شنبه ۷ آبان ۱۳۹۰ - ۰۸:۳۸
۰ نفر

محمد کرباسی: ملک عبدالعزیز بن سعود( سلطنت۱۹53- ۱۹32) او نخستین پادشاه و بنیانگذار کشور عربستان سعودی بود.

ملک عبدالعزیز بن سعود

 دوران سلطنت او با کشف نفت در عربستان و بهره‌برداری گسترده از منابع نفت این سرزمین همراه بود. خانواده او رهبران سنتی جنبش مذهبی وهابیت بودند و بر مناطق مرکزی عربستان (معروف به نجد) حکومت می‌کردند. در ۱۹۰۲ در حالی‌که خاندان او به کویت تبعید شده بودند، عبدالعزیز جوان توانست با کمک گروه کوچکی از نزدیکان و خدمتگزاران خود، ریاض را دوباره به چنگ آورد. فرزندان او از 22همسرش در نیم‌قرن گذشته بر عربستان حکومت کرده‌اند.

فرزندان ملک عبدالعزیز بن سعود از همسر اول

1 - ملک سعود ( س: ۱۹64-۱۹53 )

سعود در 30 سال آخر عمر پدرش، عملا همه امور کشور را در دست داشت و تقریباً همه فتوحات سعودی در شبه جزیره عربستان و خلیج‌فارس به دست وی انجام گرفت. او بعد از مرگ پدرش مدت 11سال بر عربستان سلطنت کرد.

2 - ملک فیصل ( س: ۱۹75- ۱۹64)

پس از سعود، فیصل که ولیعهد او بود به سلطنت رسید. فیصل، محمدبن عبدالعزیز (بزرگ‌ترین فرزند عبدالعزیز) را به ولیعهدی برگزید، اما وی به سبب بیماری ولیعهدی را نپذیرفت و فیصل خالد را که علاقه چندانی به امور سیاسی نداشت، به ولیعهدی برگزید.

فرزندان ملک فیصل

ترکی
او که در آمریکا و انگلیس درس خوانده‌، ۲۴‌سال به‌عنوان رئیس سازمان اطلاعاتی عربستان فعالیت کرده است. او در سال‌۲۰۰۱ به‌عنوان سفیر عربستان به انگلیس رفت و در سال‌۲۰۰۵ سفیر این کشور در آمریکا به جای بندر بن سلطان شد.

سعود
سعود که دردانشگاه پرینستون تحصیل کرده به‌مدت ۳۵‌سال است که به عنوان وزیر امور خارجه عربستان فعالیت می‌کند. او را دنبال‌کننده دیدگاه‌های پدرش در سیاست خارجی عربستان می‌دانند.

3 - ملک خالد ( س:۱۹82- ۱۹75 )

متولد ۱۹۱۳ بود ‌ در۱۳ژوئن ۱۹۸۲ درگذشت. او توانست در سال ۱۹۶۵ ولیعهد شود و پس از مرگ فیصل حکومت را در دست بگیرد.

هفت برادر سدیری از همسر پنجم ملک عبدالعزیز بن سعود

1 - ملک فهد ( س: 2005- 1982)

ملک فهد‌ پنجمین پادشاه عربستان سعودی و هشتمین فرزند بنیـــانگذار عربستان جدید بود. وی در سال۱۹۲۳ متولد شد و مدت‌ها پیش از آنکه در ژوئن ۱۹۸۲ جانشین ملک خالد شود در پشت صحنه سیاسی یک چهره بانفوذ بود.

2 - سلطان

ولیعهد، نایب رئیس هیأت وزیران، وزیر دفاع و هوانوردی و بازرس کل عربستان سعودی بود.
او که متولد سال‌۱۹۳۱ بود پس از مرگ برادرش فهد بن عبدالعزیز و از تاریخ اول آگوست ۲۰۰۵ تا پایان عمر به‌مدت ۶‌سال ولیعهد عربستان بود. در ۲۲ اکتبر ۲۰۱۱ در سن ۸۰‌سالگی بر اثر سرطان در نیویورک درگذشت.

فرزند سلطان

بندر
او سفیر پیشین عربستان سعودی در ایالات متحده بود و در سال‌های اخیر از جنجالی‌ترین شاهزادگان سعودی ‌ به حساب می‌آید. بندربن‌سلطان چند سال پیش متهم به تلاش برای کنار زدن ملک عبدالله از تخت پادشاهی شد.

3 - نایف

نایف در سال‌1933 متولد شده است. او یکی از 7 عضو باقیمانده خانواده سدیری به حساب می‌آید که مادرشان «حصا بنت احمد السدیری»،پنجمین و محبوب‌ترین همسر ملک عبدالعزیز از میان ۲۲‌زن دیگرش بوده است. وی که پست مهم وزارت کشور را بر عهده داشته است روز پنجشنبه به عنوان ولیعهد جدید عربستان معرفی شد.

4 - سلمان

سلمان بن‌عبدالعزیز، امیر ریاض نیز آرزوهای بزرگی در سر دارد و به مقام ولیعهدی چشم دوخته است. اما اگر این مسئله برای وی محقق نشود شاهزاده سلمان برای احراز مقام وزارت دفاع تلاش می‌کند که هم‌اکنون در اختیار خالد‌بن‌سلطان پسر ولیعهد سابق است.

فرزند سلمان

سلطان
او که فرزند فرماندار ریاض است در آمریکا تحصیل کرده و اکنون به‌عنوان وزیر گردشگری فعالیت می‌کند. او نخستین فضانورد مسلمانی بود که در سال‌۱۹۸۵ با فضاپیمای دیسکاوری آمریکا به دور کره‌زمین گشت.

5 - عبدالرحمن

6 - احمد

7 - ترکی

ملک عبدالله ( س: 2005 تا کنون)

ششـمین پـادشاه عربستان سعودی و دهمین فرزند بنیانگذار عربستان جدید است. وی در اول اوت ١٩۲۴ میلادی در شهر ریاض متولد شد. ملک عبدالله از سال١٩٧۵ معاون دوم نخست‌وزیر بوده‌است؛ پستی که در عربستان به ولیعهد بعدی تعلق می‌گیرد. از سال١٩٨٢ میلادی ولیعهد عربستان شد. وی پس از مرگ برادرش فهد‌بن‌عبدالعزیز و از تاریخ‌اول آگوست ۲۰۰۵ ‌پادشاه عربستان است. البته وی از سال١٩٩۵ و پس از بیماری و زمین‌گیر شدن ملک فهد عملاً تمامی اختیارات یک پادشاه را در دست داشت. وی همچنین ریاست هیأت وزیران و فرماندهی گارد ملی عربستان سعودی را عهده‌دار است.

طلال

وی هجدهمین فرزند عبدالعزیز است و تنها کسی بود که پس از صدور حکم پادشاه برای تعیین نایف به‌عنوان نخست‌وزیر، از پادشاه توضیح خواسته بود؛ چرا که این حکم بدون مراجعه به هیأت بیعت صادر شد. او که متولد سال۱۹۳۵ است، گروهی از فرزندان جوان عبدالعزیز را رهبری می‌کند که خواستار اصلاحات در این کشور هستند. ‌ او هیچ پست رسمی در عربستان ندارد.

کد خبر 149703

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز