گروه شهری: همه اکیپ‌های خدمات شهری و تجهیزات شهرداری تهران برای مقابله با معضل آبگرفتگی معابر در آماده باش کامل بسر می‌برند.

باران

معاون خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به گزارش سازمان هواشناسی مبنی بر تداوم ریزش‌های جوی در چند روز آینده گفت: نقاط آبگیر تهران شناسایی شده و اقدامات لازم برای حل معضل آبگرفتگی در جریان است.

حسین کلخورانی گفت: با وجود اینکه شبکه نهرهای تهران ظرفیت محدودی دارند اما سعی داریم تا با کمک سازمان‌هایی نظیر آتش‌نشانی سریعا از حجم مشکلات آبگرفتگی‌ها بکاهیم.

کلخورانی افزود: از 20 روز پیش با تشکیل یک کمیته فنی به بررسی میدانی همه انهار، دریچه‌های آب‌‌های سطحی، کانال‌های عرضی و غیره پرداختیم و لایروبی انهار و نظافت حوضچه‌ها نیز انجام شده است.

بنا براین گزارش، شهرداری‌های مناطق 22 گانه شهر تهران در گزارش‌های جداگانه از اصلاح نقاط آبگیر محدوده‌های خدماتی خود خبر دادند.

در این باره شهردار منطقه 8 گفت: در تمامی نقاط حساس و آبگیر منطقه، خودروهای 137 مستقر شده است.

شادالویی با اشاره به ایجاد کانال‌های هدایت آب‌های سطحی در شرق تهران گفت: کار لوله‌گذاری آب‌های سطحی در خیابان دماوند به اتمام رسیده و همچنین کانال‌های هدایت آب‌های سطحی در خیابان آیت، سرسبز، دردشت- مسیل کیاشمشکی و مسیل باختر نیز انجام شده است.

بنا براین گزارش در منطقه 11 نیز گزارش‌ها حاکی از‌ آن است که با نخستین بارش پاییزی، هیچ‌گونه آبگرفتگی در معابر منطقه به‌وجود نیامده است.

مسعود کفایتمند سرپرست شهرداری منطقه 11 گفت: از مدت‌ها پیش کار سرپوشیده کردن و لایروبی مستمر انهار و انجام مانورهای رفع آبگرفتگی با مشارکت شورایاری محله‌ها انجام شده، به همین دلیل برای بارندگی‌های پیش رو آمادگی کامل داریم.

در محدوده شمال غرب شهر تهران به‌منظور رفع مشکل آبگرفتگی معابر طرح ضربتی لایروبی انهار به اجرا درآمده است.

در این باره، حسین مرادی شهردار منطقه 22 گفت: پیش از فرارسیدن فصل پاییز، 5700 متر طول تعریض انهار، لوله‌گذاری به‌منظور هدایت آب‌های سطحی، احداث نهرهای جدید و اصلاح شیب کف انهار همچنین احداث حوضچه‌های آرامش در نقاط مورد نیاز و رفع آب‌ماندگی‌های سطح معابر با صرف 1500 تن آسفالت صورت گرفته است. وی ادامه داد: در طرح ضربتی شست و شو و لایروبی انهار که از 23 تا 28 مهرماه با حضور تمامی عوامل خدمات شهری اجرا شد نیز بیش از 15 هزار متر از انهار روباز و سرپوشیده موجود در منطقه 22 نظافت و لایروبی شدند. در منطقه 9 شهر تهران به‌منظور مبارزه با معضل آبگرفتگی 16 هزار مترمربع شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی به اجرا درآمده است.

علی اکبر کریمی معاون خدمات شهری این منطقه در این باره توضیح داد: این طرح در خیابان‌های یخچال، بزرگراه فتح شرقی، خیابان زرند، خیابان آیت‌الله سعیدی حدفاصل میدان آزادی تا سه راه ساوه، خیابان استاد معین، خیابان میرقاسمی و ضلع شمال بزرگراه فتح اجرا شد.

کریمی اظهار داشت: طرح توسعه و تکمیل شبکه جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی با اعتباری حدود 3 میلیارد تومان اجرایی شد.

و اما عبادالله فتح‌اللهی شهردار منطقه 19 دیروز از تردد روان در بزرگراه‌های ورودی جنوب شهر تهران در نخستین بارش پاییزی سخن گفت.

وی با اشاره به اهمیت معابر اصلی منطقه که همجوار با حرم مطهر امام (ره) بوده و برای تردد زائران و مسافران ضرورت دارد، گفت: به‌رغم بارش باران هیچ نوع اختلالی در تردد نداشتیم و تردد در مسیرهای بزرگراه خلیج‌فارس، صالح آباد و آزادگان روان و بدون هیچ مانعی انجام شد.

به گفته فتح‌اللهی پل ترانسفر، پل پارکینگ حرم مطهر امام (ره)، پل شهید لطیفی، راستگرد آزادگان به اتوبان شهید کاظمی از نقاط بحرانی بودند که با اجرای عملیات عمرانی و حفر چاه جذبی خطر آبگرفتگی آنها حل شده است.از شهرداری منطقه یک نیز خبرها حاکی از اجرای طرح ضربتی پاکسازی مسیل‌های شمال تهران است.

مجید نوربخش معاون امور شهری و فضای سبز شهرداری منطقه یک اظهار داشت: سالانه حدود6 میلیارد و 750 میلیون ریال صرف نگهداری، پاکسازی و لایروبی مسیل‌ها و کانال‌های شمال تهران می‌شود که با اجرای این طرح ضربتی بیش از 40 کیلومتر کانال سرپوشیده و 36 کیلومتر مسیل لایروبی و پاکسازی شد.

وی افزود: در مهر ماه بیش از 113 هزار متر از مسیل‌ها و انهار سطح منطقه به‌خصوص در مجاورت مراکز آموزشی لایروبی و پاکسازی شد. وی افزود: با کمک نیروهای انسانی و با استفاده از دستگاه‌های بیل مکانیکی و زنجیری، لودر و کامیون و بازدیدهای روزانه مسیل‌ها و رفع آبگرفتگی در کانال‌ها، وقوع سیلاب و احتمال خطرپذیری منطقه کنترل شده است.

بنا بر این گزارش در مناطق جنوبی شهر تهران از جمله منطقه 15 با هدف رفع مشکل آبگرفتگی معابر 20 حلقه چاه جذبی حفر شد.مجتبی یزدانی شهردار منطقه 15 اعلام کرد: علاوه بر حفر چاه جذبی نسبت به لایروبی مسیل کانال سرخه حصار به میزان 500 تن، لایروبی مستمر کانال‌های سطح محدوده به طول 25 هزار متر، جمع‌آوری8.5تن لجن از سطح محدوده به‌صورت روزانه و لایروبی مستمر حوضچه‌های سطح منطقه به‌صورت دستی و مکانیزه اقدام شده است.

شهردار منطقه 15 ضمن اشاره به سرپوشیده شدن برخی از انهار سطح محدوده یادآور شد در مسیر کانال‌های حساس منطقه نظارت داشته و نسبت به رفع مشکلات احتمالی اقدام می‌شود و 18پمپ‌کشنده نیز جهت جمع‌آوری آب‌ها در زمان بارندگی در نواحی منطقه تهیه شده‌است.

کد خبر 149559
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز