همشهری آنلاین: معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد مذاکرات کشورش با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو درباره سامانه موشکی قاره اروپا، به دلیل امتناع غرب از ارائه تضمین های حقوقی درباره ماهیت این سامانه با بن بست مواجه شده است.

به گزارش ایرنا، آلکساندر گروشکو روز دوشنبه به ریانووستی گفت: وضعیت در این زمینه در حال حاضر نویدبخش نیست.

وی افزود: با این حال معتقدیم که برای دستیابی به توافق در این زمینه باید تلاش کرد.

آمریکا و ناتو برغم اعتراضات روسیه به استقرار سامانه پدافند موشکی در نزدیکی مرزهای این کشور و اصرار مسکو برای ارائه تضمین های حقوقی مبنی بر اینکه این سامانه علیه روسیه هدف گیری نمی شود، با این اقدام مخالفت می کنند.

معاون وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: امید برای حل این مساله به مرور زمان کاهش می یابد، زیرا که شاهد اجرای طرح هایی برای استقرار اجزای سامانه موشکی در اروپا هستیم و آمریکا با متحدان خود در اروپا توافق نامه های دوجانبه در این زمینه منعقد می کند.

وی افزود: واشنگتن چنین توافق نامه هایی را با کشورهای اسپانیا، رومانی و لهستان امضا کرده است.

گروشکو گفت: به نظر می رسد هر چند ما از روند مذاکرات با آمریکا و ناتو درباره سپر دفاع موشکی خارج نشده ایم، اما آنها برنامه دستور کار خود را اجرا می کنند.

آمریکا به بهانه واهی تهدید موشکی برخی کشورها و در اصل در راستای برنامه های توسعه طلبانه خود، تصمیم به ایجاد سپر موشکی در قاره اروپا گرفته است.

چند دور مذاکرات مسکو و واشنگتن در زمینه تامین امنیت موشکی این قاره تاکنون به نتیجه ای نرسیده و طرفین اعلام کرده اند که گفت و گو ها به بن بست انجامیده است.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه ،بتازگی در این زمینه اعلام کرد: روسیه و آمریکا در زمینه امنیت موشکی قاره اروپا اختلاف شدید دارند و مواضع دو کشور در این عرصه کاملا مقابل یکدیگر می باشد.

وی با اشاره به تصمیم آمریکا برای استقرار بخشی از سامانه موشکی جهانی خود در کشورهای اروپایی،خاطرنشان کرد: آمریکا در قاره اروپا تسلیحات راهبردی مستقر می کند و این یک مساله جدی است.

آمریکا در راستای اجرای طرح سامانه موشکی خود در اروپا، با رومانی، موافقتنامه استقرار بخشی از سامانه دفاع موشکی ناتو را امضا کرده است که به واشنگتن اجازه می دهد تا سامانه رهگیر 'اس .ام-3' را در این کشور مستقر کند.

بر اساس این توافق، یکی از اجزای سپر دفاع موشکی آمریکا در پایگاه هوایی سابق داوسلو رومانی به کار گرفته خواهد شد.

پانزدهم ماه سپتامبر گذشته نیز توافقنامه سال 2005 آمریکا و لهستان و پروتکل الحاقی سال 2010 میلادی درباره پدافند موشکی اعتبار مجدد یافت که بر اساس آن پایگاه موشک های رهگیر آمریکایی (اس.ام-3) در این کشور اروپای شرقی نیز مستقر می شود.

اسپانیا نیز به تازگی با استقرار ناوهای آمریکایی حامل موشک های رهگیر در محدوده آب های دریایی خود موافقت کرد.

کد خبر 149982
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز