مجموع نظرات: ۰
شنبه ۷ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: آژانس فضایی آمریکا سرانجام ماهواره NPP را پرتاب کرد؛ ماهواره‌ای که به درک بهتر اسرار و دینامیک‌هایی که آب و هوا و اقلیم زمین را تنظیم می‌کنند کمک خواهد کرد

پرتاب ماهواره NPP

مامویت (NPOESS Preparatory Project (NPP یکی از ماموریت‌های ناسا است که به دانشمندان دنیا اطلاعات بسیار مهمی درباره وضعیت آب و هوایی زمین ارائه می‌کند.

این ماهواره عصر جمعه همراه با موشک دلتا 3 از پایگاه "وندنبرگ" در کالیفرنیا پرتاب شد. NPP اولین ماموریت ناسا با این هدف نیست به طوری که در حال حاضر ماهواره‌هایی که سیستم رصدگر زمین پروژه EOS (سیستم رصد زمین) را تشکیل می‌دهند امکان مطالعه دقیق درباره اقیانوس‌ها، پوشش گیاهی، یخ‌ها، ابرها، خاک و اتمسفر زمین را فراهم می‌کنند.

در آینده قرار است شبکه جدیدی با عنوان JPSS (سیستم ماهواره ای اتصال قطبی) به شبکه ماهواره‌ای EOS ملحق شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، این شبکه جدید آگاهی دانشمندان را درباره سیاره زمین تا حد قابل توجهی افزایش خواهد داد اما تا آن زمان، ماهواره NPP به عنوان یک پل رابط میان EOS فعلی و JPSS آینده فعالیت خواهد کرد.

ماهواره‌ای که روز گذشته پرتاب شد به خاطر برخورداری از فناوری‌ها و حسگرهای کلیدی آماده است تا نسل جدیدی از ماهواره‌هایی را بسازد که ناسا برای سازمان ملی اقیانوس شناسی و اتمسفرشناسی (NOAA) درحال توسعه آنها است.

NPP اولین ماهواره‌ای است که می‌تواند در سطح جهانی، اطلاعات مربوط به آب و هوا را در کوتاه مدت و بلند مدت جمع آوری و رصد کند.

از دیگر اهداف این ماموریت می‌توان به کنترل وضعیت سلامت لایه ازون (با اندازه گیری روزانه)، رصد بلایای طبیعی (آتش سوزی‌ها، فوران‌های آتشفشانی، توفان‌ها، خشکسالی، سیل و بارش‌های طولانی برف)، پیش بینی وضعیت هوا، رصد یخ‌ها و رصد آلودگی‌های جوی (حضور ذرات گرد و غبار، دی اکسید گوگرد و نیتروژن) اشاره کرد.

کد خبر 149720
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز