مینا شهنی: اگر امسال ازدواج کنید مستمری تأمین‌اجتماعی‌تان قطع نمی‌شود.

مخاطب این جمله زنانی هستند که پس از فوت همسران‌شان از صندوق تأمین اجتماعی مستمری دریافت می‌کنند. تصمیم بر این شده که این زنان به شرط اینکه در 1390 ازدواج کنند همچنان مستمری‌شان را دریافت کنند. درست برعکس تصمیمی که پیش از این حاکم بود و هر زنی که ازدواج می‌کرد دیگر نمی‌توانست مستمری همسر درگذشته‌اش را دریافت کند.

چرا سال90 ؟

این دسته زنان کمتر از 5 ماه دیگر فرصت دارند تا ازدواج کنند، معلوم نیست اگر ثبت ازدواجشان به سال آینده بیفتد چه ‌آینده‌‌ای در انتظارشان خواهد بود. وقتی یک قانون برای یک سال معین تعریف می‌شود احتمالاً دلیلی هم برای محدودیت زمانی‌اش در نظر گرفته شده است. اما از سوی مسئولین صندوق تأمین اجتماعی برای اینکه سال90 انتخاب شده هنوز دلیلی ارائه نشده است و حتی معلوم نیست که این قانون سال‌های بعد هم اجرا می‌شود یا نه؟ ‌از طرف دیگر اجرای یکساله این قانون در حق سایر مستمری‌بگیرانی که ممکن است در سال‌های بعد ازدواج کنند جفا کرده‌ است.

دولت تعیین می‌کند

صندوق تأمین اجتماعی از قوانین خاص خود پیروی می‌کند البته دولت هم هر سال انجام برخی کارها را به این صندوق تحمیل می‌کند که بیمه رانندگان تاکسی‌ها، ‌بیمه خادمین مساجد، بیمه صنعتگران صنایع‌دستی و اجرای قانون نوسازی صنایع از این دسته‌اند. براساس ماده 81 قانون تأمین‌اجتماعی زنان می‌توانند مستمری همسر فوت‌شده‌شان را تا وقتی دریافت کنند که ازدواج نکرده باشند. پس تا اینجای کار صندوق تأمین اجتماعی در سال90 رویه‌ای کاملا برعکس با قوانینش را در پیش می‌گیرد. البته جای سؤال هم دارد؟

بی‌ربط به قانون بودجه

پرداخت مستمری به زنان پس از ازدواج براساس ماده 103 قانون بودجه سال90 کشور استوار است. در بخش آخر این ماده آمده است مستمری زنان بی‌سرپرستی که اقدام به ازدواج می‌کنند، برقرار می‌ماند. هیچ ردیف بودجه‌‌ای هم برای این کار در نظر گرفته نشده است. این تعیین تکلیف از سوی قانون بودجه بی‌ربط است در شرایطی که بنا باشد قانون بودجه تکلیفی برای صندوق تأمین اجتماعی در نظر بگیرد باید ردیف بودجه‌اش را نیز مشخص می‌کرد که نکرده است.

کیسه خلیفه

کسی بخیل نیست، خدا کند در صندوق تأمین‌اجتماعی قانونی تصویب شود که همه زنان پس از ازدواج نیز مستمری همسر فوت‌شده‌شان را دریافت کنند. فراتر از این بهتر است نهادهای حمایتی هم مستمری زنان سرپرست خانوار را به‌دلیل ازدواج قطع نکنند. اما بهتر است به روشی این کار انجام شود که موجبات فغان دیگران را ایجاد نکند. در ماجرای تأمین اجتماعی زنانی که امسال ازدواج کنند خوش‌شانس لقب می‌گیرند و احتمالا مورد رشک دیگران خواهند بود. اگر دولت بنا دارد امتیاز به گروهی از افراد جامع بدهد بهتر است هزینه‌هایش را قبول کند و از صندوق تأمین‌اجتماعی نقش حاتم‌طایی را به‌خود نگیرد.

کد خبر 149762
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز