پنجشنبه ۵ آبان ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: مزدوران آفریقای جنوبی که در فرار ناموفق معمر قذافی نقش داشتند، اکنون از سیف الاسلام پسر دوم قذافی حمایت می‌کنند

gaddafi seif

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گزارش روز پنج شنبه (5 آبان) روزنامه بلید حاکی از آن است که مزدوران آفریقای جنوبی که از سوی شرکتی نزدیک به معمر قذافی به خدمت گرفته شده بودند، در آموزش نیروهای گارد ریاست جمهوری و برخی قراردادهای مالی نقش داشتند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که آن‌ها نقش مهمی در فرار صیفه همسر، عایشه دختر و هانیبال و محمد پسران قذافی از طرابلس داشتند.

بلید در این گزارش می‌نویسد، گروهی از این مزدوران همچنین در انتقال طلا، جواهرات و ارزهای خارجی قذافی به کشور نیجر نقش داشتند.

گفته می‌شود که اعضای این گروه را شماری از سربازان و نیروهای پلیس پیشین آفریقای جنوبی تشکیل می‌دهند.

بلید می‌نویسد، همه آن‌ها نیروهای مزدبگیر هستند و برای انجام این گونه ماموریت‌ها، مبلغ زیادی دریافت می‌کنند.

پیش‌تر روزنامه آفریقایی زبان راپورت به نقل از یکی از مزدوران آفریقای جنوبی نوشته بود که تلاش آن‌ها برای خروج قذافی از لیبی، شکستی بزرگ بود.

دئون اودندال که خود را یک جاسوس معرفی می‌کند، گفت، این گروه بر این باور بود که ناتو می‌خواهد معمر قذافی لیبی را دنبال نکند. اگر چه زمانی که این کاروان می‌خواست قذافی را از شهر سرت، زادگاهش خارج کند، مورد حمله قرار گرفت.

قذافی هفته گذشته در شهر سرت در 400 کیلومتری شرق طرابلس کشته شد. هشت ماه پس از آغاز اعتراض‌های مردمی، به حکومت دیکتاتوری 42 ساله قذافی پایان داده شد.

عبدالمجید ملگتا، از مقامات شورای ملی انتقالی لیبی روز سه‌شنبه (25 اکتبر، 3 آبان) از دفن قذافی و پسرش معتصم در مکانی نامعلوم در صحرای بزرگ آفریقا در این کشور خبر داد.

بنابر گزارش‌های منتشره، سیف الاسلام پس از پیروزی انقلاب لیبی، در حال یافتن راهی برای فرار به نیجر است. ریسا اگ بولا، رهبر پیشین شورشیان "الطوارق"، روز سه‌شنبه (25 اکتبر، 3 آبان) در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس از عبور سیف الاسلام توسط قایق با کمک شورشیان قومی تورگ خبر داده ‌بود.

سعدی، برادر دیگر سیف الاسلام نیز در ماه سپتامبر برای رفتن به نیجر از همین راه استفاده کرده ‌بود.

سیف‌الاسلام به علت ارتکاب جنایات ضد بشری از سوی دادگاه جنایی بین‌المللی تحت تعقیب است.

کد خبر 149589
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز