همشهری‌آنلاین: آمریکا تهدید کرده است در صورتی که سازمان ملل عضویت دائم کشور مستقل فلسطینی را به رسمیت بشناسد، کمک‌های مالی خود به یونسکو را قطع خواهد کرد.

unesco

به گزارش خبرگزای فرانسه، ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن هشدار نسبت به این اقدام سازمان ملل افزود؛ به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی عواقبی جدی را برای یونسکو در پی خواهد داشت.

نولاند گفت: "ما بر این نکته تاکید کرده‌ایم که خطوط قرمز روشنی در قوانین امریکا وجود دارد".

بر اساس قانون امریکا، در صورتی که هر یک از نهادهای وابسته به سازمان ملل، فلسطین را به عنوان یکی از اعضای دائم این سازمان به رسمیت بشناسد، واشنگتن کمک‌های مالی خود به آن نهاد را قطع خواهد کرد.

امریکا در حال حاضر 22 درصد بودجه سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل (یونسکو) را تامین می‌کند.

کمیته اجرایی یونسکو 13 مهر (5 اکتبر) به اتفاق آرا با تصویب درخواست عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل متحد موافقت کرد. این درخواست نیازمند تصویب مجمع عمومی سازمان ملل است.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، اول مهر (23 سپتامبر) در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل، به طور رسمی درخواست عضویت دائم کشور فلسطین در این سازمان را به بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل ارائه کرد.

امریکا همواره تهدید کرده است که این درخواست را در شورای امنیت سازمان ملل وتو خواهد کرد. با این حال، واشنگتن در یونسکو از حق وتو برخوردار نیست.

تا کنون بیش از 100 کشور جهان به طور رسمی کشور مستقل فلسطین بر اساس مرزهای 1967 یعنی پیش از اشغال بخش شرقی بیت المقدس، کرانه باختری و نوار غزه و ضمیمه این اراضی به سرزمین‌های اشغالی را به رسمیت شناخته‌اند

کد خبر 149588

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز