بیروت را لغو کرد، با اشاره به کشتار جمعی مردم قانا در حملات جنگنده‌های اسراییلی گفت: من برای رخ دادن این حادثه بسیار ناراحتم و غمگینم.

رایس هم چنین تصریح کرد: به هر حال زمان برقراری آتش بس رسیده است اما برقراری آن نیازمند وقت است.

گی‌یر پیترسون، نماینده‌ کوفی عنان، دبیرکل سازمان ملل نیز در بیروت نیز با انتشار بیانیه جنایت قانا را شدیدا محکوم کرد

وی در گفت‌وگو با الجزیره اظهار داشت، ریاست سازمان ملل بارها و بارها از شورای امنیت خواسته است که آتش بس فوری را اعلام کند اما متاسفانه سازمان ملل تنها کوفی عنان نیست و شورای امنیت اهمیتی به اصرارهای عنان جهت برقراری این آتش بس نداده است.

پیترسون تصریح کرد: اگر شورای امنیت به اصرارهای عنان برای توقف این جنگ گوش فرا می‌داد و کشورهای شورای امنیت از حق وتوی خود برای رد اصرارهای عنان استفاده نمی‌کردند امروز ما شاهد این کشتار وحشیانه‌ در لبنان نبودیم.

جنبش حماس نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن محکومیت این حملات وحشیانه اسراییل به منطقه قانا اعلام کرد: مقاومت اسلامی حزب‌الله و مقاومت اسلامی فلسطین، حماس، برای پاسخ به این تجاوز اسراییل از هر راهکاری استفاده خواهند کرد.

کمیسیون اروپا نیز پس از حمله‌ رژیم صهیونیستی به روستای قانا اعلام کرد: این حمله وحشتناک است.

سخنگوی این کمیسیون اعلام کرد، کمیسیون اروپایی از دو طرف می‌خواهد تا به آتش‌بسی فوری دست پیدا کنند که بر اساس آن دو طرف به قوانین بین‌المللی و معیارهای بشر دوستانه احترام بگذارند.

در همین حال ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن نیز حمله‌ هوایی رژیم صهیونیستی را در قانا جنایت زشتی دانست و آتش‌بس فوری برای پایان د ادن به این حملات را خواستار شد.

پادشاهی اردن در اولین واکنش از سوی یک رهبر عربی اعلام کرد: این جنایت، جنایت زشتی است که از سوی نظامیان اسراییلی در روستای قانا به انجام رسید. این جنایت نقض تمام قوانین بین‌المللی است.

ژاک شیراک، رییس‌جمهور فرانسه نیز بمباران روستای قانا را محکوم کرد.

شیراک در بیانیه‌ای اعلام کرد فرانسه این اقدام غیر قابل توجیه را که بر لزوم برقراری آتش‌بس فوری و عدم تکرار چنین تراژدی‌هایی تاکید دارد، محکوم می‌کند.

کد خبر 1500

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز