شنبه ۷ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۱
۰ نفر

ترجمه - امید جعفرنژاد: با وجود اینکه قیام‌های مردمی در خاورمیانه همچنان ادامه دارد اما عربستان هنوز هم یکی از متحدان مهم و کلیدی آمریکا در این منطقه به‌حساب می‌آید.

اوباما - ملک عبدالله

مرگ سلطان بن‌عبدالعزیز که وارث تاج و تخت پادشاه عربستان سعودی به حساب می‌آمد و گسترش انقلاب‌ها در خاورمیانه، شاید موجب تغییری هرچند اندک در روابط آمریکا و عربستان شود. ولیعهد سابق عربستان روابط بسیار نزدیکی با آمریکا داشت. اکنون شاهزاده نایف بن‌عبدالعزیز، وزیر کشور و معاون دوم نخست‌وزیر عربستان سعودی که در اواخر دهه70 عمرش به سر می‌برد قرار است جانشین «سلطان» شود. «نایف» هم مانند «ملک‌عبدالله» با شبه‌نظامیان اسلامگرا مخالف است اما از سنت‌هایی که بیش از حد محافظه‌کارانه هستند حمایت می‌کند و طرفدار قانونی است که زنان عربستانی را از رانندگی منع می‌کند.

در سال‌های اخیر روابط آمریکا با عربستان سعودی که مهم‌ترین متحد عرب واشنگتن در منطقه خاورمیانه به حساب می‌آید تیره‌تر شده است. از سوی دیگر، قیام‌های مردمی که در سال‌جاری در سراسر خاورمیانه گسترش یافته باعث افزایش تنش‌ها شده است، این در حالی است که مقامات عربستان سعودی نگران هستند که بر اثر وقوع ناآرامی‌ها در خاورمیانه ثبات آن کشور هم به خطر بیفتد. منابع نزدیک به قدرت در عربستان می‌گویند که هر چقدر سلطان هوادار آمریکا بود، نایف، منتقد رابطه نزدیک است.

البته بعضی کارشناسان بر این باورند که تغییر روابط آمریکا و عربستان در آینده، ارتباطی با افزایش قدرت و نفوذ نایف ندارد. جان آلترمن، مدیر برنامه خاورمیانه در مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی در مصاحبه با روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز از استانبول ترکیه گفت: مقامات سعودی به منافع‌شان می‌اندیشند و هدفشان گسترش روابط با افغانستان، عراق و ایران است. آنها همچنین به قیام‌های مردمی در جهان عرب هم توجه می‌کنند.

سعودی‌ها بر این باورند که سیاست آمریکا به ضرر منافع آنهاست و کارایی ندارد. اگر چه آمریکا نسبت به سیاست عربستان در گسترش روابط‌ دوجانبه معترض است اما دولت اوباما به سرعت نسبت به مرگ «سلطان» واکنش نشان داد و خوبی‌های او را ستود. باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در اطلاعیه‌ای کتبی نوشت: «سلطان» دوست باارزش ایالات‌متحده بود. او هوادار پروپا قرص گسترش روابط عمیق و پایدار بین دو کشور به حساب می‌آمد و این روابط تقریبا از 7دهه پیش در دیدار تاریخی میان «روزولت» و «عبدالعزیز السعود» شروع شد.هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در این باره گفت: یاد و خاطره «سلطان» فراموش نخواهد شد.

او همچنین تصریح کرد که روابط بین دو کشور در وضعیت خوب و مطلوبی قرار دارد.دولت اوباما خواستار انجام اصلاحات اجتماعی در عربستان سعودی شده است. کلینتون هم در طول تابستان بارها حمایتش را از زنان سعودی اعلام کرد.

کد خبر 149709

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز