همشهری آنلاین: سازمان ملل در گزارشی جدید می‌گوید به جای نگرانی درباره گذشتن شمار جمعیت جهان از مرز 7 میلیارد نفر، باید به فکر این باشیم که چگونه سیاره‌‌مان را به مکانی بهتری برای ساکنان آن تبدیل کنیم.

population

به گزارش رویتر رباراتوند اوسوتمین مدیرعامل صندوق جمعیت سازمان ملل در یک کنفرانس خبری در هنگام انتشار گزارش با اشاره به تاثیر جمعیت بر محیط زیست و رشد اقتصادی گفت: " وضعیت فعلی هم به مصرف و هم به جمعیت مربوط می‌شود."

صندوق جمعیت سازمان ملل در گزارش "وضعیت جمعیت جهان 2011" که چهارشنبه 26 اکتبر منتشر شد، می‌گوید با اینکه رشد فزاینده جمعیت ممکن است منابع جهان را تحلیل ببرد، یک عامل دخیل در این وضعیت مصرف بیش از حد بوسیله جمعیت موجود جهان است.

اوسوتمین در این گزارش می‌نویسد: "با طراحی و سرمایه‌گذاری مناسب بر روی افراد در حال حاضر، برای امکان دادن به آنها برای انتخاب گزینه‌هایی که برای خود آنها هم مناسب است...جهان 4 میلیارد نفری ما نیز می‌تواند شهرهایی با توسعه پایدار، نیروهای کار خلاق که باعث پیشرفت اقتصاد می‌شوند، و جمعیت‌های جوانی که در رفاه جوامع‌شان مشارکت می‌کنند، داشته باشد."

این گزارش می‌گوید مشارکت دادن جوانان جهان و استفاده از مهارت‌های کارآفرینی‌ آنها برای تقویت اقتصادها و جلوگیری از خودبیگانگی بالقوه آنها ضروری است.

به گفته این گزارش افراد زیر 25 سال تا 43 درصد جمعیت جهان، و در برخی از کشورها تا 60 درصد جمعیت، را تشکیل می‌دهند و این گروه جمعیتی اگر کشورها بخواهند نیروی کاری پویا داشته باشند، نیاز به تحصیل و مهارت‌آموزی دارند. ناتونی در انجام چنین کاری باعث از دست رفتن ایده‌ها، ابداعات و نیز درآمد مالیاتی می‌شود.

این گزارش به نقل از سازمان بین‌المللی کار می‌گوید یک عامل عمده دخیل در خیزش‌های اخیر در دنیای عرب میزان بیکاری حدود 25 درصدی  جوانان این کشورها بود.

باروری و مهاجرت

این گزارش همچنین می‌گوید مهاجرت، با نقل مکان افراد میان کشورها و نیز درون کشورهای خودشان، شدت بیشتری خواهد گرفت.

این گزارش 9 کشور را از لحاظ چگونگی پاسخ‌شان به میزان‌‌های متفاوت زادوولد و مهاجرت را مورد بررسی قرار داده است.

به گفته این گزارش در برخی از فقیرترین کشورها، میزان بالای زادوولد توسعه را مختل کرده است و فقر را تشدید کرده است.

این گزارش می‌گوید فرستادن دختران به مدرسه و فراهم‌کردن شغل و فرصت‌های مساوی برای زنان و نیز مراقبت بهداشت جنسی و تولیدمثلی از جمله تنظیم خانواده در این کشورها ضروری است.

در برخی از ثروتمندترین کشورها، میزان‌های پایین باروری و شمار بسیار اندک افرادی که به بازار کار وارد می‌شوند نگرانی درباره چشم‌اندازهای رشد پایدار اقتصادی و کارآیی نظام‌های تامین اجتماعی را برانگیخته است.

هر کشوری تا حدی جمعیت در حال سالمند شدن را دارد. انتظار می‌رود نسبت افراد بالای 60 سال در جهان از 11 درصد در سال 2009 به 22 درصد در سال 2050 برسد.

در فنلاند که دارای بالای استاندارد بالای زندگی است، و میزان باروری پایین باعث شده است یک چهارم جمعیت بالای 60 سال باشند، تاکید بر ارائه خدمات مناسب تامین اجتماعی است تا بچه‌دار شدن آسانتر شود.

کارشناسان می‌گویند در کشورهایی مانند چین که پیش از آنکه ثروتمندتر شوند، در حال پیرتر شدن هستند، نیاز به سرویس‌های تامین اجتماعی و مراقبت پزشکی برای سالمندان وجود دارد.

کد خبر 149658

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز